کد خبر : 4795
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 بهمن 1394 - 10:24

خواب خوش کاندیداها در رختخواب تلگرام و سایت های خبری

خواب خوش کاندیداها در رختخواب تلگرام و سایت های خبری

علی عباسی – کارشناس ارتباطات: کافی است تلفن همراه شما هوشمند باشد و اهل یکی از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام یا اینستاگرام باشید تا این روزها با کانالها، گروهها و کمپین های سیل آسای انتخاباتی کاندیداهای محترم مواجه شوید.

 

 

کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و یارانشان در شهرستان تبریز در حالی که بعد از مشخص شدن وضعیت صلاحیت ها برای آغاز زمان رسمی تبلیغات لحظه شماری می کنند از وضعیت شبکه های اجتماعی سود جسته و به صورت شبانه روزی در این شبکه ها فعالیت دارند.

 

کافی است تا کمی در کانال ها و گروههای تلگرامی تک تک این کاندیداها وقت بگذارنیم تا شناختی از وضعیت و برنامه های کاندیدای محترم و یا ائتلاف های موجود بدست بیاوریم.

 

به نظر می رسد در این دوره از انتخابات کاندیداهای مجلسین اهمیت بیش از اندازه ای به وجود شبکه های اجتماعی داده اند و چشم امید به رای آوری از قبل فعالیت در این شبکه ها و یا حتی سایت های خبری دارند.

 

هرچند سایت های خبری و شبکه های اجتماعی در ایجاد و تقویت ا رتباطات دو سویه و چند سویه کاندیداها و هوادارانشان نقش مهمی بازی می کنند اما نباید از نظر دور داشت که بدنه جامعه هنوز تاثیر پذیری نسبی و قابل توجه را از شبکه های اجتماعی کسب نمی کند.

 

به تعبیری دیگر شاید بتوان گفت اکثر  رای دهندگان بیشتر از اینکه از شبکه های اجتماعی و یا سایت های خبری تاثیر پذیر باشند، مقبولیت کاندیدها را از کانالها و شیوه های دیگری کسب می کنند.

 

در این میان به نظر می رسد مطبوعات کاغذی نظیر روزنامه ها و هفته نامه ها با داشتن بار اقناعی و عمق پیام بیشتر نسبت به رسانه های مجازی نظیر سایت ها و یا شبکه های اجتماعی تاثیر گذاری عمقی تری در میزان کسب رای کاندیداها داشته باشد.

 

اگر بپرسید چه دلیلی وجود دارد که با وجود زمینه ها و امکانات مناسب برای رسانه های غیر کاغذی باز هم نشریه های تازه ای در دنیای رسانه های کاغذی متولد می شوند و تعداد این رسانه ها بیشتر می شود می توان به نکاتی چند اشاره داشت.

 

طبیعتا هر رسانه ای به دنبال جذب، حفظ و افزایش تعداد مخاطبان خود است و در عصری که ریزش سهمگین مخاطبان رسانه های کاغذی علامت سوال بزرگی در دنیای این نوع روزنامه نگاری ایجاد کرده است کار جذب، حفظ و افزایش تعداد مخاطبان یک نشریه کاغذی مهمتر و صد البته سخت تر نیز می باشد.

 

شاید دهها دلیل و برهان برای مزیت رسانه های اینترنتی و دیجیتالی بر رسانه های کاغذی و یا بالعکس گفته شود که در جای خود دارای اهمیت است اما به یاد داشته باشیم سختی مطالعه روی صفحه نمایش، وابستگی به فناوری روز، حذف درآمد  تکفروشی، هزینه بالای نیروی متخصص و تجهیزات نوین، امکانات و دانش انفورماتیک محدود مخاطبان، کیفیت پایین و گرانی ارتباطات اینترنتی از معایب سر راه رسانه های غیر کاغذی است

 

از سوی دیگر وجود منابع ناموثق خبری در رسانه های اینترنتی به این دلیل که هرکس در هرجا و به هر نحوی می تواند منبع خبر باشد در حالی که انعکاس اخبار موثق برای حفظ مخاطب یکی از مهمترین دستورکارهای رسانه های چاپی است از مزیت های روزنامه نگاری کاغذی بر روزنامه نگاری اینترنتی است.

 

غیرتخصصی شدن روزنامه نگاری به واسطه حضور افراد کم تجربه, اما دارای توان در علوم رایانه و مخابرات از دیگر مسائلی است که در روزنامه نگاری اینترنتی وجود دارد.

 

علاوه بر اعتبار منبع که در روزنامه نگاری کاغذی به مراتب بسیار بیشتر از روزنامه نگاری اینترنتی خودنمایی می کند، زمان ماندگاری پیام در رسانه های الکترونیکی بسیار کمتر از روزنامه های چاپی است و مشکلات و محدودیتهای فنی از جمله معایب روزنامه های الکترونیکی است.

 

شما به احتمال بسیار بالا نخواهید توانست خبری بخصوص را که مثلا ۱۵ سال پیش در یک سایت منتشر شده است جستجو کرده و پیدا کنید اما قطعا در سایه وجود آرشیو ها کتابخانه ها و خود روزنامه ها اصل مطلب و خبری که ۱۰۰ سال پیش چاپ شده است بدون تغییر و یا تحریف در دسترس شما قرار خواهد گرفت و قطعا می توانید به این خبر استناد و اعتنا نمایید.

 

اگر رسانه های نو گوی سبقت را در انتشار سریع اخبار و رویدادها از رسانه های کاغذی ربوده اند در عوض رسانه های کاغذی با غور در کنه رویدادها و تهیه گزارشات عمیق و مصاحبه ، تحلیل و تفسیر خواندنی تر خواهند بود و تاثیرگذاری عمقی بیشتری نیز بر مخاطبان و افکار عمومی و جامعه خواهند داشت.

 

عمر روزنامه نگاری کاغذی پایان نخواهد یافت زیرا این شکل ارتباطی یکی از تکوین یافته ترین شیوه های روزنامه نگاری می باشد و قطعا دنیای ارتباطات اینترنتی و دیجیتالی تنها مکمل و همجوار کهکشان روزنامه های کاغذی خواهند بود.

 

در نهایت می توان به این نکته اشاره کرد که کارکرد رسانه های کاغذی در ایام تبلیغات انتخاباتی اگر بیشتر از رسانه های دیجیتال نباشد کمتر نیست اما به نظر می رسد اکثر کاندیداهای مجلس در خواب خوش جمع آوری رای از تلگرام و سایت های خبری هستند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.