کد خبر : 36605
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 9:25

نصیربیگی: نشاط اجتماعی و قوام فرهنگی شهر هدف ماست

نصیربیگی: نشاط اجتماعی و قوام فرهنگی شهر هدف ماست

آی نیوز ، علی عباسی – سازمان فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی شهر یکی از مهمترین بخش های شهرداری تبریز است.

رویکرد اجتماعی محور شهرداری در دوره جدید و تلاش برای جلب مشارکت شهروندان و اخذ نظرات آنان در اداره امور شهر، ترویج آموزه های شهروندی، برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف و توسعه فعالیت های اجتماعی و  فرهنگی در نقاط مختلف شهر از جمله ماموریت های محوله سازمان معظم فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز است.

به منظور بررسی وضعیت فعالیت این مجموعه فرهنگی اجتماعی تاثیرگذار در شهر مصاحبه ای با امیر نصیربیگی مدیرعامل این سازمان انجام دادیم که شما خواننده عزیز را به خواندن آن دعوت می نماییم.

مصاحبه : علی عباسی

 

آی نیوز – با تشکر از شما بابت اینکه وقت خود را در اختیار ما قراردادید، به عنوان سوال اول بفرمایید رویکرد و عملکرد سازمان فرهنگی شهرداری تبریز در دوره مدیریت جدید شهری چه تفاوتی با دوره های قبلی دارد؟

تفاوت اول این دوره با دوره های قبل این است که تقویم جامع فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شهرداری تبریز مناطق دهگانه ، سازمان ها و سازمان فرهنگی تدوین شد. نکته دوم، تقویت هماهنگی و بحث های نظارتی بین سازمان تقویت شده است که این هم به نوبه خود باعث استفاده بهینه از منابع، مدیریت مطلوب و کیفی برنامه ها و نوعی وحدت رویه کاری شده است.

در طول سال گذشته و امسال صدها برنامه متنوع فرهنگی، هنری و اجتماعی در هر کدام از مناطق دهگانه شهرداری، سازمان ها و فرهنگسراها برگزار شده است امسال نیز این برنامه ها در حال برگزاری است بفرمایید دستاورد این برنامه ها در حوزه نشاط اجتماعی، امید آفرینی و آموزش شهروندی چه بوده است؟

ببینید، این برنامه ها چند دستاورد کلی و اساسی داشته است. دستاورد اول این برنامه ها تقویت و جلب مشارکت های اجتماعی شهروندان در اجرای برنامه ها به شدت تقویت شده است. در این دوره سعی و تلاش ما بر این بوده است که  خود شهروندان در برگزاری برنامه های فرهنگی مشارکت فعال داشته باشند و از آنان کمک می گیریم. در کنار این قضیه نیازسنجی مناطق و محلات شهر احصاء شده است و بر اساس این نیاز سنجی برنامه تدوین شده است. البته ممکن است این برنامه ها تماما  اجرا نشده باشد اما قطعا مبنا و نقشه فعالیت ما بر همان برنامه ها و نیاز مناطق استوار خواهد بود.

نکته بعدی توجه به ظرفیت های محلی و منطقه ای به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است به عنوان مثال برای اجرای یک برنامه در محله ای از نفرات و استعدادها و ظرفیت ها و هنرمندان همان منطقه استفاده و بکارگیری می کنیم. مثلا در محافل قرآنی از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی همان منطقه استفاده می کنیم .

یا مثلا در حوزه جشن های محیطی و محله محور سعی شده است از توان مساجد، ظرفیت بسیج و مدارس و تشکل های مردمی و سمن ها استفاده لازم را بنماییم. طبیعتا ارتباط ما با این تشکل ها باعث خواهد شد که تعامل با این سمن ها تقویت شود که مشارکت و حضور این گروهها غنای فرهنگی فعالیت ها را افزایش خواهد داد.

بر اساس برخی آمارها تبریز دومین شهر پرنزاع کشور اعلام شده است ، شما به عنوان متولی آموزش شهروندی در شهرداری تبریز هستید در این زمینه چه برنامه هایی دارید. آیا برای این مسئله افق میان مدت و بلند مدت تعریف شده است؟

ساختمانها و بناها شاخصه های اصلی شهر نیست. ترکیب جمعیتی، نیروی انسانی، ساکنان و ظرفیت مردمی یک شهر است که شهری را در مواردی مشهور می نماید. به همین منظور احساس ما این است که تبریز شهر برخوردار از اقشار خاص، توانمند، نخبگان و افرادی که در مناسبات مختلف حضور و نقش پررنگی دارد.

ما باید بتوانیم با ارتباط تنگاتنگی که با این افراد داریم باید بتوانیم در سازمان دهی فضای اجتماعی شهر تاثیر مثبت ایجاد کنیم. البته تفاوتی ندارد این تاثیر اجتماعی در بین اقشار خاص مانند ورزشکاران، سالمندان، نابینان و اقشار مختلف و احاد مردم باشد ما باید بتوانیم مولفه های اجتماعی که ناظر بر مولفه های بومی نوع دوستی، تعامل، همکاری، صمیمیت و تفاهم را تقویت بنماییم.

اما موضوع مهم و اصلی در این زمینه توجه ویژه به آموزش شهروندی است. در خصوص آموزش های شهروندی هم علاوه بر برگزاری کارگاههای متعدد و مختلفی که برای اقشار خاص و مخاطبان خاص با رده های سنی مختلف برگزار می کنیم، در کنار این در حال حاضر تولید آثار هنری و فرهنگی در زمینه آموزش شهروندی هم از فعالیت های سازمان است.

آثار هنری تولیدی در زمینه آموزش شهروندی تاثیر غیر مستقیم و مهمی در آموزش های شهروندی دارد. در بحث آموزش شهروندی هدف گذاری برای رسیدن به شهروند تراز است.

شهروند تراز به نظر شما چه شاخصه هایی است؟

شهروند تراز شهروندی است که خود نقش آفرین، موثر و میدان دار در تمامی بخش ها باشد. شهروند تراز باید بتواند در حوزه های مختلفی از حفظ و نگهداری سیمای منزل و خانه خود گرفته تا نحوه برخورد مناسب با پسماند و زباله، کنترل خانواده و مراقبت از اعضای خانواده ، بحث های ترافیک، استفاده مناسب از ظرفیت های شهری و غیره مفید و موثر عمل کند. آموزش های شهروندی هم با مشارکت و همکاری تشکل های مختلف انجام می گیرد.

همانگونه که گفتید سازمان فرهنگی در طول سال برنامه ها متعددی برگزار می کند، بفرمایید چه برنامه های شاخصی اجرا کرده اید که در حد ملی برگزار شده باشد؟

تعداد رویدادهای فرهنگی و هنری که پیش بینی شده است تا امسال به صورت ملی برگزار شود، زیاد است که می توان شمرد اما از شاخص ترین آنها که اجرا شده اند یا در برنامه داریم که آنها را اجرا کنیم می توان به جشنواره عکس فیروزه اشاره کرد که این جشنواره ملی در مراحل نهایی قرار دارد. کتاب سال تبریز، جشنواره فرهنگی گردشکری اقوام مقرر است امسال برگزار شود. جشنوار موسیقی موغام، جشنواره کارتون و کاریکاتور و چندین برنامه دیگر که برای اجرا در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.

اما توان اصلی ما بیشتر بر این است که از اقدامات جشنواره محور پرهیز کنیم. چون استنباط ما این است که بحث های تولیدی و انسجام بخش در شهر با رویکرد شهری تاثیرگزاری بیشتری دارد. بر این اساس تولیدات آثار هنری و ادبی در رشته های مختلف در دستور کار است. تعامل با مجموعه ها مختلف  فرهنگی و هنری یکی از محور های اصلی کارمان است و در بخشی هم تلاش می کنیم کارهای زیرساختی مانند شبکه سازی محلات تبریز را انجام دهیم. در حوزه شهرداران مدارس سازماندهی جدی با همکاری آموزش و پرورش انجام خواهد گرفت. در بحث آموزه های شهروندی خصوصا در حوزه پسماند و زباله و محیط زیست که دو مولفه تاثیر گذار و اساسی هستند با همراهی بخش های هنری فعالیت خواهیم داشت.

نهایت اینکه ما به دنبال تحرک بخشیدن به شهر و شهروندان و کالبد فعالان شهری و اجتماعی بواسط فعالیت های هنری و فرهنگی هستیم و موازنه های شهری به سمت موازنه مثبت تغییر یابد.

منطقه آذربایجان یک سری ویژگی های بومی در حوزه های موسیقی هنر و مسائل اجتماعی دارد. بر همین اساس شما سال گذشته فستیوال موسیقی موغام را برگزار کردید که شاخص بود. و با استقبال شهروندان مواجه شد آیا این برنامه امسال نیز اجرا می شود؟ یا مثلا امسال به موسیقی عاشقی توجه شده است؟

بله امسال نیز این جشنواره برگزار خواهد شد. امسال برنامه موسیقی عاشیقلار را در برنامه های سازمان داریم که اجرا کنیم. پیش تر نیز به صورت کلی عرض کردم تا عناوین برنامه ها وقت مصاحبه رانگیرد. به عنوان مثال برنامه همایش زنده نامان که اجرا خواهد شد جز برنامه های محوری امسال خواهد بود که سال گذشته نیز برگزار شد. در برنامه زنده نامان که امسال نیز اجرا خواهد شد هر سال ۲۰ نفر از مفاخر تبریز را معرفی می کنیم.

چه کسانی و با چه ویژگی هایی برای معرفی در همایش تجلیل از زنده نامان تبریز انتخاب می شوند؟

برای همایش تجلیل از زنده نامان، هم از بین افراد شاخصی که در قید حیات هستند انتخاب می شوند و هم زند نامانی که در قید حیات نیستند. انتخاب این افراد با داوری و قضاوت هیات انتخاب و داوری صورت می گیرد. بیشتر تلاش بر این است انتخاب ما از بین افراد تاثیر گذار و نقش آفرین در حوزه تبریز هستند بخصوص افرادی که در حوزه ملی و بین المللی تاثیر گذار هستند را شناسایی می کنیم و قصد داریم به عنوان الگوهای مطلوب و مثبت برای نسل جوان معرفی می شوند.

یکی از رویدادهای مهمی که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت رویداد غدیر بود…

بله. از جمله برنامه های شاخص سازمان رویداد غدیر و برنامه های دهه امامت و ولایت بود که هم سال گذشته و امسال برگزار کردیم، بخصوص برنامه شاخص عید غدیر که به شکل ویژه و با مشارکت ستودنی مردم تبریز برگزار شد. اجتماع عزاداران حسینی ویژه ماه محرم برگزار شد. برنامه جاماندگان اربعین حسینی نیز پیش بینی و اجرا شد تا عاشقان اهل بیتی که توفیق حضور در مراسم اربعین نداشتد تلاش کردیم تا فضایی خاص با همراهی مجموعه های مختلف برگزار کنیم که این افراد نیز بتوانند در این بخش به نوعی حضور یابند تا هم از جنبه ارزش معنوی و بعد فرهنگی تاثیرگذار باشد.

با توجه به اینکه همه ساله در فصل تابستان جشن های تابستانی در نقاط مختلف شهر برگزار می شد، آیا امسال در پارکها و اماکن عمومی شهر جشن های تابستانی برگزار شد؟

بعد از ایام اربعین و ماه و محرم و سفر برنامه های متعددی بخصوص در آستانه بازگشایی مدارس برگزار کردیم. بیشتر تلاش ما این بود که تا آغاز مدارس رویدادهای متناسب با سطح سنی دانش آموزان برگزار کنیم . یکسری جشن ها در محلات مختلف و در سطح بوستانها و پارکهای شهر برگزار کردیم، تا بتوانیم نشاط اجتماعی و قوام فرهنگی شهر تاثیر گذار باشیم.

اخیرا برنامه ریزی هایی برای اجرای رویداد گوهر شهر توسط سازمان انجام گرفته است در این خصوص توضیحاتی بفرمایید

بله . رویداد خاصی که با هدف توانمند سازی بانوان اجرا می کنیم بحث رویداد فرهنگی گوهرشهر است که به نوعی توانمند سازی و ساماندهی و سازماندهی کنشگران فعال در حوزه بانوان است این برنامه در بخش های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی با مشارکت مناطق دهگانه اجرا می شود و قطعا اگر بتوانیم به سرانجام برسانیم اثرگذاری خوبی در شهر خواهد داشت.

مورد دیگر هم باشگاه دختران به اسم رستا است که هفته گذشته افتتاح شد . این باشگاه به دانش آموزان دختر در سطح سنی مشخصی اختصاص یافته است و به صورت شکل جدیدی اجرا شده است که تمامی دانش آموزان تبریز را همراه می سازد و برنامه های فرهنگی ، ورزشی و آموزشی و هنری در قالب برنامه های اردویی به دانش اموزان دختر اجرا می شود.

 

برخی شهرها با فرصت شناسی در ایام مختلف اقدام به برگزاری جشنواره ها و.. می نمایند. هوای خنگ تبریز فرصتی برای تبریز است در این روزها چرا با هماهنگی میراث فرهنگی جامعه هتل داران چنین برنامه هایی در تبریز اجرا نمی شود؟ تعامل سازمان فرهنگی شهرداری و میراث فرهنگی در این خصوص چگونه است؟

ببینید، تعامل ما با اداره میراث فرهنگی و گردشگری واقعا تعامل مثبت و نزدیکی است. از الان برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تبریز که در مهرماه برگزار می شود پیش زمینه همکاری های مشترک برای این دو دستگاه است. نکته دیگر اینکه سال گذشته سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز نمایشگاه صنایع دستی تبریز و تهران شرکت فعال داشت و نشان دادیم که سازمان با طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در کنار سازمان میراث فرهنگی موفق عمل کرده است. سال گذشته برنامه های فرهنگی که در نمایشگاه بین المللی تهران اجرا می کردیم تمامی جمعیت حاضر در غرفه ها در غرفه تبریز جمع می شدند و تلاش ما این بود که برنامه های فرهنگی و هنری که نشانگر فرهنگ و هنر منطقه ای و بومی ما باشد اجرا کنیم و در عین حال نوعی از توانمندی های هنری هنرمندان را به رخ کشیدیم که استقبال ویژه ای شد و نموده ویژه ای داشت.

رویداد فرهنگی گردشگری اقوام هم با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار خواهیم کرد که هدف برنامه های متنوعی برای این رویداد طرح ریزی شده است. این برنامه نقش مثبتی در معرفی تبریز به شهرهای مختلف کشور خواهد داشت.

در طول دو سال اخیر هفته های فرهنگی تبریز در کدام یک از شهرهای داخل و یا خارج کشور برگزار شده است؟

در مورد هفته های فرهنگی امسال چند مورد پیش بینی شده است که سه مورد برای برگزاری هفته فرهنگی در داخل کشور برنامه ریزی شده است . با چند استان که قرابت های فرهنگی و مقاومتی داریم در این شهرها حضور خواهیم داشت و به نوعی هفته فرهنگی تبریز در این استانها برگزار خواهد شد و سپس ما از آن استانها میزبانی خواهیم کرد. چند رویداد بین المللی نیز پیش بینی شده است بخصوص برگزاری هفته فرهنگی تبریز در شهرهای خواهر خوانده بخصوص شهرهایی که با آنها ارتباطات و مبادلات فرهنگی داریم برگزاردخواهیم کرد که اقتضای کار ایجاب کرد که برای ۶ ماهه دوم اجرا خواهد شد.

در خصوص روز شعر و ادب چه برنامه هایی برگزار کردید؟

یکی از برنامه های مهم ما برنامه ریزی برای روز شعر و ادب بوده  است . این مسئله مهمی است که در کنار مفاخر بزرگ و نامدار نامگذاری روز شعرو ادب به نام استاد شهریار ثبت و ضبط شده است. برای این روز باید روزهای ارزشمند و برگزار کنیم. نمایش فولکولور حیدربابایه سلام با حضور ۷۵ نفر توسط منطقه هشت تبریز  از نیمه شهریور تا آخر شهریور اجرا شدد. تصویر سازی از اشعار منظومه حیدربابایه سلام پیش بینی شده بودکه در آن روز رونمایی شد. بر اساس برنامه ریزی ها کارت پستال و ترجمه فارسی و انگلیسی اشعار در کنار متن اصلی ترکی آن در کارت پستالها کار شد و قطعا به عنوان یک هدیه فرهنگی برای توریست و گردشگر ها یک تحفه ارزشمند خواهد شد.

نکته بعدی مجموعه سهندیه و حیدربابایا سلام توسط یکی از اساتید خوشنویسی تبریز کتابت شده است و یکی از اساتید برجسته نگارگری نیز بحث نگارگری و تذهیب این اثر فاخر را انجام داده است که با همکاری منطقه ۵ انجام گرفته است که امسال در روز شعر و ادب رونمایی خواهد شد.

ویژه برنامه های همایشی که با محوریت تکریم و تعظیم شاعران و گرامیداشت استاد شهریار و برنامه های تجمعی که با آیتم های فرهنگی برگزار می شد امسال نیز با همکاری اداره ارشاد برگزار خواهد شد.

رویداد ادبی پیش بینی شده است که با مشارکت یکی از مجموعه ها تلاش خواهیم کرد که در حوزه شعر شاعران را به تبریز دعوت کرده و ترکیب مشترک شاعران تبریز و شاعران نقاط مختلف تبریز رویداد ادبی و بحث شعر و نقش شهریار در شعر و ادب فارسی بررسی خواهد شد.

در کنار این قضیه مناطق مختلف در پارکهای مختلف شهر ، برنامه های منتوع در پارکهای شهر برگزار خواهد شد. با همکاری سازمان سیما منظر تلاش می کنیم از اشعار زیبای استاد شهریار هم در پارکهای مختلف شهر و زیباسازی محیطی استفاده خواهد شد.

از اینکه وقتتان را در اختیارمان قرار دادید از شما سپاسگذاریم . خسته نباشید.

شما نیز خسته نباشید.

 

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.