کد خبر : 6402
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1396 - 6:25

تاکید بر فرهنگ یکسان نویسی کلمات / تشکیل شورای علمی دانشنامه آذربایجان

تاکید بر فرهنگ یکسان نویسی کلمات / تشکیل شورای علمی دانشنامه آذربایجان

آی نیوز- علیمحمدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان گزارش فعالیت های هشت ماهه رسمی و قانونی بنیاد را ارائه کرد.

 ابوالفضل علیمحمدی ضمن اشاره به فرایند ثبتی و قانونی بنیاد تا هفدهم مهر ١٣٩۵، به اهم فعالیت های بنیاد در هشت ماه گذشته پرداخت و ضمن تقدیر از هیأت امنا و هیأت مدیره بنیاد، استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی که پس از ماه ها تلاش نهایتا هشت ماه پیش، مراحل قانونی و ثبتی بنیاد را به انجام رساندند، خاطرنشان کرد: اولین طرح پژوهشی که پس از بحث و بررسی های لازم در جلسه هیأت مدیره به تصویب رسید« فرهنگ یکسان نویسی کلمات ترکی آذربایجانی بود».

وی افزود: دغدغه بزرگان فرهنگ و زبان آذربایجان از دهه ها قبل ضرورت تألیف فرهنگی بود که نویسندگان و شاعران آذربایجانی را از سلیقه‎ای نوشتن برحذر داشته و یکسان نویسی این زبان غنی را  با الفبای فارسی- عربی به جامعه ادبی پیشنهاد نماید.

علیمحمدی تصریح کرد: از همان زمان تا به امروز کاربردی کردن این طرح برای کسانی که به هویت زبان ترکی آذربایجانی اعتقادی نداشتند و یا ضمن اعتقاد، کلمات روسی را بر کلمات دخیل فارسی ترجیح می‎دادند و «کاظم» را «کازیم»، « مصطفی» را « موس دافا» نوشته و آگاهانه و نا آگاهانه در مسیر قطع بار معنایی کلمات دخیل حرکت می‎کردند خبر خوش آیندی نبود. اما پشتیبانی خیل  عظیم فرهیختگانی که هم به زبان مادری عشق می‎ورزند و هم الگوهایی چون شهریار، ملامحمدباقر خلخالی، نباتی و فضولی، حاج رضا صراف و …. دارند، طرح را با کارگروهی از استادان  صاحب صلاحیت در این زمینه آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۵٠ جلسه کار تحقیقی جمعی در بنیاد انجام شده  و انشاءالله به مراحل پایانی آن نزدیک می‎شویم.

 وی افزود: البته اهل تحقیق بهتر می‎دانند که انجام چنین کارهای پژوهشی و تحقیقی کار طاقت‎فرسا و زمان بر است و بسا که به سال ها وقت نیاز دارد، اما عشق و علاقه‎ی استادان  و تشویق های محبت آمیز بزرگان اهل علم و ادب آذربایجان همراه با راهنمایی های لازم باعث دلگرمی بنیاد شده و از این جهت نتیجه کار در کمترین زمان ممکن به جامعه عرضه خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان گفت:  از آنجا که در مورد برخی از موضوعات مرتبط به تاریخ نظیر «والیان و استانداران آذربایجان» کتاب مستقل و مستند پژوهشی که متکی بر اسناد دقیق و منابع دست اول باشد، نوشته نشده و جای خالی چنین کتابی در کتابخانه‎ها خالی است، بنیاد از طرح تحقیق چنین موضوعی استقبال کرده و پس از مصوب کردن هیأت مدیره، این پژوهش نیز با کارگروهی از پژوهشگران و استادان صاحب نظر، از دوران ولیعهدی عباس میرزا آغاز و در مراحل پایانی خود می‎باشد.

وی افزود:  درست است که درباره تاریخ و فرهنگ مناطق مختلف آذربایجان آثار متعددی به چاپ رسیده و هر کدام ارزش و اهمیت بایسته خود را دارند اما نیاز به دانشنامه  یا دایره المعارفی که با معیارهای دانشنامه نویسی اصولی و علمی تدوین شده باشد، بنیاد را بر آن داشت که قدمهای اولیه را در این زمینه برداشته و پس از تصویب، شورای علمی آن متشکل از استادان برجسته‎ای که سابقه همکاری با  دایره‎المعارف های معتبر را دارند تشکیل شد و طی ٨ جلسه حدود ١٠٠٠ مدخل شناسائی شده که امیدواریم با تأمین منابع مالی آن به تناسب موضوعات از تعداد کثیری از استادان در  حوزه های مختلف برای تدوین و مدخل نویسی آن، دعوت به همکاری نمائیم.

علیمحمدی تصریح کرد:  انتشار نشریه علمی و فرهنگی در دستور کار بنیاد قرار گرفته و بدینوسیله از تمام نویسندگان و محققان، در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی آذربایجان تقاضا داریم که آثار تحقیق خود را جهت چاپ به دفتر بنیاد ارسال فرمایند.

وی اضافه کرد: در جنب کارهای پژوهشی و تحقیقی، برگزاری همایش استاد شهریار، پروین اعتصامی و مشارکت بنیاد در برگزاری همایش مشروطه و حضور و سخنرانی در همایش های ادبی، فرهنگی و هنری نظیر مشارکت در برگزاری همایش دریاچه ارومیه، سخنرانی در بزرگداشت استاد کریمی مراغه‎ای در مراغه، عاشق ولی عبدی در شهرستان اهر، نادر الهی در مشکین شهر، خسته قاسم در تیکمه داش و همراهی و همکاری با بنیاد شمس تبریزی در خوی و دیگر نهاد های فرهنگی در سطح کشور را برای خود، دین و وظیفه دانسته‎ایم.

علیمحمدی گفت:  همایش ها و کنگره هایی چون کنگره خاقانی به تصویب رسیده و حتی در جلسات مقدماتی دبیر محترم علمی آن نیز تعیین شده و مطمئنأ پس از تأمین منابع مالی آن فراخوان مقالات داده خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی های انجمن ادبی تبریز و شکل دهی و شکل گیری جلسات بانوان  شاعر در محل بنیاد و نشست های مشورتی متعدد با صاحب نظران و تهیه طرح شیوه نامه اعطای جایزه ادبی استاد شهریار در ۶ فصل و در نهایت تشکیل ٢١ جلسه هیأت مدیره و بررسی  و مصوب کردن آئین‎نامه های ساختار سازمانی بنیاد، اداری و استخدامی، امور مالی، برنامه و بودجهاز جمله فعالیت های این ٨ ماه بنیاد بوده است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.