کد خبر : 37250
تاریخ انتشار : شنبه 8 دی 1403 - 10:37

توسعه زیرساخت های تبریز برای زمان بحران، اولویت اساسی است

توسعه زیرساخت های تبریز برای زمان بحران، اولویت اساسی است

آی نیوز، علی عباسی – مدیر مرکز مدیریت بحران شهرداری تبریز در گفتگو با آی نیوز اولویت اساسی تبریز را توسعه زیرساخت های شهر برای زمان بحران می داند.

به گزارش آی نیوز ، مسعود حسن نژاد مدیر مرکز مدیریت بحران شهرداری تبریز یکی از مدیران خوشفکر و متخصص شهرداری درحوزه بحران و شهرسازی است. این دانش آموخته حوزه شهرسازی و جامعه شناسی نقش اساسی در ایجاد و ساختارسازی مدیریت بحران شهرداری تبریز داشته است.
برای آگاهی از چند و چون و نحوه فعالیت مدیریت بحران شهرداری تبریز مصاحبه ای با او انجام دادیم که شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

گفتگو: علی عباسی

آقای مهندس بحران به زبان ساده به چه معنایی است؟

مجموعه مدیریت بحران شهرداری تبریز بالغ بر ۲۱ سال است که این مجموعه در شهرداری تبریز تشکیل شده است. مدیریت بحران در تمام بخش های مختلف شهرداری نقش مهمی دارد و برای هیچ کس اهمیت وجودی ایند قضیه پنهان نیست. اما به تاسی از مدیریت بحرانی که در کشور ما نزدیک به ۵۰ سال است کار شده است، نیاز به کار و توجه بیشتر داریم. هم در بحث مدیریت بحران و هم در بحث پدافند غیرعامل.

ما اگر بخواهیم بحران را تعریف کنیم باید تفاوت بین بلایای طبیعی و حوادث انسان ساخت را متصور شویم. بحران حادثه و یا بلایای طبیعی رویدادی است که در زمان کوتاه رخ می دهد و باعث ایجاد ضرر و زیان جانی و مالی به شهروندان و بخش فیزیکی شهرها و جوامع می شود. بخش دوم تمام ابعاد بحرانی است که ممکن است در ابعاد دیگر اجتماعی و یا اقتصادی و یا بعد های دیگر رخ دهد. مثلا بحران سوریه. اما آنچه که در حوزه فعالیت مدیریت شهری است حادثه ای است که به صورت آنی اتفاق می افتد و ضرر و زیان به شهر تحمیل می کند.

در شهر تبریز شاهد چند بحران در طول سال و یا ادوار چند ساله هستیم؟ به عنوان مثال بحران سیل و یا برف چند سال یکبار امکان وقوع دارد؟ یا بحران زلزله در شهر که یک بحران محتمل با زمان نامعلوم است، چه بیش بینی، تمهیدات و آمادگی خاص برای این بحران ها اندیشیده شده است؟

عرض کنم، طبیعتا تمام حوادث و سوانحی که روی می دهند یک آستانه دارند. تا این سوانح و حوادث به آن آستانه نرسند، به عنوان یک حادثه تلقی می شوند اما وقتی از ظرفیت و دامنه مشخص فراتر رفت در جامعه به یک بحران تبدیل می شود. حال این موضوع می تواند در هنگام بارش باران، برف و یا سیل می تواند اتفاق بیفتد. چند سال پیش بارش سنگین برف در شمال کشور اتفاق افتاد و این بارش باعث شد کل کشور انرژی را برای رفع بحران در شمال کشور متمرکز کنند. الان در کشور ما زلزله در ریشترهای پایین اتفاق می افتد، با بارش باران آبگرفتگی و یا سیل بوجود می آید، منتهی این حوادث به آستانه مورد بحث برای تبدیل شدن به بحران نمی رسند.

در شهر ما آنچه که به عنوان حوادث بالقوه و بالفعل می تواند در مدت زمان کوتاه روی دهد حوادث متعددی است. مثلا بارش باران و جاری شدن سیل شدید در خشکسالی. می دانید که گاها در مواقعی که خشکسالی روی می دهد بارش یک باران باعث سیلاب شدید و ناگهانی می شود. یا سال گذشته بارش برف در ساعت مشخصی از روز و بوران و سرمای شدید با توجه به زمان خاصی که این مسئله روی داد، در آن ساعت ترافیک شهر در اوج بود و بارش برف و بوران و یخ زدگی هم مضاعف شد.

ببینید در مواقع عادی خودروهایی که در شهر تردد می کنند بسیار زیادند، به عنوان مثال بر اساس آماری چند سال پیش در شهر تبریز حدود ۲۵۰ هزار خودرو تردد می کرد اما الان این میزان به ۸۵۰ هزار خودرو افزایش پیدا کرده، اما معابر شهر همان معابر چند سال پیش می باشد و به نسبت افزایش حجم خودروه توسعه نیافته است.

وقوع زلزله در تبریز همواره یک حادثه بالقوه تلقی می شود. شما خوب می دانید که در طول تاریخ زلزله در تبریز به صورت متعددی روی داده است و بر اساس منابع تاریخی زلزله به عنوان تهدیدی طبیعی در تبریز تلقی می شود که در طولانی مدت می تواند روی دهد. بر اساس شواهد تاریخی وقوع زلزله بالای ۶ و یا ۶.۵ ریشتر در تبریز وجود دارد. که وقوع آن شهر تبریز را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

دلیل احتمال بالای وقوع زلزله در تبریز چیست؟

دلیل این احتمال وجود گسل جوان، بخش شمالی شهر تبریز است که یک گسل قائم فشاری می باشد و این گسل دارای پتانسیلی قوی است که در تبریز یک زلزله پر قدرت همانند آنچه که در برهه های تاریخی اتفاق افتاده، روی دهد. علاوه بر این گسل جوان، گسل های فرعی هم در تبریز داریم مانند گسل مسیر آذرشهر، دهخوارقان که این نیز چندین نوبت فعالیت داشته است.

در موضوع سیل مستحضرید که اگر میزان بارش در مدت زمان کوتاه از حدی بالاتر برود منجر به سیل و آبگرفتگی در سطح معابر، خیابان ها، آبروها و حتی مسیل ها می شود. میدان چایی یا مهرانه رود شاهد وقوع سیل های عظیمی از گذشته های دور بوده است و تعمیر و سد سازی و دیواره سازی این رودخانه به کرات در زمان های قدیم و معاصر صورت گرفته است. سیل عظیمی که گاه به گاه در این مسیل جاری می شود از شرق به سمت غرب جریان یافته و به دشت تبریز و دریاچه ارومیه می رسد.

میزان آمادگی مدیریت شهری برای بحران های احتمالی چقدر است؟

خوب اگر سه مرحله قبل، حین و بعد برای یک بحران در نظر بگیریم، هر کدام از این مراحل در درون خود یک مراحل دارند. مرحله قبل از بحران که در کل کشور برای این موضوع متاسفانه اهمیت شایسته ای قائل نشده ایم، بحث مدیریت ریسک است. مدیریت ریسک شامل پیش بینی، پیشگیری و آمادگی است که تشکیل یک حلقه را می دهد. بحث قبل بحران و یا آمادگی قبل از وقوع بحران را تشکیل می دهد. اجازه بدهید یک مثال کوچک بزنم، شما در آشپزخانه منزلتان وسایل آشپزی که استفاده می کنید اگر دستگیره آنها به صورت پیچی متصل است شما حتما باید یک آچار پیچ گوشتی در آشپزخانه داشته باشید تا در زمانی که دیدید دسته یک ظرفی لق شده است با پیچ گوشتی آن را محکم کنید تا لق نباشد. اگر این کار را نکنید، در زمان پخت و پز ممکن است دسته لق ظرف از جدا شده و باعث سوختگی شما بشود. خوب، در بحث پیشگیری از حوادث و سوانح نیز چنین است در بحث پیشگیری یک سری مطالعات و تحقیقات و کارههای فرهنگی شناخت و شناسایی تهدید هاست. بعد از معین کردن این مسائل خواهیم فهمید که در تبریز کدام حوادث و یا سوانح می تواند روی دهد که جامعه را در میان مدت و بلند مدت تحت تاثیر قرار دهد و یکسری آسیب های فیزیکی و یا بدنی و یا جانی و مالی رخ دهد در نتیجه عقل سلیم می گوید که تحقیقات، مطالعات آموزش و آمادگی و مانورها و تجهیزات را تامین کنیم.

بارش برف به عنوان یک نعمت الهی یکی از موضوعاتی است که مدیریت شهری در تبریز همه ساله با آن مواجه است برای این قضیه و مدیریت بهینه حوادث و یا بحران ناشی از بارش برف از منظر مدیریت بحران چه بایسته هایی لازم است؟

خوب ما می دانیم که همه ساله در تبریز برف می بارد اگر برف روبها را از الان آماده نداشته باشیم و یا در مخازن محلول نداشته باشیم آیا در مواقع بارش برف خواهیم توانست موفق عمل کنیم؟ اگر فقط یک روز زباله ها را از سطح شهر تبریز جمع آوری نکنیم، زباله خود به یک بحران تبدیل می شود آیا بدون تجهیزات خودرویی و یا بخش خصوصی می توانیم این حجم از زباله را جمع آوری و منتقل کنیم. به همین دلیل است که مدیریت ریسک یکی از اساسی ترین و مهمترین و اصلی ترین و پاشنه آشیل مدیریت بحران است که باید در این زمینه بیشتر وقت بگذاریم و هزینه کنیم. البته هر اندازه که در این بخش سرمایه گذاری کنیم با اطمینان و سرعت بیشتری به سمت ایمنی و سلامت جامعه حرکت می کنیم.

بحث دوم بحث حین بحران است. شرط لازم برای مدیریت بحران در حین بحران، پیش بینی و آمادگی است. اگر بر روی این دو مسئله تاکید می شود به این دلیل است که در زمان بارش برف محلول پاشی و برف روب ها به نحو احسن و در موقع مناسب در سطح شهر فعال باشند و به موازات این قضیه مدیریت کنترل ترافیک و تعطیلی مدارس توسط مراجع ذیصلاح در زمان مناسب صورت گیرد. یا در زمان بارش برف مراجع ذیصلاح به نوع تعیطلی و ساعت فعالیت ادارات تصمیم گیری مناسب انجام دهند.

آگاهی رسانی به مردم هم بخشی از این پروسه است؟

صد البته، الان ببینید در سطح شهر بنرها و اطلاعیه های آموزشی موجز و شفاف در زمینه نوع رفتار شهروندان در زمان بارش برف، تمهیدات لازم و یا آگاهی بخشی به شهروندان به چشم می خورد که قابل تقدیر است. در کنار این پخش فیلم ها و پیام های آموزشی در تلویزیون و رادیو اتفاق می افتد. همه این ها به خاطر پیش آگاهی و پیش هشدار به شهروندان برای آمادگی برای مواقع بارش برف است. تمامی این کارها در نهایت برای این است که در مواقع وقوع بحران تمهیداتی که قبل اندیشیده شده است را وسط میدان بیاوریم تا در بحث مقابله با حادثه را با کمترین هزینه به جلو ببریم و کنترل کنیم.

حوادث و بحران ها قابل پیش بینی هستند چرا با وجود پیش بینی گاهی مشکلات حادی رخ می دهد؟

برخی حوادث مانند برف و باران وسیل و طوفان تا حدود زیادی قابل پیش بینی هستند. اما زلزله قابل پیش بینی نیست و در این مورد ما می توانیم زیرساخت های لازم را ایجاد کنیم. البته قبل از وقوع، باید زیرساخت هایی مانند سالن های ورزشی، محوطه ها و مجموعه های روباز، پارک های چند منظور، تجهیزات خودرویی، منابع و نیروی انسانی که باید پیش بینی کنیم. البته هر اندازه میزان و تنوع این پیش بینی ها و آماده سازی ها بیشتر باشد، می توانیم آسیب ها و خسارات حاصل از وقوع یک بحران مانند زلزله را به حداقل برسانیم. البته برای رسیدن به وضعیت مطلوب کار زیادی باید انجام داد.

بحث سوم زمان بعد از بحران هست. اگر تجهیزات، تاسیسات شهری و شهرداری در موقع بحران آسیب دید، در سریع ترین زمان ممکن باید بازتوانی، بهسازی و برای ارائه خدمات آماده شود تا بتوان در این مرحله به شهروندان شهر خدمت رسانی کرد تا جامعه را به وضعیت عادی رساند . البته ضرورت نوسازی تجهیزات و تاسیسات شهری بعد از بحران به دلیل است که این دستگاهها بتوانند پاسخ هایی که در زمان عادی به شهروندان می دادند در زمان بحران نیز بتوانند ارائه نمایند.

بفرمایید در زمینه کدام یک تجهیزات ماشین آلات و زیرساخت های مورد اشاره شما در تبریز نیاز داریم و یا کمبود داریم؟

به بحث اصلی اشاره کردید. هم در زمینه نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در بحث حوادث و سوانح، هم بحث تجهیزات خودرویی ، بخش تشکل های مردم نهاد، بحث ضرورت افزایش و توزیع متوازن پارکهای محله ای و بزرگ، در بخش های مختلف شهری، بحث نظارت بحث مقاوم سازی ساخت و سازها، بحث موضوع تراکم، بحث نظارت بر اساس آیین نامه های ۲۸۰۰ ، توسعه مجموعه های ورزشی و چندین مورد دیگر که ضرورتا باید توسعه دهیم.

یعنی شما می فرمایید در این زمینه ها کمبود داریم؟

بله. البته تمامی این مواردی که عرض کردم وجود دارد اما با توجه به اینکه بحران ها سطح بندی می شوند، این موارد برای سطوح اولیه بحران کفاف می دهد و باید برای سطوح مختلف آماده باشیم.

البته وقتی یک حادثه با سطح وسیع و بعد ملی و بین المللی باشد اصلا این موارد مطرح نیست و بحث ملی و کشوری است. ما در شهر در خصوص تجهیزاتی که در بحران های احتمالی داخل شهری باید باشد صحبت می کنیم. وقتی بحران از سطح محلی به منطقه ای رسید، استانداری ورود پیدا می کند و اگر هم فراتر از این شد، بحث ملی است و طبیعتا مسئولان سطح بالاتر در مدیریت قضیه ورود می کنند.

به عنوان مثال زلزله ورزقان یک زلزله در حد ملی و کشوری بود و از جای جای کشور برای کمک آمدند و بعضا نیز کمک بین المللی را نیز شاهد بودیم. یعنی ما به عنوان نهاد و دستگاه محلی که در مدیریت بحران فعال بودند در بحران های با سطح محلی اثرگذار هستیم و بالاتر از این سطح باید دستگاههای فراتر از ما مدیریت دارند.

تبریز متراکم ترین نقطه ایران است و توسعه عمودی در شهر اتفاق افتاده است. از منظر مدیریت بحران، نظر شما نسبت به توسعه افقی تبریز چگونه است؟

این موضوع یک موضوع تخصصی در حوزه شهرسازی است. البته رشته تخصصی من شهرسازی است. موضوع بحث تراکم و توسعه شهرها، یک موضوع مهم است. اولین موضوعی که در توسعه شهرها در نظر گرفته می شود، بحث توپوگرافی شهرها و امکان توسعه متوازن شهر است. وقتی این پتانسیل را بررسی کردیم و توپوگرافی شهر را تعیین کردیم و نوع توسعه به سمت شرق، شمال، جنوب و یا غرب مشخص شد، این موارد مشخص می شود. ببینید، تبریز یک مجموعه محدود از نظر توپوگرافی است. یعنی مشخص است که تبریز اینگونه است. یعنی ما نمی توانیم تبریز را به سمت شمال توسعه دهیم. برای توسعه شهر به سمت جنوب هم مطالعه لازم است تا ببینیم که آیا امکان توسعه شهر به سمت جنوب وجود دارد یا نه؟ باید مطالعات طرح جامعه طرح منطقه، طرح های راهبردی انجام گیرد تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

آیا توسعه های منفصل می تواند در تبریز اتفاق بیفتد؟ مثلا در مسیر خواجه و اهر زمین های با ارزش کشاورزی پایین است که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، اینطور نیست؟

عرض کردم. اینها باید مطالعه شود و بعد از انتشار نتایج تصمیم گیری شود. خوب برای توسعه افقی شهر دو سمت غرب و شرق بهترین گزینه به نظر می رسند، در بحث غرب، یعنی دشت تبریز آب های سطحی بسیار بالاست. هرچند دشت تبریز بهترین مکان برای توسعه شهر است اما چون سطح آبهای سطح در آن نقطه بالاست و یکی هم وجود راه آهن و… وجود بخش های صنعتی در این قسمت ها، در نتیجه توسعه در این مسیر صورت نمی گیرد.

در نتیجه توسعه در شرق تبریز و شمال شرق و جنوب شرق پتانسیل توسعه شهر تبریز را دارد. به همین دلیل است که شهرک خاوران در شرق طراحی و احداث شده است و کم کم به باسمنج و زرنق متصل می شود. یا شهر شهریار هم در این قسمت در حال توسعه است. توسعه تبریز چند سال است که در حال مطالعه است اما مردم و رفتار شناسی مردم در توسعه شهر بسیار مهم است.

در رفتار شناسی و نتایج آن در شهر می توانید یک نمونه عینی اعلام کنید؟

برای رفتارشناسی مردم در توسعه شهری یک مثال جالب از دانشگاه تبریز می زنم. اگر به دانشگاه تبریز سر بزنید حتما با مسیرهای پیاده روی غیر متقارن و غیرخطی مواجه می شوید. در زمان ساخت دانشگاه تبریز مسئولان وقتی پیاده رو ها و مسیر های بین دانشکده ها و ساختمانهای مختلف دانشگاه را ساختند بعد از مدتی متوجه شدند که دانشجویان از پیاده روها استفاده نمی کنند و از مسیرهای درون فضای سبز استفاده می کنند. خوب در اینجا یک ابتکار خوب در دانشگاه اتفاق می افتد. مسئولان دانشگاه می آیند درست از مسیر رفت آمد دانشجویان از بین درختان و فضای سبز مسیر پیاده رو طراحی و اجرا می کنند که اولا کوتاه ترین مسیر است و ثانیا زیبایی دوچندانی به محوطه دانشکده ها داده و از طراحی خشک و خطی پیاده رو ها هم عبور کرده اند و مسیر حرکت دانشجو ها را به پیاده رو تبدیل کرده اند.

این مثال را زدم تا عرض کنم در بحث توسعه شهر باید به رفتار شهروندان نیز توجه داشته باشیم. در بحث تراکم و ساخت و ساز و .. نظر و دیدگاه شهروندان مهم است. به نظر شما چرا شهروندان تبریزی به جای ساخت و ساز غیر مجاز در دشت تبریز دامنه های عینالی را ترجیح می دهند؟ جواب این سوال می تواند به ما در زمینه برنامه ریزی ها و یا انتخاب بهترین مسیر توسعه تبریز کمک بنماید. البته در کنار این قضیه بحث عوامل اقتصادی و عوامل فرعی دیگری نیز در نحوه توسعه شهر تاثیر دارند.

جناب مهندس من جواب سوالم را به طور دقیق نگرفتم نگاه شما به بحث توسعه عمودی و یا افقی شهر چیست؟

خوب، در بحث توسعه عمودی و یا افقی شهر باید بگویم ساختمان های بلند مرتبه در شهر خیلی زیاد شده است. زمانی در تبریز نهایتا ما ساختمان سه طبقه داشتیم و به ندرت شاهد ساختمان ۴ طبقه بودیم. زمانی برج یانقین، یا ارک و یا عمارت شهرداری از هر نقطه از تبریز قابل رویت بود. اینها نشانه ها و نمادهای شهری بودند. متاسفانه به دلیل افزایش جمعیت، مهاجرت ها و افزایش تراکم در شهر، که در گذشته اتفاق افتاده است. البته در همه جای دنیا اینطور است. و توسعه و افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ اتفاق می افتد در ایران خودمان نیز چنین است و یا در کشور همسایه یعنی ترکیه افزایش جمعیت و توسعه بیشتر در شهرهای استانبول ، آنکارا و ازمیر اتفاق افتاده است.

الان در محلات قدیمی شهر زمانی در یک کوچه ۱۵ خانه بود و نهایتا ۱۰ تا هم ماشین در کل محله بود اما الان این۱۵ خانه به ۱۵ مجتمه آپارتمانی ۵ و یا ۶ و یا ۱۰ طبقه تبدیل شده اند و افزایش چند برابری تعداد ساکنان و تعداد ماشین ها وضعیت بغرنجی را بوجود آورده است که به صورت شبانه روزی مشکل پارکینک و جای پارک در قسمت هایی وجود دارد. شما حساب کنید زمانی از یک خانه یک ماشین خارج می شد اما با تبدیل آن خانه به مجتمع به جای یک ماشین ۱۵ ماشین از مجتمع خارج می شود.

خوب در چنین وضعیتی مردم توسعه عمودی را ترجیح می دهند. این توسعه عمودی هم دقیقا تاثیر شدید بر نوع مدیریت بحران می گذارد.

از تاثیر توسعه عمودی شهر بر نوع مدیریت بحران گفتید، این تاثیر را بیشترتوضیح می دهید؟

ببینید، هر اندازه تراکم و تعداد طبقات یک ساختمان بیشتر باشد، در نتیجه در زمان بروز حادثه و یا اتفاق امداد و نجات در این ساختمان سخت تر و پیچیده تر خواهد بود. آسیب مالی و یا جانی شدید تر و بیشتر خواهد بود. دو سه سال پیش در کوی بهشتی تبریز، در طبقه همکف یک ساختمان ۵ طبقه، اقدام دو سه نفر برای ساخت ترقه برای چهارشنبه سوری باعث انفجار و ریزش کامل ساختمان شدند. شما حساب کنید معابر و عرض گذر کم منطقه را در نظر بگیرید. اگر الان این ساختمان مانند قدیم یک ساختمان یک طبقه بود نهایتا یک طبقه فرو می ریخت . اما الان ۵ طبقه فرو ریخت و چند انسان زیر آورا ماندند. اگر این ملک یک طبقه بود آوار برداری و نجات جان در زمان کوتاهی می توانست اتفاق بیفتد اما به دلایل متعدد از جمله حجم بالای آوار و عرض کم کوچه چند روز طول کشید که آوار و جنازه فرد مدفون از زیر آوار خارج شود. در نتیجه ضرورت دارد در ساخت و ساز ها از آیین نامه ۱۸۰۰ پیروی کامل شوند و افرادی که ساختمان سازی می کنند، کاملا با اصول استاندارد احداث صورت گیرد و نظارت درست هم صورت گیرد که احتمال خسارت هم پایین بیاید.

آقای مهندس، مدیریت بحران شهرداری با کدام سازمان ها و نهادهای خارج از شهرداری ارتباط، همکاری، همراهی و یا ارتباط ارگانیک دارد؟

اصلی ترین وظیفه مدیریت بحران شهرداری این است که این مجموعه در مواقع حوادث و سوانح، هماهنگ کننده مجموعه های مختلف شهرداری با ارگان های امداد رسان و دخیل در موضوع حوادث و سوانح است. این ادارات و سازمان ها شامل استانداری، فرمانداری، آب و فاضلاب، برق، آب منطقه ای، گاز، اورژانس، علوم پزشکی و هلال احمر و چند سازمان دیگر است. این را هم عرض کنم تمامی دستگاههایی که در سطح استان فعالیت دارند در زمان بحران به نحوی در مدیریت بحران نقش دارند.

به عنوان سوال آخر بفرمایید رنگ بندی هشدارهای هواشناسی بر اساس چه معیارهایی صورت می گیرد؟

هشدارهای هواشناسی بر اساس سطح بندی های مشخص صورت می گیرد که در کل کشور یکسان است. در هواشناسی سه سطح رنگ زرد ، نارنجی و یا هشدار بحران به رنگ قرمز داریم. این هشدارها بر اساس تحلیل سیستم های هواشناسی و تجزیه تحلیل جبهه هوای وارد شده در یک اقلیم اعلام می شود. در هشدار زرد اعلام آمادگی برای احتمال یک رویداد و حادثه بارندگی که احتمال ۵۰ درصد و یا زیر ۵۰ درصد است. در سطح نارنجی هشدار آمادگی داده می شود که به معنی احتمال وقوع خسارت با احتمال بالای ۵۰ درصد است. اما هشدار قرمز به معنی این است اطمینان حاصل شده است یک بارندگی به وقوع یک حادثه و بحران در جامعه شهری می شود. البته من به ندرت هشدار قرمز و بحران دیده ام. سال گذشته در زمان برف چهارشنبه هشدار نارنجی داده بودند. اما اینکه می گویند پیش بینی برف شده است و برف نیامد. ببینید، اقلیم و هواشناسی و سیستم جوی اینگونه نیست که شما پیش بینی کردید و اتفاق خواهد افتاد. هزاران عامل بر نوع بارش و یا میزان و شدت آن تاثیر می گذارد. پیش بینی اسمش مشخص است. پیش بینی و احتمال. هواشناسی اینگونه است.
ما باید قبول کنیم که در بحث تاسیسات و تجهیزات باید بهتر شویم. برای پیش بینی و پیشگیری تجهیزات لازم است و باید تاسیسات نوسازی شوند. پیش بینی به صورت استانی صورت می گیرد و پیش بینی تبریز هم به شهرداری ارسال می گیرد.

در انتهای مصاحبه لطفا بفرمایید ستاد عملیات زمستانی شهرداری تبریز با چه ساختاری تشکیل می شود و نحوه فعالیت آن چگونه است؟

در مورد ستاد عملیات زمستانی شهرداری تبریز باید عرض کنم که این ستاد از سال گذشته با ابلاغ وزارت کشور ایجاد شده است . رئیس ستاد عملیات زمستانی شهردار تبریز است. جانشین اول معاون خدمات شهری است جانشین دوم معاون حمل و نقل و ترافیک است. دبیر این ستاد هم مدیر بحران شهرداری تبریز است.
اعضای این ستاد هم متشکل از مجموعه داخلی مرتبط با قضیه برف ، از قبیل آتش نشانی، سازمان پارکها، مدیریت پسماند و چند مجموعه دیگر و یکسری مجموعه های امدادرسان و کمک رسان که می توانند در حین حادثه در کنار مجموعه مدیریت شهری در جهت رفع بحران بارندگی کمک حال و ناظر باشند. این مجموعه ها شامل استانداری، حوزه راهنمایی رانندگی و سایر ارگانهاست که بر اساس نیاز ورود می کنند. به عنوان مثال صداو سیما در بحث فرهنگسازی با نیروی انتظامی در رادیو شهر برنامه های ارزشمندی تولید می کنند.

از این که وقت خود را در اختیار نشریه شهریار قرار دادیم ممنونیم.

بنده هم از اداره کل روابط عمومی شهرداری تبریز به دلیل انتشار این نشریه وزین و گفتگوی عمقی با مدیران حوزه های مختلف مدیریت شهری تشکر می کنم، تداوم چنین رویه ای نوید بخش آشنایی و آگاه شدن شهروندان عزیز با تمامی حوزه های مربوط به شهرداری تبریز است.

توسعه زیرساخت های تبریز توسعه زیرساخت های تبریز توسعه زیرساخت های تبریز توسعه زیرساخت های تبریز توسعه زیرساخت های تبریز
توسعه زیرساخت های تبریز توسعه زیرساخت های تبریز توسعه زیرساخت های تبریز توسعه زیرساخت های تبریز توسعه زیرساخت های تبریز


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.