کد خبر : 6236
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردین 1396 - 3:34

ائل‌گلی، دوباره بساط مهمانی‌اش را گشود…

ائل‌گلی، دوباره بساط مهمانی‌اش را گشود…

 آی نیوز- چون جنگلی زیبا و سرسبز بساط زیبایش را در جنوب شرقی شهر تبریز پهن کرده و مردمان را از جای جای سرزمین‌مان به آغوش پر مهر خویش کشانده است، اینجا پارک جنگلی ائل گلی است، جایی که همه ساله در فصل بهار و تعطیلات نوروزی گردشگران داخلی و خارجی را میهمان خود کرده و چشمهایشان را به تماشا می‌نشاند.

زیبایی‌های پارک جنگلی ائل‌گلی تبریز صرفا در هوای تازه و پرطراوت آن خلاصه نمی‌شود، در میانه‌ی این پارک، استخر بسیار بزرگی نیز قرار دارد که با امواج خروشان و پرتلاطم، طبیعتی ناب را در میان ساختمان‌های بلند و مدرن این منطقه فراهم کرده است.

نه تنها فصل بهار و هوای خوش نوروز بساط مهمانی را در پهنای این پارک جنگلی پهن کرده است؛ بلکه اینجا میزبان گردشگران در تمامی ایام سال می‌باشد، کافی است عصر یک روز مهمان این طبیعت ناب شده و در کنار استخر بزرگ آن قدم بزنیم، اینجاست که حضور گردشگران داخلی و خارجی توجه ما را به خود جلب خواهد کرد.

پارک جنگلی ائل گلی به واسطه‌ی زیبایی‌ها، طبیعت و آوازه‌اش، به نمادی برای معرفی شهر تبریز بدل شده است.

در میان امواج خروشان استخر ائل گلی، مکانی تاریخی نیز از گذشتگان به ودیعه مانده است تا روح امروزی این شهر را به تاریخ کهن این سرزمین پیوند دهد؛ عمارت کلاه فرنگی هشت ضلعی که به “کاخ ائل‌گلی” شهره است؛ این بنا، روح تاریخ و تمدن را به این طبیعت زیبا هدیه داده و مردمان را به دامان خویش کشانده است.

مردم در میان این عمارت و در رستوران‌های متعدد موجود در آن به تماشای طبیعت نشسته و لختی آرامش را بر وجود خویشتن هدیه می‌کنند، چه خوش منظره‌ای است که با یک استکان چای تازه به تماشای این زیبایی‌ها نشسته و روح خود را هرچند اندک از این دنیای مدرن و ماشینی جدا کنیم.

گفتنی است، ساخت بنای اولیه استخر ائل گلی را به زمان پادشاهان آق قویونلو و توسعه آن را به زمان صفویه نسبت می‎‌دهند؛ این استخر، زمانی بزرگترین منبع ذخیره آب برای آبیاری باغ‌‌های مناطق شرقی تبریز محسوب می‌شد اما اکنون منظره‌ای زیباست که شادی و نشاط را بر وجود آدمی هدیه می‌کند.

با فرارسیدن فصل بهار، لاله‌های زیبا و خوش رنگ دوباره بساط خود را در اطراف استخر ائل گلی پهن کرده و زیبای بی‌نظیری را خلق می‌کند؛ بی‌شک دیدن این همه زیبایی مجال فکر کردن را از آدمی گرفته و دیدگان را محو تماشا می‌گرداند.

از کنار استخر به آرامی می‌گذریم؛ درخت‌های کاشته شده در اطراف و روبه‌روی عمارت کلاه فرنگی نهایت زیبایی و ابهت را در این مکان به ارمغان آورده، این درخت‌ها ماهیتی جنگلی به این پارک داده و زیبایی‌هایش را دو چندان کرده است.

از میانه‌ی درخت‌ها و از روی پله‌های میانی این پارک جنگلی عبور می‌کنیم، آب زلالی در میان این پله‌ها جاری است که همواره “جاری بودن زندگی” را بر وجود آدمی طعنه می‌زند؛ بالاتر که می‌رسیم شهر زیبای تبریز نمایان می‌شود؛ زیبایی بی‌نظیری که شاید در کمتر جایی این چنین زیبا و منظم (آب، خاک، درخت، طبیعت، تاریخ و زندگی آدمی) به هم آمیخته باشند.

محوطه‌های بالای پارک جنگلی ائل‌گلی نیز بسیار دلچسب و زیباست، اما گاهی مناظر منحصر به فرد و خاص پایینی پارک و اطراف استخر مانع از آن می‌شود که گردشگران به محوطه‌های بالاتر پارک عزیمت کرده و طعم آرامش آن را مزه کنند.

در محوطه‌ی بالای این پارک جنگلی و در میان بوته‌ها و درخت‌ها، “مجسمه‌ای خودنمایی می‌کند، مادری که کودکانش را به دامان گرفته و در نهایت ابهت ایستاده است، گویی که حرف‌های فراوانی برای گفتن داشته باشد، اما تنها سکوت بر لبانش نقش بسته و گویی زمان او را به کام فراموشی سپرده است؛ چه تلنگر بزرگی است که در کنار این مجسمه ایستاده و خاطرات کودکی‌مان مرور کنیم؛ اینجا باید از این هوای لطیف نفس گرفته و دوباره زندگی را از نو شروع کنیم…

گذشته از مناظر طبیعی و زیبایی پارک ائل گلی تبریز، هتل بین‌المللی پارس نیز در میان این پارک قرار گرفته و به میزبانی از میهمانان فراهم شده است.

شایان ذکر است؛ پارک جنگلی ائل گلی در جنوب شرق تبریز و در هفت کیلومتری مرکز شهر و همچنین در جنوب جاده‌ی اصلی تبریز به تهران واقع شده است؛ این پارک جنگلی در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ به شماره ثبت ۲۴۷۷۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.