معرفی ۱۰ موتور خودروی برترسال ۲۰۱۵ (+عکس)
دراین مطلب میخواهیم به فهرست دهگانه سال ۲۰۱۵ بپردازیم. که از سوی یک نشریه معتبر بین المللی که هرساله ۱۰ پیشرانهای کارآمد که در آن سال تولید شدهاند را بهعنوان بهترین پیشرانههای جهان انتخاب میکند معرفی شده است.
مهمترین پایههای امتیازدهی در این تست قدرت و گشتاور خروجی پیشرانه و همچنین متغیر NVH (که معنای صدا، لرزش و تکان را میدهد) است.
۱- پیشرانه ۱۲۷ کیلوواتی بامو آی ۳۰
بامو i3 افتخارات بسیاری باخود بههمراه دارد. یکی از آنها قلبیاست که در زیر کاپوت آن خوابیده. پیشرانه ۱۲۷ کیلوواتی بامو i3 بیش از ۱۷۰ اسببخار قدرت دارد و نزدیک به ۲۵۰ نیوتنمتر توان برای کنده شدن چرخها را در اختیار راننده میگذارد که البته شاید درمقایسه با پیشرانههای بنزینی غولآسا مانند پیشرانه اونتادور حرف آنچنانی برای گفتن نداشته باشد اما نکته جالب در این است که پیشرانه برقی i3 این قدرت و توان را از یک موتور ۰.۷ لیتری (یا بهعبارت دقیقتر ۶۴۷ سیسی) بدست میآورد. لازم به ذکر است که نیروگاه بامو i3 بهتنهایی میتواند بیشاز ۲۴۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند.
۲- قلب ۶.۲ لیتری شورولت کوروت با آرایش ۸ بطن ویشکل!
از یک پیشرانه اصطلاحا ریزهمیزه ۶۴۷ سیسی یکباره رسیدیم به پیشرانهای ۶.۲ لیتری. کوروت اِستینگرِی جدید؛ قبلتر هم تواناییهای خود را ثابت کرده بود و نشان داده بود که با پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 خود میتواند بهراحتی تا بیش از ۳۲۰ کیلومتربرساعت سرعت بگیرد. این بمب به نسبت قیمت ارزان خود ۴۶۰ اسببخار را درمدل پایه کوروت دراختیار راننده قرار میدهد. نکته دیگر ماجرا این است که این بلوک تقریبا کوچک که به راحتی در کوروت استینگری جا خوش کرده است، میتواند ۶۳۰ نیوتنمتر را در دورموتور ۴۶۰۰ به تایرها منتقل کند. این یعنی اینکه اگر راننده حرفهای نباشد با توان و شتاب ۳.۸ ثانیهای این کوروت حسابی کار دست خودش میدهد!
۳- موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ داج چلنجر هلکت
داج مدتها بر روی شبیهسازی یک هیولا کار میکرد. این هیولا یا پیشرانه ۶.۲ لیتری که داج بر روی چلنجر و چارجر هلکت جدید خود قرار داد با همراهی سوپرشارژ میتواند قدرت اعجاب انگیز ۷۰۷ اسببخار را تولید کند. در بحث کشش و توان برای کندهشدن از زمین، چلنجر هلکت میتواند با سود بردن از گشتاور ۸۸۰ نیوتنمتری که این پیشرانه به آن میدهد در ۱۰.۸ ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی میکند. پیشرانه هلکت از نوع HEMI نسل سوم است که با ورود رسمی به بازار سطح استاندارد بین المللی ساخت پیشرانهها را دگرگون ساخت.
۴- سه سیلندر، یک لیتر حجم و هزار سودا!
با فاصله گرفتن از پیشرانه ۷۰۰ اسببخاری چلنجر به قلب کوچک فورد میرسیم که درمقابل گزینههای پیشین مانند موجودات لیلیپوتی است. چراکه این پیشرانه یک لیتری سه سیلندر که وظیفه پمپاژ کردن قدرت را در فورد فیستا دارد به مدد توربوشارژ خود میتواند قدرتی معادل ۱۲۳ اسببخار و ۱۶۹ نیوتنمتر را در اختیار راننده بگذارد.
۵- پیل سوختی ۱۰۰ کیلوواتی هیوندای توسان FCV
۶- پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مینیکوپر
۷- ورود به عصر پیکاپهای اقتصادی با پیشرانه ۳ لیتری داج رم
استفاده از پیشرانههای اقتصادی و مقرون به صرفه در دنیای پیکاپها نیز درحال باب شدن است که فیات-کرایسلر و محصول داج رم ۱۵۰۰ آن، از این قائده مستثنی نیست. ما با پیشرانهای که فورد بر روی F-150 خود قرار داد هم متوجه این موضوع شده بودیم. پیشرانه ۳ لیتری توربو دیزل فیات-کرایسلر که نشان اکودیزل را نیز بر روی خود دارد با تقسیم بندی این حجم موتور در بین ۶ سیلندر V شکل میتواند ۲۴۰ اسببخار را در دورموتور ۳۶۰۰ و ۵۶۰ نیوتن.متر گشتاور در دور موتور ۲۰۰۰ تولید نماید. بیشتر بخشهای این پیشرانه از آلیاژ آهن ساخته شده و باقی بخشها مانند سرسیلندر آن آلومنیومی است.
۸- سوبارو: خیالتان تخت با پیشرانههای تخت!
سوبارو همانند پورشه مدتهاست که استفاده از پیشرانههای باکسر را در برنامههای خود نگاهداشته و به استفاده از آنها ا
صرار میوزد. سوبارو ژاپنی برای محبوبترین سری خودروهای خود (مدل WRX) بهترین پیشرانههایش را درنظر میگیرد و مدل جدید نیز جدا از این جریان نیست مهمترین نکته این پیشرانه این است که ۳۳۰ نیوتنمتر گشتاوری را که در فارستر و در دورموتور ۴۸۰۰ بهنمایش میگذاشت این بار در WRX در بازه تحسین برانگیز ۲۰۰۰ تا ۵۲۰۰ در اختیار راننده میگذارد.
۹- گلف و نیروگاه چهار سیلندر ۱.۸ لیتری
فولکس واگن گلف جدید و پیشرانه آن دلایل بسیاری برای قرار گرفتن در فهرست ۱۰ پیشرانه برتر دارند. قلب ۱.۸ لیتری چهارسیلندر فولکسواگن مصداق بارز این مسئله است که این کمپانی همچنان در ساخت خودروهایی با عملکرد فوقالعاده از لحاظ نسبت هزینه به فایده، موفق است. این پیشرانه که در سایت مکزیک فولکس واگن بر روی گلف، بیتل و پاسات مونتاژ میشود ۱۷۰ اسببخار قدرت را درکنار ۲۷۰ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند. بلوک پیشرانه از چدن ساخته شده و سرسیلندر آن آلومنیومی است.
۱۰- ولو S60 با پیشرانه ۲ لیتری چهارسیلندر
برنده نهایی رقابت ده پیشرانه برتر سوار بر ولوو S60 سدان وارد فهرست میشود. این پیشرانه تمام آلومنیومی با حجم دقیق ۱۹۶۹ سیسی و نسبت تراکم ۱۰.۸:۱ میتواند ۲۴۰ اسببخار را در دور موتور ۵۶۰۰ تولید کند. گشتاور این پیشرانه که علاوه بر X60 بر روی XC90 نیز نصب میشود ۳۵۰ نیوتن.متر است
منبع:ماهنامه نسل برتر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰