کد خبر : 5510
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1395 - 6:43

نامه ۷۵ شخصیت آمریکایی به اوباما : رابطه با ایران را بهبود بخشید

نامه ۷۵ شخصیت آمریکایی به اوباما : رابطه با ایران را بهبود بخشید

۷۵ شخصیت آمریکایی در نامه ای به رییس جمهور آمریکا ضمن حمایت از توافق هسته ای سال گذشته با ایران ، از اوباما خواستند در مسیر بهبود رابطه با ایران قدم های بیشتری بردارد.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت ” پولیتیکو ” این نامه که به امضای ۷۵ شخصیت سیاسی ، دیپلمات، نظامی و دانشگاهی رسیده است در آستانه نخستین سالگرد توافق هسته ای با ایران (پنج شنبه همین هفته) و به همت گروه ” پروژه ایران ” نگارش شده است.

این نامه به امضای “کارل لوین”،” برنت جانستون” و” نانسی کاسبام” سناتورهای سابق آمریکایی و “لی هامیلیتون”، عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است. همچنین ” مریل مک‌پیک ” رئیس اسبق ستاد مشترک نیروی هوایی ارتش آمریکا و “لئون کوپر ” و “بارتون ریچر” برندگان آمریکایی جایزه نوبل صلح هم از امضا کنندگان این نامه هستند.

در بخشی از نامه به اوباما آمده است: “آمریکا باید سیاستی اتخاذ کند که ضمن افزایش شانس همکاری با ایران، درگیری‌ها و تأثیر اقدامات ایران در منطقه را کاهش دهد.”

بارتون ریچر برنده آمریکایی نوبل صلح از جمله امضا کنندگان این نامه است

نامه ۷۵ شخصیت آمریکایی به اوباما : رابطه با ایران را بهبود بخشید

نویسندگان نامه تاکید کرده اند: ” فرصت‌ها برای آزمودن تمایل ایران برای همکاری مستقیم با آمریکا به دلیل ابهامات سیاسی موجود در هر دو کشور در سال آینده، محدود خواهد بود؛ اما هدف بلندمدت دولت آمریکا باید تعامل باشد.”

نویسندگان این نامه در ادامه طرحی سه ماده‌ای پیشنهاد کرده اند که به اعتقاد آنها می تواند ساختاری نهادینه ‌شده برای ارتباط مستمر میان آمریکا و ایران فراهم آورد: ایجاد امکان ارتباط اضطراری میان دولت‌های دو کشور برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ها و تشدید تنش‌ها و ایجاد یک کانال دو جانبه میان وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران از جمله پیشنهادهای سه گانه نویسندگان نامه است.

در این نامه، درخواست از سر گیری روابط دیپلماتیک مطرح نشده؛ اما به اوباما پیشنهاد شده با ایجاد یک کانال دیپلماتیک در سطح معاونت، زمینه‌های اعمال نفوذ بر ایران بدون نیاز به ارتباط شخصی وزرای دو کشور در دولت آینده آمریکا فراهم شود.

به نوشته پولیتیکو حتی در صورت به وجود آوردن چنین کانالی از سوی اوباما هیچ تضمینی وجود ندارد که رییس جمهوربعدی آمریکا به آن پای بند باشد. دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها از توافق هسته ای انتقاد کرده و حتی گفته است در صورت ریاست جمهوری توافق را پاره خواهد کرد؛ شعاری که حتی بسیاری از جمهوریخواهان را نیز نگران ساخته چون بر هم زدن توافقی که با همکاری ۵ متحد دیگر آمریکا به دست آمده است برای منافع آمریکا خوشایند نیست.

تام کاتن سناتور جمهوریخواه سال گذشته با نگارش نامه ای به همراه ۴۶ سناتور دیگر جمهوریخواه به دولت ایران هشدار داده بود هر گونه توافق هسته ای آمریکا با ایران تنها با حرکت خودکار رییس جمهور بعدی جمهوریخواه روی کاغذ می تواند لغو شود.

نویسندگان این نامه خطاب به اوباما هشدار دادند نادیده گرفتن توافق هسته‌ای ایران می‌تواند منافع آمریکا را در منطقه با خطر مواجه کند و حتی زمینه بروز برخی درگیری‌ها علیه آمریکا را فراهم کند. آمریکا می‌تواند با برقراری روابط نزدیک با ایران، از منافع متحدان دیرینه خود شامل اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم دفاع کند.

در این نامه خطاب به اوباما آمده است: “شما می‌توانید با اتخاذ یک دیپلماسی قابل درک و مطمئن،  امنیت ملی آمریکا را در منطقه خاورمیانه حفظ کنید. آمریکا به روابط بیشتری – و نه کمتر-  با ایران نیاز دارد.”


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.