کد خبر : 5952
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1395 - 9:28

سد معبر و زیاده خواهان تصاحب حقوق شهروندی

سد معبر و زیاده خواهان تصاحب حقوق شهروندی

گرایش به دستفروشی و پرداختن به مشاغل کاذب با بیکاری و نیافتن حرفه ای برای کسب درآمد رابطه ای مستقیم دارد.

گاه سد شدن معابر پیاده خیابان های.  ضمن آن که حق شهروندان را مورد تعرض قرار می دهد اسباب و اثاثیه دستفروشان آنقدر شدت می گیرد که عابران ترجیح می دهند برای سهولت در تردد، عبور از خیابان را انتخاب کنند که این انتخاب، موجب شکل گیری معضل دیگر در ترافیک شهری می شود.
این مشکل در مراکز پرتردد  به وفور دیده می شود و در ساعاتی از روز تردد را مشکل و حتی غیرممکن می سازد و از سوی دیگر علاوه بر بیکاری گاه زیاده خواهی برخی مغازه داران و دستفروشان در تشدید این معضل دخیل است.

یکی از رهگذران که از گسترش دستفروشی در هسته مرکزی شهر گله مند است ، می گوید: این منطقه انتخاب بسیاری از دستفروشانی است که حتی از بعضا به حق مسلم برخی دستفروش ها و میوه فروش های تبدیل شده و علی رغم مشکلات عدیده پاتوق برخی اتفاقات و معضلات اجتماعی هم شده است.
مینا احمدوند افزود: ساعاتی از روز هست که  نمی توان در این منطقه تردد کرد و از سوی دیگر شاهد پارک های دوبله و سوبله رانندگان در خیابان برای سر زدن به این دستفروشان هستیم گویا حقوق شهروندی و شهرنشینی از یاد رفته و یا شامل این منطقه نمی شود.
در همین راستا یک جامعه شناس و استاد دانشگاه فرهنگیان  اظهار کرد: سد معبر معضل اجتماعی است، معبر، گذرگاه عابران است و نهادها و مسوولانی که این مسوولیت را بر عهده دارند باید به زیباسازی این معابر کمک کنند.

بهرام نوابی ادامه داد: نباید به دستفروشی تنها با یک دید نگریست بلکه برای کاهش این معضل باید همه جوانب چه ارگان های مسوول در اشتغال و چه ماموران منع کننده سد معابر را در نظر داشت.
این جامعه شناس ادامه داد: از سوی دیگر حقوق شهروندی باید به همه افراد آموزش داده شود و شهروندان باید بیاموزند که چگونه به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.
به گفته نوابی، دستفروشی شغل کاذبی است که نظام اقتصادی آن را قبول ندارد و به آن مجوز نمی دهد که گسترش آن با گسترش بیکاری ارتباط معنادار دارد.
وی افزود: هنگامی که شاهد گسترش دستفروشی در یک جامعه می شویم ناخودآگاه این سوال در ذهن تداعی می شود که آیا اشتغال در آن جامعه به خوبی ایجاد شده است؟
وی معتقد است، اگر بخواهیم این مشکل را رفع کنیم باید همه ابعاد را ببینیم چرا که جوانان شغل و اشتغال می خواهند و از سوی دیگر نهادهای مسوول باید با نهادهای منع کننده سد معبر هماهنگ باشند تا تجاوز به حقوق شهروندی از بین برود.
شهروندی می گوید: هیچ شخصی حق ندارد مکانی که ملک عمومی است به عنوان ملک خصوصی خود بداند.
یعقوب اصغر زاده می افزاید:این افراد بدون این که مالیات یا اجاره ای بدهند در محل های خاص کسب و کار خوبی را برای خود رونق داده و مزاحمت عمومی تولید می کنند
معضل دستفروشی در شهرمان علاوه بر سد معبر و نمایان کردن چهره ای زشت از این شهر، مشکلات بهداشتی را نیز برای شهروندان به دنبال داشته است.
هم اکنون در برخی از مناطق شهر  مخاطرات دیگری علاوه بر معضلات ترافیک و نازیبایی و غیره دارد که معضلات اجتماعی را نیز دامن می زند. نا امنی پخش مواد مخدر و دیگر مخاطرات نیز از عدم رسیدگی به این معضل شهری است.  امید است با در نظر گرفت ایجاد شغل شاهد جمع آوری مشاغلی از این دست باشیم.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.