جبارزاده “باش تاجر” شد/ رضایت تولیدکنندگان از استاندار
پنجمین جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در تبریز همراه با حاشیههای بود بطوریکه رحیم صادقیان رئیس اتاق بازرگانی تبریز استاندار آذربایجان شرقی را استاندار خوب و اما در عین حال تاجر تمام عیار و معتبر خطاب کرد.
دیدار با اعضای اتاق بازرگانی تبریز و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و پنجمین جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در تبریز همراه با حاشیههای بود.
استاندار آذربایجانشرقی در این جلسه که انگار دستبردار موضوع کاهش سهم اعتبار عمرانی استان در لایحه بودجه ۹۳ نبود این بار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را یک جا به تبریز کشانده بود تا خواستههایش را به کرسی بنشاند.
جبارزاده قید درصدی از بودجه مثلا در فلان محل و درصدی دیگر در بهمان محل را دقیقا تقصیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس میدانست و معتقد بود اختیارات بودجه استانها را باید به شورای برنامهریزی استانداری تفویض کنند.
استاندار آذربایجانشرقی که برای هر ریالی که به استان جاری میشد برنامه داشت میگفت: چه عیبی دارد دولت یارانه مردم استان را به خزانه استانداری واریز کند تا تنها با نصف آن تمام پروژههای عمرانی نیمه تمام استان را سرو سامان دهیم و کلی برای استان اشتغالزایی و ارزش افزوده ایجاد کنیم؟!
جبارزاده معتقد است سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پول بیزبان از مرکز به حساب شهروندان استان پول واریز میشد و آن وقت کل بودجه عمرانی استان ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر نبود و مسئولان کل زورشان را که میزدند میتوانستند ۱۰۰ میلیارد تومان آن را وصول و با همین چند رغاز شقالقمر کنند!
این تاجر تمام عیار و معتبر در عین حال استاندار خوب( اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی) که رحیم صادقیان، رئیس اتاق بازرگانی تبریز او را (باش تاجر) مینامید و گویا شغلهای متعددی مثل نمایندگی مجلس، پزشکی، مدیریت و … را تجربه کرده و میخواست با هر یک میلیارد تومان یارانه، پنج میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۲۰ درصد بدهد و تمام پروژههای نیمهتمام استان را هم تکمیل کند.
بالاخره هرچه بود میخواست از حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه استان بیشترین بهره را ببرد و استفاده از حضور ایشان در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان و نشاندن ایشان پای درد دلهای اهالی تولید، صنعت و تجارت استان یکی از برنامههایش بود.
در این جلسه یونس ژائله مدیر عامل شرکت شیرین عسل به طور غیرمستقیم به تولیدکنندگان توصیه کرد کار تولید را رها کنند که آخر و عاقبت ندارد چرا که تصمیم مجلس در سال ۹۰ مبنی بر افزایش نرخ ارز موجب شده بود درآمد سرانه و قدرت خرید مردم کاهش یابد.
ژائله که ریاست انجمن تخصصی صنایع همگن غذایی و دارویی استان را هم عهدهدار بود اعتقاد داشت هرکسی در این سه سال در کار تولید بوده است متوجه ضرر و زیان فاحشی بوده و نتایج زحمات سه سالهاش بر باد رفته و این یعنی صاحبان سرمایه باید از تولید فرار کنند و هرگز به دنبال آن نروند!
این تولیدکننده نمونه کشوری همچنین میگفت: افزایش نرخ ارز، ۶ هزار و ۵۰۰ واحد بزرگ صنعتی را که از صندوقهای ذخیره ارزی استفاده میکردند و ۲۰ درصد اشتغال کشور را عهدهدار بودند زمینگیر و در نتیجه ۲۰ درصد اقتصاد کشور را فلج کرده است.
حسنزاده رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان هم تخصیص اعتبارات ملی برای آذربایجان شرقی را متناسب با جایگاه این قطب بزرگ صنعت کشور نمیدانست و سرمایهگذاریهای موازی در استانهای محروم به بهانه محرومیتزدایی را ابطال سرمایهگذاری و خلاف مصلحت کشور میدانست.
عدم رسیدگی و نظارت بانک مرکزی به تخلفات علنی تعدادی از بانکها در ارائه تسهیلات کلان به حدود ۵۰۰ نفر (که اسامی ایشان به قوه قضائیه نیز اعلام شده) و در نهایت معوقات ۲۷۰ هزار میلیاردی بانکی که هرگز برگشت داده نشد از دیگر موضوعاتی بود که حسنزاده را آزار میداد و این در حالی بود که چندین مدیر صنعتی با سابقه تنها به دلیل ۳۰۰ میلیون تومان بدهی نتوانسته بودند به تعهدات خود عمل کنند و در نتیجه در کارخانهشان را گل گرفته و صدها بیکار را تقدیم جامعه کرده بودند.
به هر حال این مسائل مایه بسی تاسف است و از مجلس به عنوان عالیترین مقام نظارتی کشور و علیالخصوص کمیسیون برنامه و بودجه و بانک مرکزی انتظار داریم توجه بیشتری به این امور مبذول دارند.” این جمله را هم حسنزاده رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت آذربایجانشرقی گفت!
رئیس انجمن مدیران صنایع استان هم که از فشار بانکها به بخش صنعت به ستوه آمده بود میگفت: تنها ۱۴ درصد از تسهیلات بانکی در بخش صنعت است. بقیه تسهیلات کجا میرود خدا عالم است!
سیدباقر شریفزاده معتقد بود: بانکداری امروز در مملکت ما تبدیل به رانتداری شده و از همین میدان ساعت تا فلکه دانشگاه را اگر بشماریم حدود ۹۰ بانک وجود دارد.
بیراه هم نمیگفت که اگر رانتی در کار نبود چه عجب این همه موسسه قرض الحسنه در قالب نام ائمه اطهار بخواهند دم در بانک مرکزی صف ببندند و مجوز بانک بگیرند!
اما چیزی که بیشتر دل شریفزاده را به درد آورده بود بحث مالیات بود آن هم از نوع ارزش افزودهاش!
میگفت: کسی که هفتهای چهار وعده چلوکباب میخورد و بنز ۶ سیلندر سوار میشود اشکال ندارد از او مالیات بگیرند و در کل دنیا هم رسم شده که از مصرف مالیات بگیرند و نوش جان دولت؛ اما اینکه من تولید کننده بخواهم کارمند رسمی وزارت دارائی شوم و مالیات بر ارزش افزوده جمع کنم خدا را خوش نمیآید!
اما رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر خلاف اظهار نظر شریفزاده، مالیات بر ارزش افزوده را چنین تعریف میکرد: مالیات بر ارزش افزوده یعنی اینکه ارزش افزودهای که در هر مرحله از تولید یا خدمت حاصل میشود باید مشمول پرداخت مالیات شود.
بر طبق این گفته نه تنها به تولیدکنندگان از قبل اخذ مالیات بر ارزش افزوده ظلم نمیشد بلکه در مراحل تولید تا رسیدن به ارزش افزوده نیز برخی از مراحل از پرداخت مالیاتی مغفول میماند و مالیات بر ارزش افزوده در کشور به دلیل فقدان شناخت نسبت به گردش اطلاعات عملاً تبدیل به مالیات بر مصرف شده بود که صحیح نبود و باید رویه کنونی نیز به ضرر تولیدکنندگان و به نفع مالیات گیرندگان اصلاح میشد!
بگذریم …
اما تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که به گفته خودش با کمال میل و رغبت به تبریز آمده بود میخواست تجربه و دانش خود را نسبت به آذربایجان شرقی افزایش دهد تا بدینوسیله خطای تصمیمگیری را به حداقل برساند که اگر چنین نمیکرد لابد جبارزاده سال بعد میخواست کل مجلس شورای اسلامی را به تبریز بکشاند!
پنجمین جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در تبریز همراه با حاشیههای بود بطوریکه رحیم صادقیان رئیس اتاق بازرگانی تبریز استاندار آذربایجان شرقی را استاندار خوب و اما در عین حال تاجر تمام عیار و معتبر خطاب کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، دیدار با اعضای اتاق بازرگانی تبریز و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و پنجمین جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در تبریز همراه با حاشیههای بود.
استاندار آذربایجانشرقی در این جلسه که انگار دستبردار موضوع کاهش سهم اعتبار عمرانی استان در لایحه بودجه ۹۳ نبود این بار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را یک جا به تبریز کشانده بود تا خواستههایش را به کرسی بنشاند.
جبارزاده قید درصدی از بودجه مثلا در فلان محل و درصدی دیگر در بهمان محل را دقیقا تقصیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس میدانست و معتقد بود اختیارات بودجه استانها را باید به شورای برنامهریزی استانداری تفویض کنند.
استاندار آذربایجانشرقی که برای هر ریالی که به استان جاری میشد برنامه داشت میگفت: چه عیبی دارد دولت یارانه مردم استان را به خزانه استانداری واریز کند تا تنها با نصف آن تمام پروژههای عمرانی نیمه تمام استان را سرو سامان دهیم و کلی برای استان اشتغالزایی و ارزش افزوده ایجاد کنیم؟!
جبارزاده معتقد است سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پول بیزبان از مرکز به حساب شهروندان استان پول واریز میشد و آن وقت کل بودجه عمرانی استان ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر نبود و مسئولان کل زورشان را که میزدند میتوانستند ۱۰۰ میلیارد تومان آن را وصول و با همین چند رغاز شقالقمر کنند!
این تاجر تمام عیار و معتبر در عین حال استاندار خوب( اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی) که رحیم صادقیان، رئیس اتاق بازرگانی تبریز او را (باش تاجر) مینامید و گویا شغلهای متعددی مثل نمایندگی مجلس، پزشکی، مدیریت و … را تجربه کرده و میخواست با هر یک میلیارد تومان یارانه، پنج میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۲۰ درصد بدهد و تمام پروژههای نیمهتمام استان را هم تکمیل کند.
بالاخره هرچه بود میخواست از حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه استان بیشترین بهره را ببرد و استفاده از حضور ایشان در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان و نشاندن ایشان پای درد دلهای اهالی تولید، صنعت و تجارت استان یکی از برنامههایش بود.
در این جلسه یونس ژائله مدیر عامل شرکت شیرین عسل به طور غیرمستقیم به تولیدکنندگان توصیه کرد کار تولید را رها کنند که آخر و عاقبت ندارد چرا که تصمیم مجلس در سال ۹۰ مبنی بر افزایش نرخ ارز موجب شده بود درآمد سرانه و قدرت خرید مردم کاهش یابد.
ژائله که ریاست انجمن تخصصی صنایع همگن غذایی و دارویی استان را هم عهدهدار بود اعتقاد داشت هرکسی در این سه سال در کار تولید بوده است متوجه ضرر و زیان فاحشی بوده و نتایج زحمات سه سالهاش بر باد رفته و این یعنی صاحبان سرمایه باید از تولید فرار کنند و هرگز به دنبال آن نروند!
این تولیدکننده نمونه کشوری همچنین میگفت: افزایش نرخ ارز، ۶ هزار و ۵۰۰ واحد بزرگ صنعتی را که از صندوقهای ذخیره ارزی استفاده میکردند و ۲۰ درصد اشتغال کشور را عهدهدار بودند زمینگیر و در نتیجه ۲۰ درصد اقتصاد کشور را فلج کرده است.
حسنزاده رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان هم تخصیص اعتبارات ملی برای آذربایجان شرقی را متناسب با جایگاه این قطب بزرگ صنعت کشور نمیدانست و سرمایهگذاریهای موازی در استانهای محروم به بهانه محرومیتزدایی را ابطال سرمایهگذاری و خلاف مصلحت کشور میدانست.
عدم رسیدگی و نظارت بانک مرکزی به تخلفات علنی تعدادی از بانکها در ارائه تسهیلات کلان به حدود ۵۰۰ نفر (که اسامی ایشان به قوه قضائیه نیز اعلام شده) و در نهایت معوقات ۲۷۰ هزار میلیاردی بانکی که هرگز برگشت داده نشد از دیگر موضوعاتی بود که حسنزاده را آزار میداد و این در حالی بود که چندین مدیر صنعتی با سابقه تنها به دلیل ۳۰۰ میلیون تومان بدهی نتوانسته بودند به تعهدات خود عمل کنند و در نتیجه در کارخانهشان را گل گرفته و صدها بیکار را تقدیم جامعه کرده بودند.
به هر حال این مسائل مایه بسی تاسف است و از مجلس به عنوان عالیترین مقام نظارتی کشور و علیالخصوص کمیسیون برنامه و بودجه و بانک مرکزی انتظار داریم توجه بیشتری به این امور مبذول دارند.” این جمله را هم حسنزاده رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت آذربایجانشرقی گفت!
رئیس انجمن مدیران صنایع استان هم که از فشار بانکها به بخش صنعت به ستوه آمده بود میگفت: تنها ۱۴ درصد از تسهیلات بانکی در بخش صنعت است. بقیه تسهیلات کجا میرود خدا عالم است!
سیدباقر شریفزاده معتقد بود: بانکداری امروز در مملکت ما تبدیل به رانتداری شده و از همین میدان ساعت تا فلکه دانشگاه را اگر بشماریم حدود ۹۰ بانک وجود دارد.
بیراه هم نمیگفت که اگر رانتی در کار نبود چه عجب این همه موسسه قرض الحسنه در قالب نام ائمه اطهار بخواهند دم در بانک مرکزی صف ببندند و مجوز بانک بگیرند!
اما چیزی که بیشتر دل شریفزاده را به درد آورده بود بحث مالیات بود آن هم از نوع ارزش افزودهاش!
میگفت: کسی که هفتهای چهار وعده چلوکباب میخورد و بنز ۶ سیلندر سوار میشود اشکال ندارد از او مالیات بگیرند و در کل دنیا هم رسم شده که از مصرف مالیات بگیرند و نوش جان دولت؛ اما اینکه من تولید کننده بخواهم کارمند رسمی وزارت دارائی شوم و مالیات بر ارزش افزوده جمع کنم خدا را خوش نمیآید!
اما رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر خلاف اظهار نظر شریفزاده، مالیات بر ارزش افزوده را چنین تعریف میکرد: مالیات بر ارزش افزوده یعنی اینکه ارزش افزودهای که در هر مرحله از تولید یا خدمت حاصل میشود باید مشمول پرداخت مالیات شود.
بر طبق این گفته نه تنها به تولیدکنندگان از قبل اخذ مالیات بر ارزش افزوده ظلم نمیشد بلکه در مراحل تولید تا رسیدن به ارزش افزوده نیز برخی از مراحل از پرداخت مالیاتی مغفول میماند و مالیات بر ارزش افزوده در کشور به دلیل فقدان شناخت نسبت به گردش اطلاعات عملاً تبدیل به مالیات بر مصرف شده بود که صحیح نبود و باید رویه کنونی نیز به ضرر تولیدکنندگان و به نفع مالیات گیرندگان اصلاح میشد!
بگذریم …
اما تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که به گفته خودش با کمال میل و رغبت به تبریز آمده بود میخواست تجربه و دانش خود را نسبت به آذربایجان شرقی افزایش دهد تا بدینوسیله خطای تصمیمگیری را به حداقل برساند که اگر چنین نمیکرد لابد جبارزاده سال بعد میخواست کل مجلس شورای اسلامی را به تبریز بکشاند!
– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930613000093#sthash.ZigBTWKu.dpuf
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰