یاسین بجانی: قدرت تشخیص شهروندان تبریز بالاست
آی نیوز، علی عباسی – گفتگویی با یاسین بجانی عضو شورای اسلامی شهر تبریز داشته ایم او در این مصاحبه با انتقاد از شایعه سازی و جو سازی ها از تاثیر این وضعیت بر توسعه و پیشرفت شهر گفته است.
آی نیوز ، گفتگویی با یاسین بجانی عضو شورای اسلامی شهر تبریز داشته ایم او در این مصاحبه با انتقاد از شایعه سازی و جو سازی ها از تاثیر این وضعیت بر توسعه و پیشرفت شهر گفته است. شما خواننده گرامی را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.
مصاحبه: علی عباسی
آقای بجانی با تشکر از شما به دلیل اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، بفرمایید خط سیر و فعالیت شورای ششم تا امروز چگونه بوده است؟
خدمتتان عرض کنم از اولین روزی که منتخبین شورای دور ششم تبریز توفیق پیدا کردیم تا خادم مردم شریف تبریز در شورای شهر را عهده دار شویم، قبل از اینکه کارمان را در شورا به صورت رسمی آغاز کنیم، جلسات منظمی در طول هفته برگزار می کردیم و سه جلسه در هفته به مدت یک ماه برگزار کردیم و یکسری دغدغه هایی که از سوی شهروندان به اعضا منتقل شده بود بیان می شد.
در تمامی حوزه ها، حوزه ترافیک، حوزه خدمات شهری، حوزه عمرانی مشکلات زیادی بود که در این جلسات عنوان شد. پس از اینکه شورای ششم به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. واقعیت امر این است که اعضای شورای ششم افراد پاک دست هستند. تمام سعی اعضای شورا از اول کار این بوده است که در برابر خواسته ها و مطالبات مردم پاسخگو باشند. این بزرگترین حسن اعضای شورای ششم است.
ذات کار شورایی بر خرد جمعی و تصمیم شورایی است با این حال در شورای شهر اختلاف سلیقه ها در تصمیم گیری و یا موفقیت و یا عدم توقیق شورا تاثیر گذار است، وضعیت شورای شهر تبریز را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید؟
خوب اختلاف سلیقه در هر جمعی می تواند باشد. در واقعیت امر، اگر اختلاف سلیقه با تدبیر و تعامل خوب پیش برود قطعا خروجی خوبی هم خواهد داشت. به نظرم یکدستی و یکپارچگی چیز خوبی هم نیست و باید بر سر یکسری موضوعات باید اختلاف سلیقه و دیدگاه هم وجود داشته باشد و باید بر سر این اختلاف دیدگاهها به صورت منطقی و اصولی بحث صورت گیرد تا خروجی و نتیجه این بحث ها برای شهرمان و حل مشکلات شهروندان مفید باشد.
ما در شورای ششم در ابتدا در زمان انتخاب به سمتی حرکت صورت گرفت که در زمان انتخاب شهردار یکسری بحث های حاشیه ای و جریاناتی که بود، از صداقت همکاران شورا سو استفاده شد و این باعث شد که ما در انتخاب شهردار عزیزی را انتخاب کردیم که بعدا متوجه شدیم این عزیز برای شهر تبریز پاسخگو نمی تواند باشد.
لطفا موضوع را کمی شفاف بفرمایید
خوب، مشکلات، خواسته ها و انتظارات شهروندان که ملکه ذهن شورا بود، انتظار داشتیم شهرداری که ما انتخاب می کنیم، بیاید و پاسخگو بوده و مشکلات را حل کند. خوب، مهمترین وظیفه شورا انتخاب شهردار است و ما بعد از انتخاب آن عزیز دیدیم که قافیه را باخته ایم. خوب شرایط شهر هم طوری نبود که ما چند سال منتظر بمانیم تا دوره شهردار تمام شود و ضرورتا برای از دست نرفتن فرصت ما تصمیم به تغییر مدیریت ارشد شهری گرفتیم.
برآیند انتظارات شورا از شهردار چه بود و چیست؟
چندین مدت و چند سالی بود که در شهر تبریز فعالیت های اثرگذار تعطیل شده بود. شهری که شهر اولین ها بود متاسفانه جایگاه خود را از دست داده است و نظر همه ما این است که شهر تبریز را به خواستگاه و جایگاه اصلی خود برسانیم. این هم مگر با وجود یک مدیر کارآمد و متخصص و کاربلد شدنی نیست و شورا هم در کنار این شهردار کاربلد باید بتواند برای شهر کاری بکنند. خوب، با این دیدگاه تغییر شهردار در دستور کار شورا قرار گرفت. شما نیز شاهد هستید که از اولین روزی که آقای هوشیار به عنوان شهردار تبریز انتخاب شد، جالب ترین و مهمترین نکته این بود که از اولین روز انتخاب و از همان روز معارفه به صورت جدی شروع به فعالیت نمودند.
تفاوت زمان شروع فعالیت شهردار تبریز با شهرداران پیشین چه بود؟ و انتظارات شورا از وی چه بود؟
وقتی آقای هوشیار شروع به فعالیت کرد، مهمترین خواسته ما در شورا این بود که به هیچ عنوان پروژه جدید شروع نکنند و پروژه ه ای نیمه تمام را به اتمام برسانند. پروژه های نیمه تمامی که در جاهای مختلف به صورت جنازه مانده بودند و باعث ایجاد رنجش و مزاحمت برای شهروندان عزیز شده بودند. پروژه های نیمه تمامی که باعث تشدید ترافیک و هدر رفت پول و زمان شهروندان می شدند.
خوب این پروژه ها در کمترین زمان ممکن به اتمام رسید و تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام انجام گرفت و مدیریت جدید شهری با نگاه نویی به مسائل شهری ورود که. سه چهار سال پیش وقتی یک پروژه شروع می شد، این ذهنیت در شهروندان وجود داشت که این پروژه ۵-۶ سال طول خواهد کشید. اما الان اینطور نیست. مردم الان با حق و حقوق خود آشنا تر شده اند و یکسری انتظارات مثبت در مردم و شهروندان عزیز بوجود آمده است.
انتظارات مثبت؟
مردم الان آکاه شده اند و می بینند که وقتی یک پروژه در عرض ۱۰ ماه به اتمام می رسد به این نتیجه می رسند اگر در سالهای قبل یکسری پروژه در مدت طولانی به سرانجام رسیده پس کم کاری صورت گرفته است.
بخصوص برخی بی تفاوتی ها و ترک فعل هایی که در گذشته صورت گرفته در این دیدگاه دخیل بوده است. در کشور و در شهرما هر کس بدون داشتن توانمندی و تخصص نباید انتظار داشته باشد که پست حساس که با روح و روان شهروندان درگیر است در اختیار بگیرد.
ما در بحث انتخاب شهردار طرحی داده بودیم که کاندیداها خود اظهاری و برنامه ارائه کنند، نظر این بود افرادی که در خود جرات و توانمندی عهده دار شدن مدیریت ارشد شهری را می بیند، باید برنامه بدهند. آن زمان کسی با اعلام این شرایط که یک سری افراد جرات به خرج داده بودند و خود را به عنوان کاندیدا مطرح کردند که توانمندی اولیه را داشتند.
الحمدلله زمانی که آقای هوشیار سکان شهرداری را در اختیار گرفته است در تمامی حوزه ها کار کرده است. کسی نمی تواند ادعا کند که شهردار تک بعدی کار کرده است. بلکه در تمامی حوزه ها فعال بوده است.
خوب، اجازه بدهید در حوزه عمرانی سوالی از شما داشته باشم. وضعیت فعالیت مدیریت شهری در حوزه عمرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
در حوزه عمرانی شهروندان عزیز شاهد هستند و تمامی خدمات مجموعه شهرداری در این حوزه را بالعینه لمس می کنند. در حوزه عمرانی شهرداری چندین پروژه نیمه تمام در کمترین زمان تعیین تکلیف و به سرانجام رسید.
بحث آسفالت ریزی؟
وضعیت آسفالت معابر سه سال قبل واقعا اسفناک بود. شهروند ما مجبور بود به خاطر وضعیت آسفالت هر سه ماه یکبار برای تعمیر جلوبندی ماشین به تعمیرگاه برود. رانندگان تاکسی و همه در مشکل بودند. الحمدلله در حوزه آسفالت معابر، آسفالت ریزی معابر در سال جاری با مجموعه آسفالت ریزی هشت ساله قبل تبریز برابری می کند.
این کار بسیار بزرگی است. که شهروندان عزیز این مهم را مشاهده می کنند و قدردان تلاش های شهرداری در این زمینه هستند. چند روز پیش بازدید شبانه ای از فعالیت آسفالت ریزی معابر و سنگفرش چهارراه منصور داشتیم. ساعت ۲ نصف شب بود که چند همشهری با دیدن ما تلاش نیروهای شهرداری از زحمات کارگران تشکر می کردند. این خدمات کمترین کاری است که مجموعه شورا و شهرداری می تواند برای شهروندان انجام دهدو وظیفه ذاتی ماست. و این خدمت رسانی حق مسلم شهروندان تبریز است اما چون در سالهای قبل این اتفاقات به صورت محدود روی داده است شهروندان تفاوت را احساس می کنند.
قدرت تشخیص شهروندان تبریز بالاست . مردم الان خوشحالند و قدردانند و قدر خادم و غیر خادم را تشخیص می دهند.
بسیار خوب، با توجه به وضعیت توپوگرافی شهر تبریز، امکان توسعه شهر از طرف عینالی وجود ندارد ، با توجه به افزایش خودرو و تراکم بالای شهر بخصوص در هسته مرکزی، چاره حل مشکل وترافیک در شهر چیست؟
خوب، عرض کنم بحث ترافیک یکی از مشکلات مهم شهر تبریز است که کم کم به معضل تبدیل خواهد شد. مشکل قابل حل شدن است اما وقتی مشکلی به معضل تبدیل شد، موضوع لاینحلی می شود که حل آن به تعامل اساسی بین دستگاهها نیاز دارد. مشکل ترافیک تبریز متعلق به امروز و دیروز نیست. مشکل ترافیک بخصوص در مرکز شهر سالیان سال است که وجود داشته و مخصوص این دوره نیست. چند دستگاه لازم است که برای حل مشکل وارد میدان شوند و اگر این دستگاهها ورود کنند شهرداری هم در کنار این دستگاهها می تواند مشکل ترافیک را حل کند.
ببینید، از چند سال گذشته مسیر گشایی هایی شروع شده است که به دلایل مختلف تکمیل نشده است. الان برای تکمیل این مسیرگشایی ها منابع بالایی لازم است. اما باید به سرانجام برسانیم.
از سوی دیگر ، نسبت به ۱۰ سال گذشته تعداد اتومبیل های شهرما چند درصد و چند برابر افزوده شده است.روز بروز هم شاهد این هستیم که ماشین های جدید تولید می شوند و در اختیار شهروندان قرار می گیرند. اما متاسفانه هر ماشینی که وارد چرخه می شود ماشینی از چرخه خارج نمی شود. منطقی است که در برابر هر ماشین نویی که به شهر می آید ماشین کهنه و مستهلک از چرخه فعالیت خارج شود. عدم اسقاط ماشین و افزایش تعداد ماشین ها مشکلات متعددی را سبب شده است. الان خیابانهای شهر تبریز پاسخگوی این همه ماشین است.
راه حل اساسی معضل ترافیک به نظر شما چیست؟
لازمه حل این مشکل این است که اولا اگر بخواهیم مردم را به سمت حمل و نقل عمومی تشویق کنیم، لازمه آن نوسازی و بهسازی سیستم و ناوگان حمل و نقل عمومی است . در حالی که از سالیان گذشته این اتفاق نیفتاده بود.
در طول چند سال گذشته برای کلانشهر تبریز تنها ۵۱ دستگاه اتوبوس خریداری شده بود اما در طول فقط چندین دستگاه اتوبوس خریداری شده و چند دستگاه تحویل گرفته شده و مراحل تحویل و خریداری بقیه نیز در دست اقدام است.
خریداری این اتوبوس ها اقدام بزرگی است که در هیچ کلانشهری این همه اتوبوس خریداری نشده است. خوب از گفته های شهروندانی که از این اتوبوسها استفاده می کنند افزایش رضایتمندی و آرامش شهروندان مشهود است و در کنار این قضیه آلایندگی سطح شهر هم کلی کاهش پیدا می کند.
وضعیت نوسازی تاکسی ها هم خوب بوده است..
در بحث نوسازی تاکسی ها اتفاق بسیار بزرگی در تبریز روی داد و آن هم نوسازی بالغ بر ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی بود. آقای شهردار و شورا پیگیر تداوم این روند هستند تسهیلاتی کم بهره ای که شورای شهر برای نوسازی تاکسی ها تصویب کرد راه را برای نوسازی ناوگان تاکسی رانی تبریز گشود.
تبریز در تاکسیرانی واقعا درخشان عمل کرد. البته ما به این مقدار اکتفا نکردیم و مدیریت شهری الان در حال رایزنی با یکسری شرکت هاست که بسته های پیشنهادی با قیمت مناسب را به رانندگان تاکسی ارائه دهند تا رانندگان عزیز تاکسی نسبت به نوسازی تاکسی خود اقدام کنند تا خدمات بهینه ای به شهروندان ارائه دهند.
به نظر شما حمل و نقل ترکیبی و ترغیب شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی چه پیش زمینه هایی نیاز دارد؟
بله. حتما باید به سمت نوسازی تمام تاکسی ها حرکت کنیم. شما تصور کنید اگر ۱۰ هزار تاکسی سطح شهر نوسازی شود چه تغییری در چهره ترافیک شهر بوجود می آید قطعا اینها در روح و روان شهروندان ایجاد حس بهتر در آنها تاثیرگذار است.
همشهریان عزیزی قطعا در این صورت میل بیشتری به استفاده از تاکسی و سایر ناوگان حمل نقل عمومی پیدا خواهند کرد. اگر ما بتوانیم ناوگان حمل نقل عمومی مان را به ظرفیت حداکثری برسانیم، چه لزومی دارد شهروندی با ماشین شخصی از شرق تبریز به مرکز بیاید و دغدغه پارکینگ و جای پارک و ترافیک داشته باشد. این شهروند می داند که در هر لحظه ای تاکسی و یا اتوبوس و مینی بوس و ون وجود دارد و با استفاده از آن می تواند خود را در کمترین زمان به هر نقطه از شهر برساند.
توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی ، هدر رفت سوخت و مهمتر از همه کاهش ترافیک و هدر رفت زمان و وقت شهروندان دارد. ما چاره ای نداریم و دیر و یازود باید به سمت حمل و نقل پاک حرکت کنیم. باید به سمت خودرو و اتوبوس برقی هم حرکت کنیم. باید به سمت حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم و شهروندان عزیز را به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی سوق دهیم. الان برخی ایستگاههای مترو در محل هایی احداث شده است که با برخی محلات فاصله دارد و این فاصله باعث می شود شهروند نخواهد از مترو استفاده کند. در اینجا حمل و نقل ترکیبی به درد می خورد . ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که سیستم تاکسی و ون و یا مینی بوس از محلات تا ایستگاههای مترو فعالیت داشته باشند تا شهروند از آنها استفاده کند.
فعالیت گردشی تاکسی و ون ها در محلات کمک زیادی به رفع ترافیک و مشکلات ترافیکی دارد. باید شهروندان را به سمت عدم استفاده از خودروهای شخصی و بهره مندی از خودروهای حمل و نقل عمومی تشویق کنیم و سوق دهیم.
در بسیاری از شهرهای بزرگ که سیستم حمل و نقل عمومی ۲۴ ساعته فعال است. ون ها نقش اصلی را در تلفیق حمل و نقل و انتقال شهروندان از خان و محل زندگی تا ایستگاههای مترو ایفا می کنند . این مهم در شهر ما نیز لاجرم باید اتفاق بیفتد.
پس شورا اهمیت ویژه ای به موضوع حمل و نقل قائل است. اینطور نیست؟
حتما. مهمترین دغدغه ما در شورا راه اندازی کامل حمل و نقل ترکیبی در شهر است. من در جلسات کمیسیون و شورا بارها عرض کردم یکی از مشکلات ما در شهر این است که بسیاری از معابر ما پاسخگوی عبور و مرور اتوبوس ها نیست و کشش حرکت اتوبوس را ندارد. راه حل هم استفاده از ون، مینی بوس و میدل باس به جای اتوبوس در این مسیرهاست.
ارزیابی تان از وضعیت سرمایه گذاری شهر چیست. طبیعتا برخی موارد دست شهرداری و شورا نیست اما با مد نظر قرار دادن توان و حدود شورا و شهرداری وضعیت را چگونه ارزیابی می کنید؟
امسال بودجه شهرداری تبریز ۳۰ هزار میلیارد تومان است که جا دارد از شهردار سختکوش تبریز وتمامی همکاران تلاشگر ایشان تشکر کنم که برای تحقق این بودجه تلاش می کنند. این بودجه واقعا رقم خوبی است و رشد خوبی داشته است.
هرچند متاسفانه تعدادی از افراد از افزایش میزان بودجه انتقاد می کنند اما ما اگر بخواهیم از بحران عبور کنیم، و عقب ماندگی ها را جبران کنیم باید بیشتر تلاش کنیم و بیشتر هزینه کنیم. اگر بنشینیم و نگاه کنیم و کارها به صورت لاک پشتی به جلو برود، شاهد پسرفت شهر خواهیم بود.
شهروندان عزیز بدانند افرادی هستند که نمی خواهند شهر پیشرفت کند و نمی توانند پیشرفت شهر را ببینند.
بودجه شهر ۳۰ هزار میلیارد است و با این بودجه کارهای زیادی نمی توان برای توسعه شهر انجام داد. برای توسعه واقعی و پیشرفت واقعی شهر باید بودجه ۳۰ هزار میلیاردی را در ۱۰ ضرب کنیم. یعنی برای توسعه شهر تبریز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است تا کم کم به سمت شهر توسعه یافته حرکت کنیم.
این رقم خیلی بالایی است..
بله این رقم خیلی بالاست و این رقم را نه شهرداری و نه شورا و نه دولت نمی توانند تامین کنند لازمه آن ورود بخش خصوصی و بسرمایه گذار به توسعه شهر است. سرمایه گذار هم اگر سرمایه گذاری توجیه اقتصادی داشته باشد پای کار می آید. اگر کاری برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی نداشته باشد، نمی آید.
متاسفانه این نگاه در همه عزیزان نیست. ما باید به سرمایه گذار به چشم سرمایه گذار نگاه کنیم نه اینکه با نگاه دیگری با او مواجه شویم. باید به سرمایه گذار اطمینان بدهیم تا در شهر سرمایه گذاری کند. ما سرمایه گذاران عاقل و کار بلد زیادی داریم.
در کشور ما و بسیاری از کشورهای اکثر سرمایه گذاران موفق و معروف تبریزی و آذربایجانی هستند. خوب باید از خودمان بپرسیم چرا این سرمایه گذاران رفته اند؟ آیا ما آنها را فراری داده ایم و آنها را نتوانسته ایم نگه داریم.
چند وقت پیش برای دعوت از سرمایه گذاران تبریزی برای برگشتن به شهر و سرمایه گذاری به ترکیه رفته بودیم. در طول حضور در آنجا کلی مباحث و صحبت ها شد. یکسری بی محبتی و یا بدرفتاری ها باعث دلگیری و رفتن این سرمایه گذاران شده بود و آنان سرمایه خود را در جای دیگری سرمایه گذاری کرده بودند. خوب ما اگر بخواهیم این سرمایه گذاران را بیاوریم باید در آنها ایجاد اطمینان بکنیم.
چقدر به جذب سرمایه گذار در شهر امیدوارید؟
خوب یکسری مسائل دست ما نیست. مثلا یک سری اتفاقات سیاسی اتفاق افتاده است و این اتفاقات خارج از دست ماست اما اینکه بتوانیم ما و مدیران ارشد استانی بتوانیم شرایط و امتیازاتی برای سرمایه گذران ایجاد کنیم تا برای سرمایه گذاری بیایند، این شدنی است.
کوچکترین جو سازی و یا تخریب در روحیه و تصمیم سرمایه گذار تاثیر گذار است و تاثیر زیادی در تصمیم گیری او دارد. ما وقتی از یک سرمایه گذار دعوت می کنیم، طبیعتا این سرمایه گذار از هر زاویه ای مسائل را بررسی می کند.
از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید ممنونیم
زحمت کشیدید. خسته نباشید.
یاسین بجانی: قدرت تشخیص یاسین بجانی: قدرت تشخیص یاسین بجانی: قدرت تشخیص یاسین بجانی: قدرت تشخیص یاسین بجانی: قدرت تشخیص یاسین بجانی: قدرت تشخیص یاسین بجانی: قدرت تشخیص
برچسب ها :آی نیوز ، عضو شورای شهر تبریز ، یاسین بجانی ، یاسین بجانی: قدرت تشخیص
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰