کد خبر : 35108
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 20:57

پیامدهای متعدد پدیده‌ی جهانی کودکان کار چیست؟

پیامدهای متعدد پدیده‌ی جهانی کودکان کار چیست؟

کودکان کار پدیده‌ای جهانی است که در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه وجود دارد. این پدیده پیامدهای متعددی برای کودکان، خانواده‌ها و جامعه دارد.

اخیراً در تبریز هم مشاهده می شود که تعداد کودکان کار  در حال فزونی است و تعدادشان در شهر بدون گدا از تعداد انگشت‌های دست هم خارج شده‌اند.

موضوع کودکان کار پدیده سال‌های اخیر است که هر روز با تغییراتی زیادی روبه‌روست به طوریکه اغلب این کودکان توسط سودجویان هدایت می‌شوند.

کودکان کار به کودکانی گفته می‌شود که در سنین کودکی (زیر ۱۸ سال) مشغول به کار هستند. کار کودک به هر نوع فعالیتی گفته می‌شود که به دلیل سن کودک، ماهیت کار یا شرایط کار، برای سلامت، رشد و رفاه کودک مضر باشد.

عوامل متعددی در کار کودک موثر هستند که یک از آنها فقر و نابرابری اقتصادی است. فقر یکی از عوامل اصلی کار کودک است. خانواده‌هایی که درآمد کافی برای تامین نیازهای اولیه خود را ندارند، ممکن است مجبور شوند کودکان خود را به کار بفرستند.

همچنین تبعیض و نابرابری اجتماعی هم می‌تواند منجر به محرومیت از آموزش و فرصت‌های اقتصادی شود. این امر می‌تواند به افزایش کار کودک منجر شود.

از سوی دیگر در برخی فرهنگ‌ها، کار کودک به عنوان بخشی از روند طبیعی رشد و بلوغ کودک پذیرفته شده است.

پیامدهای کار کودک

کار کودک پیامدهای متعددی برای کودکان، خانواده‌ها و جامعه دارد.

کار کودک می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و سلامتی شود، از جمله آسیب‌های جسمی، بیماری‌های شغلی، سوءتغذیه و کمبود خواب. کار کودک می‌تواند منجر به مشکلات روانی و اجتماعی نیز شود، از جمله استرس، اضطراب، افسردگی و اختلالات رفتاری و … و همچنین کار کودک می‌تواند منجر به ترک تحصیل و کاهش بهره‌وری تحصیلی شود.

حتی در خانواده نیز کار کودک علی رغم ظاهر آن، می‌تواند منجر به کاهش درآمد خانواده شود.

 تغییر نقش‌های خانوادگی

کار کودک می‌تواند منجر به تغییر نقش‌های خانوادگی شود و بر روابط بین اعضای خانواده تاثیر بگذارد.

پیامدهای کار کودک برای جامعه

کار کودک می‌تواند منجر به کاهش سرمایه انسانی جامعه شود. همچنین کار کودک می‌تواند منجر به افزایش نابرابری در جامعه و   افزایش آسیب‌های اجتماعی، از جمله جرم و جنایت، شود.

راهکارهای مقابله با کار کودک

برای مقابله با کار کودک، باید اقدامات متعددی انجام شود، از جمله باید آگاهی عمومی را افزایش داد. افزایش آگاهی عمومی با آشناساختن مردم نسبت به مضرات کار کودکان می‌تواند به کاهش این پدیده کمک کند.

از سوی دیگر اصلاح قوانین و مقررات نیز می‌تواند زمینه‌های قانونی برای مقابله با کار کودک را فراهم کند.

توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز می‌تواند به کاهش فقر و نابرابری منجر شود و زمینه‌های کاهش کار کودک را فراهم کند.

نهایتا با حمایت از خانواده‌ها می‌توان به کاهش نیاز خانواده‌ها به کار کودکان کمک شایانی نمود که در تبریز و کشور موسسات متعددی در این خصوص فعالیت دارند.

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.