کد خبر : 4974
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اسفند 1394 - 7:37

پروژه عظیم پایانه مرکزی تبریز با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد

پروژه عظیم پایانه مرکزی تبریز با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد

 با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار آذربایجان‌شرقی، شهردار تبریز، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی، خانواده معظم شهدا و ایثارگران و عموم شهروندان تبریزی، عیدانه ویژه شهرداری تبریز با افتتاح پروژه عظیم پایانه مرکزی تبریز تقدیم شهروندان شد.

به گزارش آی نیوز، پایانه مرکزی تبریز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال تکمیل شده و بهره‌برداری از آن، گام تحول‌آفرین مدیریت شهری تبریز در پیگیری اهداف «تبریز ۲۰۱۸» به شمار می‌رود.
نگاهی به گذشته پرفراز و نشیب پایانه مرکزی تبریز، حاکی است که مطالعه و طراحی پروژه در سال ۶۶ و با در نظر گرفتن فضایی به وسعت ۳۰ هکتار آغاز شده و دو سال طول کشید. پروژه در سال ۶۸ وارد مرحله عملیاتی شد و در سال  ۷۴ فاز اول آن در ۲۲ هکتار به پایان رسید. با این حال، قسمت اصلی پروژه که همان ساختمان مرکزی است، باقی ماند. با افتتاح فاز نخست در سال ۷۴، پروژه عملاً تعطیل شد و این تعطیلی ۱۷ سال طول کشید. عملیات اجرایی فاز دوم پروژه در سال ۹۱ و در فضایی به وسعت ۷.۵ هکتار شروع شد، اما با این حال، از سال ۹۲ پروژه از حیث اراده تکمیل، وجهه جدی‌تری به خود گرفت.
هزینه اعمال‌شده برای اجرای این پروژه از ۲۶ سال گذشته تا مقطع کنونی، ۸۰ میلیارد تومان است که حدود ۶۰ میلیارد تومان آن مربوط به دو سال گذشته است.
طراحی و اجرای مراکز خرید، مراکز خدمات عمومی و رفاهی، محل بازی کودکان، اتاق مادر و کودک، آسانسورهای پنج‌گانه و پله‌های برقی از بخش های متنوع طبقه‌بندی ترمینال تبریز به شمار می‌رود.
استفاده بهینه و حداکثری از مصالح دوره‌های گذشته، پیش‌بینی سازه و اسکلت سبک فلزی، تزریق فناوری‌های جدید عمرانی و به روز کردن اصول مقام سازی مطابق با آئین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله، از امتیازات عمرانی این پروژه نفیس است.
ساختمان اصلی پروژه در سه طبقه به مساحت ۲۲ هزار مترمربع و در ارتفاع‌های مختلف طراحی شده و در نماسازی‌ نیز از ترکیب زیبای کامپوزیت و شیشه استفاده شده است. در معماری ساختمان نیز، تاج ویژه‌ای طراحی و اجرا شده است که در نوع خود، از جلوه های بی‌نظیر معماری شهری به شمار به می‌رود.
با بهره‌برداری از این پایانه، ظرفیت گردشگری تبریز برای ارائه خدمات به مسافران ورودی و خروجی شهر به ۱۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.