کد خبر : 1221
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 تیر 1393 - 21:14

گزارش/ضرورت حذف زوائد بصری از چهره خیابانهای تبریز

گزارش/ضرورت حذف زوائد بصری از چهره خیابانهای تبریز

آی نیوز- علی عباسی: اگر سری به خیابان های مرکزی شهر تبریز بزنید با زائده های بصری متنوعی روبرو می شوید که علی رغم غیر قانونی بودن بر طبق عرفی نانوشته هنوز به حیات خود ادامه می دهند.

 از پوسترهای کاغذی نقش بسته بر در و دیوار گرفته تا بنر های تبلیغی، از چهره بد منظر برخی ساختمانها و نماها گرفته تا تابلوهای تبلیغاتی شرکت ها و مغازه های متعدد همگی عناصر نامتجانسی خواهند بود که چشم شما را آزار خواهند داد.

مغازه داران و شرکت ها سعی کرده اند هر کدام با نصب تابلوی تبلیغاتی بزرگ و با متراژ ها و مدل های متفاوت و گاهی عجیب و غریب مغازه خود را در معرض دید و تبلیغ قرار دهند.

اما وجود تابلوهای تبلیغی نامتجانس با ترکیب معماری خیابانهای مختلف تنها زائده های بصری به ارث رسیده از مدیریت های دهه های گذشته در شهر تبریز نیستند.

وجود درهای زنگ زده و بزرگ برخی مکانها، کاغذ  پاره هایی باقی مانده در دیوارهای شهر که روزی اعلامیه و یا تبلیغ شرکتی بودند، زائده های فلزی در کف برخی پیاده روها که هر از گاهی با برخورد به پای عابران پیاده احتمال مصدوم شدن آنان را افزایش می دهد نیز جز زوائد بصری شهر به حساب می آیند

.

ورود شهرنشینی از نوع جدید و توسعه شهرها ضمن آوردن شیوه مدرن شهرسازی و توسعه شهرها باعث به هم ریختگی معماری آرامش بخش شهر تبریز از یک سو و تبدیل نماهای عمومی خیابانهای شهر به مکانهای تبلیغ بدون حساب و کتاب، از سویی دیگر شده است.

همزمان با توسعه تبریز، شهروندان نیز به نابسامانی های پیرامونی و اعوجاجات بصری بوجود آمده در شهر عاده کرده و تصور می کنند که این اعوجاجات و زائده های بصری قسمتی از ملزومات زندگی مدرن شهری هستند.

در حالی که اصلا اینچنین نیست و احساس آرامش بصری در شهر جز حقوق شهروندان و ملزمات زندگی شهری می باشد.

اگر چه ایجاد و وجود این زوائد خلاف قانون بوده است و تداوم حضور آنها باعث پایمال شدن حقوق شهروندان تبریزی می شود.

 اما به نظر می رسد این حضور نامیمون و ناخواسته، به عرفی نانوشته تبدیل شده است و از سوی دیگر شاهد هستیم که رفته رفته بر حجم زوائد بصری موجود  بر در و دیوار شهر نیز افزوده می شود.

عضو شورا: خیابانهای تبریز نباید کریه المنظر باشد

در این خصوص عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به اینکه آغاز اجرای این طرح در راستای احترام به حقوق شهروندان تبریزی و زیبا سازی چهره شهر است می گوید: همانگونه که آلودگی صوتی و یا آلودگی هوای شهرها سلامت شهروندان را تهدید می کند، آلودگی های بصری و زوائد بی مورد نیز روح و روان شهروندان را آزار می دهد.

سعید محدث با اشاره به اینکه وجود زوائد در خیابان های شهر ضمن کریه المنظر نمودن چهره شهر خلاف قانون نیز می باشد، گفت: اقدامات خوبی در رابطه با حذف و پاکسازی این زواید صورت گرفته است که البته این اقدامات همواره باید با در نظر گرفتن حقوق مردم و قانون صورت گیرد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اظهار می دارد: اقدامات شهرداری تبریز در این خصوص در راستای افزایش شادابی و نشاط در بین شهروندان تبریز می باشد و همواره باید از این اقدامات حمایت صورت گیرد.

سعید محدث همچنین تصریح می کند: در بحث مدیریت شهری وجود ارتباط مستقیم نشاط، شادابی و سلامت روح و روان شهروندان با مقوله منظر و سیمای شهری انکارناپذیر است  و مدیران شهری در تصمیماتی که اتخاذ می کند باید به این مقوله ها توجه جدی بنمایند.

در این میان با توجه به تاثیر اجرای این طرح در سه خیابان مورد اشاره و استقبال شهروندان از این طرح به نظر می رسد این طرح به زودی به سایر معابر و مسیرهای شهر تبریز نیز تعمیم خواهد یافت.

کارشناس رسانه: حذف زوائد بصری از فضاهای عمومی احترام به حقوق شهروندی است

یک کارشناس رسانه ای در خصوص زائده های بصری و آلودگی دیداری موجود در شهر می گوید: هر تابلو و یا هر المانی که در سطح شهر نصب می شود حامل و منتقل دهنده پیامی به شهروندان است.

میر اعتماد عمادی در این خصوص ادامه می دهد: در واقع با گسترش تابلوها و تکثیر قارچ گونه تابلوهای تبلیغاتی مغازه ها و شرکتها و یا نصب تبلیغات بنری و کاغذی بر در و دیوار شهر، شهروندان همواره در معرض بمباران تبلیغی این شرکت ها و مراکز تجاری قرار می گیرند.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تبریز می افزاید: همانطور که صدای سوت ممتد وسیله نقلیه و یا فعالیت ساختمانی در یک محله باعث آزار و اذیت شهروندان می گردد این تابلوها اگر بی حساب و کتاب و بدون در نظر گرفتن آرامش روانی شهروندان به حیات خود ادامه دهند سلامت روانی شهروندان را تهدید خواهند کرد.

  عمادی تصریح می کند: تاثیرگذاری و اثر بخشی اطلاعات و بمباران خبری از راه بصری تاثیری بسیار بیشتر از انتقال همان نوع اطلاعات از طریق صوت دارد و به همین دلیل اهمیت توجه به رفع این نابسامانی در شهرها دوچندان می نماید.

مدیرعامل سازمان زیباسازی: زوائد بصری سه خیابان اصلی تبریز حذف می شوند

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تبریز در خصوص وجود زوائد بصری و ضرورت حذف آنها از چهره شهر می گوید: ایجاد زوائد بصری خلاف قانون است و باعث پایمال شدن حقوق شهروندی می شود.

اکبر امجدی با اعلام خبر اجرای طرح زیباسازی و حذف زوائد بصری در خیابانهای پرتردد تبریز می گوید: طرح بهسازی و حذف زوائد بصری در سه خیابان اصلی تبریز از پانزدهم تیرماه آغاز شده است و به مدت ده روز به صورت ضربتی ادامه خواهد یافت.

امجدی در خصوص محل های اجرای این طرح می گوید:این طرح در سه معبر اصلی شهر شامل:۱- خیابان امام حد فاصل میدان  قونقا تا میدان شهید بهشتی ۲- خیابان هفده شهریور ۳- بلوار آزادی در حال اجراست.

 وی در خصوص عملیات حذف زوائد بصری می افزاید: با همکاری معاونت خدمات شهری مناطق  دو ، سه ، چهار ، هفت و هشت شهرداری، تمامی زوائد بصری حذف شده و به صورت اصولی زیباسازی می شود.

امجد با اشاره به تداوم این طرح، اعلام می کند: در مرحله دوم، شناسائی و مطالعات خیابان ( از چهارراه تا آخر سلیمان خاطر)، خیابان امام (ره) از چهارراه شهید بهشتی تا هتل مرمر و از میدان قونقا تا میدان راه آهن را شروع نموده ایم که به محض اتمام مطالعات و شناسایی، کار اجرایی در این مسیر ها نیز ادامه خواهد یافت.

به نظر می رسد در راستای محافظت از سلامت روانی شهروندان و در جهت جلوگیری از تاخت و تاز تبلیغات و زوائد بی ضابطه در شهر حرکتی نو در تبریز آغاز شده است.

حفظ حرمت و حقوق شهروندان و احترام به آرامش روانی و بصری آنان دلیلی می تواند باشد بر طرح ضربتی حذف زوائد بصری از سیمای کهن شهر تبریز.
گزارش/ علی عباسی

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.