کد خبر : 5702
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهریور 1395 - 6:36

قانون تجمیع عوارض، در تضاد با اصل استقلال شهرداری‌ها است

قانون تجمیع عوارض، در تضاد با اصل استقلال شهرداری‌ها است

نماینده شهرداران کشورمان، با اشاره به این‌که شهرداری‌ها پیش از این، از ۱۵ نوع عوارض برخوردار بودند، گفت: متاسفانه با اجرای قانون تجمیع عوارض، سهم شهرداری‌ها، از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش آی نیوز، دکتر صادق نجفی، در نشست مشترک اعضای کمیسیون اجتماعی و نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز،  با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: کاهش سهم شهرداری‌ها، در حالی است که توزیع همین ۲۰ درصد در برنامه ششم توسعه، بر عهده استانداری‌ها گذاشته شده است.

وی یادآور شد: این موضوع که در تضاد با اصل استقلال شهرداری‌ها و اقتصاد مقاومتی است، شهرداری‌های کشور را از یکی از مهم‌ترین منابع درآمد پایدار شهر محروم خواهد ساخت؛ به این ترتیب، طبیعی است که پروژه های عمرانی و برنامه های خدماتی، فرهنگی و اجتماعی،تحت تاثیر سوء قرار خواهد گرفت.

نماینده شهرداران کشورمان در شورای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، بخش مهمی از معضلات شهرداری‌ها را مربوط به حوزه‌های قانون‌گذاری دانست و گفت: روند تصویب قوانین، بعضاً به حدی برای شهرداری‌ها چالش‌برانگیز است که گاه همان قوانین مصوب دهه ۳۰، باصرفه‌تر از قوانین معاصر به نظر می‌رسد؛ در این راستا، تاثیرگزاری کمیسیون اجتماعی و همکاری وزارتخانه‌های مرتبط، ضروری است.

دکتر نجفی با اشاره به سکونت ۴۷ درصد جمعیت کشور در کلان‌شهرها اظهار داشت:  با این حال، اوضاع به گونه‌ای است در بسیاری از موارد، کاستی بودجه‌های برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از منابع شهرداری های کلانشهرها تامین می‌شود. از این رو، انتظار ما این است که لوایح و طرح‌ها، با در نظر داشتن مشکلات خاص کلان‌شهرها و سایر شهرهای بزرگ کشور بررسی شود.

وی در ادامه، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های شوراها در عموم محدوده‌های شهری و روستایی کشور تاکید و خاطرنشان کرد: شوراها در دوره چهارم خود به سر می‌برند و طبیعتاً هنوز به آن تکامل ایده‌آل خود نرسیده‌اند و از این رو، نیازمند حمایت هستند.

نماینده شهرداران کشورمان افزود: معتقدم انتخاب شهرداران با دخالت مستقیم مردم، ایده کارسازی است که می‌تواند مباحث مدیریت شهری را با انسجام و پشتوانه اجتماعی قوی‌تری هدایت کند، البته بدیهی است که این اقدام باید تحت ماموریت و نظارت شوراها باشد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.