کد خبر : 36607
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 10:24

افزایش ۸ برابری بودجه عمرانی شهرداری تبریز در سال جاری

افزایش ۸ برابری بودجه عمرانی شهرداری تبریز در سال جاری

آی نیوز، علی عباسی –معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز در دوره جدید مدیریت شهری فعالیت درخشانی داشته است.

به گزارش آی نیوز، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز در دوره جدید مدیریت شهری فعالیت درخشانی در حوزه های مختلف عمرانی از قبیل آسفالت ریزی اساسی خیابانهای شهر، تعریف پروژه های زیرساختی شهر، اتمام پروژه های نیمه تمام و همچنین افزایش چندین برابری بودجه های عمرانی شهری داشته است.

افزایش چشمگیر آسفالت ریزی اساسی در سطح معابر اصلی و فرعی شهر از یک سو، احداث پل ها و تقاطع های غیر همسطح برای گره گشایی از ترافیک شهری، در سالهای اخیر باعث شده است در نظر سنجی های صورت گرفته رضایمتندی شهروندان از عملکرد حوزه عمرانی شهرداری تبریز افزایش قابل توجهی داشته باشد بر این اساس مصاحبه ای با دکتر سامان احمدزاده معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز داشته باشیم که شما خواننده عزیز را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

مصاحبه : علی عباسی

آقای مهندس به عنوان اولین سوال بفرمایید در زمان شروع فعالیت مدیریت جدید شهری در سال ۱۴۰۱ وضعیت شهری از نظر عمرانی چگونه بود؟

شهرداری تبریز با سابقه بیش از یک قرن فعالیت و اولین شهرداری کشور سازمان گسترده است و طبیعتا بسیاری از فعالیت های این تشکیلات روال عادی خود را دارند. و بحث های عمرانی هم خارج از این بحث نیست بنای زیری سوال بردن مدیریت گذشته را نداریم اما در دوره جدید واقعا تحول اساسی در نحوه اجرای پروژه های عمرانی صورت گرفت.

وضعیت پروژه های راکد چگونه بود و آیا نیازهای شهری در آن زمان از سوی شما احصا شد؟ نیازهای اصلی شهری چه بودند؟

در سال ۱۴۰۱ که مدیریت شهری جدید شروع به کار کرد، ۶ پروژه پل بلاتکلیف رها شده بود. همه این پل ها که قبلا شروع شده بود، به صورت ناقص مانده بودند . این پروژه ها به دلایل مختلفی – به عنوان مثال عرض می کنم – ، مانند عدم پرداخت های مالی یا عدم مدیریت تاسیسات شهری و یا عدم مدیریت پیمانکاران، این شش پل  متوقف شده بودند به محض شروع فعالیت اولین کاری که انجام دادیم، با دستور شهردار اولویت عمرانی اول ما اتمام پروژه های نیمه تمام بود. بخصوص اتمام پروژه های نیمه تمام بزرگ و کلان.

۶ پل نیمه تمامی که می فرمایید، کدام پل ها هستند؟

پل های فهمیده، پل رسالت که سه سال بود راه بسته شده بود و حتی پروژه را شروع نکرده بودند، که ما از صفر شروع کردیم و به اتمام رساندیم. برای احداث این پل سه سال تمام مسیر بسته بود و کاری نیز انجام نگرفته بود و مردم گریبانگیر مشکلات بودند. پل شهید فروزنده در کمربند میانی نیز یکی دیگر از این پروژه ها بود. پل ارتش و پل استانداری به امتداد پل ولایت بود که به لطف خدا در سال ۱۴۰۱ روزشمار نصب کردیم و با حمایت های آقای شهردار با مدیریت پیمانکاران و یا سازمان عمران و یا شرکت پیش ساخته آذربایجان در سریع ترین زمان ممکن به اتمام رساندیم.

اتمام پروژه های نیمه تمام اولویت بندی سال ۱۴۰۱ بود و بعد از آن برنامه ریزی برای پروژه های سال ۱۴۰۲ انجام شد. بودجه پروژه های عمرانی در سال ۱۴۰۲ به ۴ برابر سال گذشته افزایش یافت. البته بودجه پروژه های صرفا عمرانی هم تقریبا پنج و نیم برابر افزایش یافته نسبت به سال ۱۴۰۱. در سال ۱۴۰۳ هم نسبت به سال ۱۴۰۱ بودجه پروژه های عمرانی شش برابر شد و بودجه پروژه های صرفا عمرانی نیز هفت و نیم برابر افزایش یافت.

لطفا تفاوت بودجه های عمرانی و صرفا عمرانی را بفرمایید

بودجه های عمرانی شامل کلیه مباحث بودجه ای می شود. مستحضرید که بودجه شهرداری بودجه عمرانی است مثلا تملک، زیباسازی، فضای سبز، بخشی از تاسیسات و تجهیزات خدمات شهری، اتوبوسرانی و خرید اتوبوس و تاکسی هم جز بودجه عمرانی محسوب می شود. اما پروژه های صرفا عمرانی فقط شامل عملیات عمرانی می شود. این بودجه صرفا مختص پل ها، جداول پارک ها و اجرای پروژه هاست. با حمایت های شهردار محترم و اعضای شورای شهر بودجه صرفا عمرانی در سال ۱۴۰۳ هفت الی هشت برابر سال ۱۴۰۱ شد.

رقم بودجه عمرانی امسال چقدر است؟

امسال بودجه عمرانی ۳۰هزار میلیارد است و بودجه صرفا عمرانی هم با احتساب مناطق و سازمان ها حول و حوش ۱۴ هزار میلیارد است.

جناب مهندس در بحث مقاوم سازی پل های شهر چه اقداماتی در سال های اخیر صورت گرفته  است؟

یک تعداد از پل ها و ابنیه های شهر که در سال های گذشته ایجاد شده اند و نگهداری و بهسازی آنها جز طرح شهرداری است. هر چند که از سالهای گذشته واحد نگهداری در شهرداری مورد بی مهری قرار گرفته است اما به هر حال واحد نگهداری در معاونت عمران مرکز مستقر است و دائما پل ها و ابنیه و تاسیسات شهری پایش می شوند برای سلامت پل ها از لحاظ بهسازی لرزه ای و مقاوم سازی بررسی می کنیم. پل هایی که نیاز مبرم دارند و آسیب دارند در برنامه گنجانده شده است مانند پل مارالان، پل آجی چای، پل پیشقدم، پل آبرسان، پل عباسی، دو پل مقابل دانشگاه آزاد تبریز در پاسدارن، بهسازی همه این ها شروع شده است و در ادامه نیز مطالعات بهسازی سایر پل ها از جلمه پل ابوریحان که مطالعات آن به اتمام رسیده و در حال حاضر در حال انجام مناقصه هستیم تا بر اساس نظر مشاور که در این پل تعدادی آسیب شناسایی شده رفع این آسیب ها به زودی شروع خواهد شد.

از سالهای گذشته آسفالت ریزی خیابانها و معابر شهر جز اصلی ترین مطالبات شهروندان تبریز بوده است. در این دوره شاهد عملیات گسترده آسفالت ریزی در سطح شهر بودیم. بفرمایید تا چه اندازه توانسته اید به درخواست ها و انتظارات شهروندان در این حوزه عمل نمایید؟

مستحضر هستید که شهر نیاز مبرم به بازسازی آسفالت معابر دارد. هر اندازه هم که کار کنیم باز این نیاز در حال حاضر احساس خواهد شد. در این دوره هم در معابر اصلی و هم کوچه ها و معابر فرعی کارهای گسترده ای انجام شده است. اگر بخواهم به صورت مقایسه ای عرض کنم، در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به اقدامات متفاوتی انجام گرفته است. در سال ۱۴۰۱ در طول یک سال ۱۶۰ هزار تن آسفالت ریزی صورت گرفته بود. در سال ۱۴۰۲ این مقدار به ۳۵۰ تن رسید. در سال ۱۴۰۳ به لطف خدا و با حمایت های شهردار تبریز آسفالت ریزی با حجم ۵۰۰ هزار تن را هدف گذاری کرده ایم.

از ابتدای سال جاری تاکنون چه مقدار آسفالت ریزی در سطح معابر شهر صورت گرفته است؟

از اول سال تا امروز ۲۲ مرداد ماه ۲۴۵ هزار تن آسفالت ریزی داشته ایم یعنی از اول سال تا ۲۰ مرداد ماه امسال یک و نیم برابر سال ۱۴۰۱ آسفالت ریزی در سطح خیابان های اصلی و فرعی و کوچه های شهر انجام گرفته است.

در حال حاضر تعداد پنج پل و تقاطع غیر همسطح در مناطق مختلف شهر در حال احداث است آیا برای سال آینده احداث پل و تقاطع غیر همسطح پیش بینی و برنامه ریزی شده است؟

بر اساس مطالعات انجام گرفته احداث تعدادی پل برای سال آینده پیش بینی شده است اما با توجه به بررسی گسترده طرح ها و تایید و تصویب در شورا درست نیست که از الان اعلام کنیم. اما پیشنهاد و گزینه های اثرگذاری داریم که سعی خواهیم کرد در بودجه آینده گنجانده شود. یک تعداد از این پل ها نیازمند همکاری دیگر نهادها و دستگاههاست که نمی توان به صورت قطعی و نهایی اعلام کرد. البته این پل هایی که پیش بینی شده است حتما بعد از اجرا خواهند توانست باعث تسهیل و باز شدن نفس ترافیکی شهر بشوند.

نقطه قوت مدیریت شهری در این دوره معاونت فنی عمرانی و اجرای پروژه  های عمرانی بوده است در حوزه عمران شهری به جز آسفالت در کدام پروژه ها بر اساس نظرسنجی از شهروندان اجرا نموده اید ؟

تمام  سعی ما بر این بوده است تا با اخذ نظرات شهروندان از طریق روابط عمومی شهرداری تبریز بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته فعالیت نماییم. همانطور که مستحضرید سال گذشته اکثرا شهروندان در نظرسنجی ها آسفالت را اولویت اعلام کردند و بر این اساس امسال ۱۲۰۰ میلیارد برای آسفالت اعتبار پیش بینی شد. در سال ۱۴۰۲ اعتبار ۶۰۰ میلیارد بود و در سال ۱۴۰۱ هم ۲۵۰ میلیارد اعتبار برای آسفالت معابر پیش بینی شده بود که خوب رقم امسال رقم بالایی است.

این خواسته مردم است و احساس بنده نیز این است که توانسته ایم رضایتمندی مردم را کسب کنیم. چون مردم هر کجا می بینند در خصوص آسفالت ریزی تشکر می کنند. بر اساس آماری که از نظر سنجی ها بدست می آوریم، اکثر درخواست های مردم مربوط به بهسازی پیاده راهها و بهسازی معابر است که در این حوزه هم فعالیت چشمگیری صورت گرفته است.

اکثر پیاده راه ها و سنگفرش در بافت مرکزی شهر در حال احداث است.  این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آیا سنگفرش خیابان و ایجلذ پیاده راه محدود به مرکز تاریخی شهر است و یا در سایر نقاط هم شهر هم اجرا می شود؟

البته احداث پیاده راه و یا سنگفرش فقط محدود به منطقه مرکزی شهر نیست و در اکثر مناطق اجرا می شود مثلا در منطقه ۶  هم کوی دماوند و هم قسمتی از قراملک ، در منطقه هفت نگارستان فجر، در منطقه ۴ کوچه باغ را شروع کرده ایم، در منطقه ۸ هم که بافت تاریخی فرهنگی است وضعیت مشخص است.

بفرمایید اصلا سنگفرش خیابان ها چرا اجرا می شود؟

همانطور که می دانید سنگفرش معابر علاوه بر اینکه یک گام مهم در خصوص احیای هویت تاریخی یک منطقه می شود، یک نوع کمک به احیای زیبایی معابر شهر است و هم به نوعی پاسخ به خواسته مردم است. از نظر مطالعات اجتماعی ایجاد پیاده رو ها و سنگفرش سرزندگی و نشاط اجتماعی ایجاد می کند. و هم اینکه این پروژه ها بر اساس علاقه شهروندان ایجاد می شود.

وقتی توریست، مسافر و مهمان وارد شهر می شود با دیدن اینکه پیرامون مناطق تاریخی شهر سنگفرش است چهره خاصی به این مناطق بخشیده می شود و هویت و حس تاریخی آن محل احیا می شود. هم در ایران و هم در همه جای دنیا در اطراف بافت های و بناهای تاریخی از سنگفرش استفاده می کنند و سعی دارند با ایجاد پیاده راه سرزندگی و حرکت مردم در این محل ها را توسعه ببخشند.

فصل کاری تبریز محدود و حدود ۶ ماه است بخصوص در حوزه آسفالت در پروژه ه ای عمرانی هم معمولا زمان اجرای یک پروژه حدود ۷-۸ ماه تعریف می شود با توجه به این موضوع چند درصد پروژه های عمرانی سال گذشته به اتمام رسیده است، با توجه به محدودیت فصل کاری و شرایط نامساعد آیا در اجرای پروژه ها تمهیدات اندیشیده می شود و یا نمی توان پر.ژه ها را در چنین فضایی پیش برد

بله قطعا اینطور است و برای تداوم اجرای پروژه ها در فصل سرد سال تمهیدات خاصی به کار می بریم. البته سعی ما بر این است که یک تعداد از پروژه ها را تا رسیدن فصل سرما انجام دهیم. مثلا از سال ۱۴۰۱ به بعد اجازه نمی دهیم بعد از آبان ماه آسفالت اساسی خیابانها صورت گیرد و تعداد لکه گیری ها را هم محدود کرده ایم. اما پروژه های شهری شامل پل ها و سایر ابنیه بر اساس آیین نامه ها و ضوابط تمهیدات زمستانی رعایت می شود. مثلا در پل رسالت و فهمیده کل سازه در زمستان با چادر پوشانده شده بود و با فن کوئل ها حرارت مورد نیاز تامین می شد تا در شرایط مناسب کارها صورت گیرد.

حتی در یک مورد اعضای شورای شهر برای بازدید از پروژه به محل پروژه آمده بودند و بیرون هوا به شدت سرد بود ولی وقتی داخل پروژه آمدند هوا ملایم و مناسب بود. البته ایجاد این شرایط الزامی و ضروری است و بر اساس آیین نامه های کشوری است.

آیا مورد و مسئله ای خاصی بود که من در سوال هایم از شما نپرسیده باشم؟

شاید امسال می توانستیم اجرای ۱۰ پل را مد نظر قرار دهیم اما اتمام سریع و به موقع پروژه ها اساس برنامه ریزی ها را تشکیل می دهد. اجرای فیبر نوری یک پروژه مهم شهر است که زیاد به چشم نمی آید اما آورده و ارزش این پروژه چند سال بعد در شهر خود را نشان خواهد داد. یا مباحث کنترل آلودگی هوا خرید اتوبس و تاکسی و نصب دوربین همگی جز پروژه هایی است که مردم خیر آن را در سال های آینده خواهند دید ولی به چشم نمی آیند.

 

با تاکیدات شهردار تبریز نصب روزشمار و تحویل به موقع پروژه ها به شهروندان تفاوت اصلی این دوره بوده است و این تحویل به موقع هیچگونه باعث کاستی و یا عدم توجه به کیفیت و استاندارد کارها نشده است.

پروژه ها به بهترین نحو کار می شود. مستحضرید که دو پل سگمنتال در سطح شهر در حال احداث است که با تکنولوژی متفاوت از سایر پروژه هاست و در زمان اجرای پروژه تسریع شده است و مردم در زمان اجرای پروژه اسیر ترافیک نمی شوند. روزشمارها باعث شده است که از مردم شرمنده نشویم و در زمان اعلام شده پروژه ها را به اتمام برسانیم و تحویل شهروندان نماییم. ما در مقابل مردم متعهدیم و به دنبال این هستیم که پروژه ها در سریع ترین زمان و بهترین کیفیت در شهر اجرا بشود.

حرف آخر

جا دارد از دست اندرکاران شهرسازی و مالی و تمامی همکاران عمرانی که در اجرای پروژه های عمرانی فعالیت دارند تشکر کنیم که تمام سعی و تلاش را انجام می دهند که پروژه ها را به موقع تحویل بدهیم. تمام سعی و تلاش ما بر این است که به جای توجه به پروژه های ویترینی تمرکز خود را به پروژه های زیرساختی معطوف کنیم تا حداکثر رضایت شهروندان را کسب نماییم.

تشکر می کنم

 

 

افزایش ۸ برابری بودجه افزایش ۸ برابری بودجه افزایش ۸ برابری بودجه افزایش ۸ برابری بودجه افزایش ۸ برابری بودجه افزایش ۸ برابری بودجه


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.