کد خبر : 13196
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 تیر 1397 - 9:03

کارگاه تغذیه سالم با حضور دکتر عزیزاله کمال زاده در بزرگترین فرهنگ سرای شمال غرب کشور

کارگاه تغذیه سالم با حضور دکتر عزیزاله کمال زاده در بزرگترین فرهنگ سرای شمال غرب کشور

شهریارنیوز:کارگاه تغذیه سالم با حضور دکتر عزیزاله کمال زاده فوق تخصص متابولیسم انرژی و پروتئین، عضو هیات علمی دانشگاه (دانشیار) و رئیس اسبق کمیته ملی شیر مدارس کشور

image

کارگاه تغذیه سالم با حضور دکتر عزیزاله کمال زاده فوق تخصص متابولیسم انرژی و پروتئین، عضو هیات علمی دانشگاه (دانشیار) و رئیس اسبق کمیته ملی شیر مدارس کشور ومشاور تغذیه سازمان ملل در فرهنگ سرای بزرگ الغدیر برگزار شد.

به گزارش آی نیوزبه نقل ازروابط عمومی فرهنگ سرا، کارگاه تغذیه سالم با مشارکت فرهنگ سرای بزرگ الغدیر و شرکت شیر پگاه آذربایجان شرقی  در سالن اجرای فرهنگ سرا برگزار شد.

دراین مراسم دکتر عزیز اله کمال زاده، متخصص تغذیه از کشور هلند و مشاور تغذیه سازمان ملل در همایش تغذیه سالم گفت: شیر و فرآورده های آن جزء اساسی ترین ماده های غذایی هستند که نزدیک ترین حالت را به یک غذای کامل دارند و هم چنین سرشار از انواع ضروری مواد مغذی برای زندگی، از قبیل انواع پروتئین های مرغوب و کلسیم بوده و مقاومت بدن در مقابل بسیاری از بیماری های عفونی و بیماری های ناشی از سوء تغذیه را بالا می ‎برند.دکتر کمال زاده افزود: از مهم ترین لبنیات بعد از شیر، ماست است که «املاح آن شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، منیزیم و گوگرد است. ماست با داشتن اسیدلاکتیک، روده ها به خصوص روده ی بزرگ را ضدعفونی می کند، برای درمان اسهال و مسمومیت، ساده ترین وسیله ی معالجه است، موجب کم شدن کلسترول و اسید اوریک هم هست و طول عمر می آورد» از این رو، مصرف آن اهمیت بسیاری دارد و فقدان آن باعث بروز مشکلات فراوانی از جمله سوء تغذیه و ضعف استخوان می ‎شود. از آن جایی که شیر و فرآورده های آن مانند ماست و املاح دیگر، بیش تر از پنجاه درصد کلسیم مورد نیاز بدن را در رژیم غذایی روزانه برآورده می کنند، از اهمیتی قابل توجه برخوردارند.

وی در ادامه افزود: با وجود این مردم در کشورهای در حال توسعه بسیار کم تر از مردم کشورهای توسعه یافته شیر مصرف می کنند. علت عمده ی مصرف کم لبنیات که یکی از مشکلات اصلی تغذیه و سوء تغذیه در کشور ماست، نبود اطلاعات کافی در زمینه ی مصرف مواد غذایی و فرهنگ نادرست غذایی است. هزاران کودک مبتلا به سوء تغذیه و طیف گسترده ی مبتلایان به پوکی استخوان همه ساله متوجه کشور است. هم چنین بیش ترین مشکل در بین زنان به دلیل پوکی استخوان بوده که در نتیجه ‎ی کاهش مصرف مواد لبنی روی می ‎دهد.

مشاور تغذیه سازمان ملل در همایش تغذیه سالم در فرهنگ سرای بزرگ الغدیر بیان کرد، منظور از سبک زندگی و مصرف لبنیات، بررسی جنبه ی خاص و جدید از سبک زندگی است که مربوط به تغذیه به شکل عام و مصرف لبنیات و فرآورده های شیری به طور خاص است. در یک رژیم غذایی، باید حداقل دو فنجان شیر بدون چربی گنجانیده شده و استفاده گردد. این مقدار شیر تقریباً بیش از نیمی از کلسیم مورد نیاز روزانه ی یک فرد بالغ را تأمین می ‎کند. با مصرف شیر بدون چربی به جای شیر کامل، حدوداً پنجاه درصد کالری کم تر به بدن وارد می ‎شود. ولی تمام پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین ‎های گروهB که در شیر کامل وجود دارند، با شیر بدون چربی بالا برنده ‎ی کلسترول خون و هم چنین ویتامین های محلول در چربی هستند که از شیر گرفته شده و حذف می ‎گردند. کمبود یا فقدان این نوع ویتامین ‎ها را نیز می ‎توان با خوردن سبزی ‎های سبز و زرد یا در صورت لزوم با استفاده از قرص ‎های ویتامینی تأمین و جبران کرد.

دکتر در ادامه بیان نمود: افرادی که به هر دلیل مایل به خوردن شیر نیستند، می ‎توانند روزانه به میزان یک سوم فنجان شیرخشک بدون چربی را به دیگر غذاهای شان اضافه کنند (یک سوم فنجان شیرخشک معادل دو فنجان شیر مایع و معمولی است.

 لازم به ذکر است که گروه های سنی مختلف با مصرف به موقع شیر، می ‎توانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند. متخصصان معتقدند «بزرگ سالان باید دو لیوان شیر در روز، جوانان (سیزده تا نوزده ساله ها) چهار لیوان شیر در روز، کودکان سه لیوان شیر در روز، که به جای آن ممکن است از ماست، پنیر یا دیگر غذاهایی که از شیر تهیه می ‎شوند، استفاده کنند. در واقع هدف از تغذیه ی صحیح با استفاده از رژیم مناسب تنها کاهش وزن بدن نیست، بلکه پایین نگه داشتن این وزن برای همیشه نیز هست.

 دکتر کمال زاده مهم ترین نقش مصرف لبنیات در سلامتی که به صورت علمی اثبات شده به شرح ذیل اعلام نمود:

جلوگیری از پوکی استخوان

تأمین کلسیم مورد نیاز بدن

تأمین کلسیم مورد نیاز مغز

جلوگیری از بیماری های قلبی، عروقی، دیابت و…

بهبود روحیه و شادزیستی

در این مراسم دکتر کمال زاده،از شرکت کنندگان در این برنامه سوالاتی در رابطه با موضوع کارگاه و تغذیه سالم طرح کرد و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.