کد خبر : 35016
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 11:32

افتتاح سد مشترک ایران و آذربایجان

افتتاح سد مشترک ایران و آذربایجان

آی نیوز – سد «قیز قلعه‌سی» با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش آی نیوز ،  جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: پروژه ۱۹ ساله سد «قیزقلعه‌سی » طی روزهای آینده( تا پایان امسال) با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد.
سد «قیز قلعه‌سی» با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی عصر امروز در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌های استان اظهار کرد: پروژه سد «قیز قلعه‌سی» سد مشترک ایران و جمهوری آذربایجان با سرمایه‌گذاری ۵ همت در طول ۱۹ سال گذشته هزینه شده و الان آماده افتتاح بوده به‌طوریکه منتظر هستیم این پروژه با حضور ۲ رؤسای جمهور ایران و آذربایجان به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه سد «قیزقلعه‌سی» جزء پروژه‌های افتتاحی دهه فجر ۱۴۰۲ در استان قرار گرفته است، افزود: اما زمان افتتاح آن با توجه به حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان دقیق مشخص نیست و احتمال دارد در ایام دهه فجر به بهره‌برداری نرسد، اما قطعا این پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

ذاکری با بیان اینکه پروژه سد «قیز قلعه سی» از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول آن ۸۶۴ و ارتفاع آن ۳۷ متر است، متذکر شد: این سد با قابلیت تنظیم ۲ میلیارد مترمکعب و با هدف تأمین آب شبکه آبرسانی خداآفرین و اراضی پایین‌دست آذربایجا‌ن‌شرقی، اردبیل و تولید برق احداث شده که بهره‌برداری از این سد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مشترک بوده و ساخت و اجرای این پروژه نیز کاملا به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.

به گفته ذاکری، سد تنظیمی «قیزقلعه‌سی» در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین قرار دارد و هدف آن تنظیم، انحراف و انتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین همچنین تولید برق به میزان ۴۰ مگاوات با ظرفیت تولید ۱۳۵ گیگاوات ساعت در سال است.

براساس این گزارش، سد تنظیمی و انحرافی «قیزقلعه سی» در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال‌شرق تبریز واقع شده، طول تاج آن ۸۶۴ متر، ارتفاع از پی ۳۷ متر و گنجایش مخزن آن ۶۲ میلیون مترمکعب است.

تامین حقابه ایران به مقدار یک میلیارد مترمکعب در سال از رودخانه مرزی ارس، آبرسانی تحت فشار به ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد در آذربایجان‌شرقی و تامین آب شبکه پایاب اردبیل به وسعت ۶۲ هزار هکتار از جمله اهداف احداث سد «قیزقلعه سی« است.

همچنین قرار است سالانه ۴۰ مگاوات برق با احداث نیروگاه در محل سد تولید و به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشورمان کمک کند.

بهره‌برداری از شبکه پایاب سد «قیزقلعه سی» موجب آبیاری ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این ۲ استان خواهد شد. افتتاح سد مشترک ایران افتتاح سد مشترک ایران ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.