کد خبر : 13560
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 4:32

جای خالی توسعه توریسم از طریق شبکه‌های اجتماعی در آذربایجان‌شرقی

جای خالی توسعه توریسم از طریق شبکه‌های اجتماعی در آذربایجان‌شرقی

شهریارنیوز:صنعت توریسم سریع‌ترین بخش در حال رشد دنیا به شمار می‌رود و امروزه برای توسعه این صنعت و جذب گردشگران داخلی و خارجی بهترین ابزار استفاده از شبکه‌های اجتماعی و

image

صنعت توریسم سریع‌ترین بخش در حال رشد دنیا به شمار می‌رود و امروزه برای توسعه این صنعت و جذب گردشگران داخلی و خارجی بهترین ابزار استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مجازی است، چرا که هم اکنون بیشتر گردشگران تمایل دارند به مکان‌هایی سفر کنند که پیشتر، فیلم، کلیپ و تصاویری از آنها را در تورهای مجازی دیده‌اند.

به گزارش آی نیوزبه نقل از فارس،براساس آمارهای جهانی، امروزه صنعت گردشگری، تحت تاثیر پیشرفت‌های تکنولوژیکی نوین روند رو به رشد قابل توجهی را در دهه اخیر تجربه می‌کند.

به عبارت دیگر به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه، صنعت توریسم سریع‌ترین بخش در حال رشد دنیا به شمار می‌رود و برای توسعه این صنعت و جذب گردشگران داخلی و خارجی، افزایش آگاهی مقاصد گردشگری در مورد بازار هدف و شناسایی ابزار مناسب برای انواع بازار هدف یک ضرورت اساسی است.

با این وجود در حال حاضر مهم‌ترین ابزارهایی که به طور وسیع در سطح جهان در دسترس جمعیت زیادی قرار دارد، شبکه‌های اجتماعی هستند.

شبکه‌های اجتماعی با پیشرفت و توسعه در دهه‌های اخیر و به خصوص با توسعه اینترنت، تمامی صنایع را دچار تحولی سریع و جدی کرده‌اند.

معرفی محصول و خدمات، فروش، پرداخت، نظرسنجی‌ها، پیشنهادها و شکایت‌ها در مورد یک کالا و یا محصول همگی بستگی زیادی به حضور موفق یک برند در در عرصه شبکه‌های اجتماعی دارد.

از سویی امروزه اکثر گردشگران داخلی و خارجی نیز برای انتخاب مقاصد گردشگری، کسب اطلاعات الکترونیکی را به نوعی آسان‌ترین راه انتخاب می‌کنند که همین فضای الکترونیکی باعث از بین رفتن فاصله میان عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری و مشتریان خود در سطح جهان می‌شود.

از سوی دیگر، حال این پرسش مطرح می‌شود، مردم عادی و به خصوص فعالان حوزه گردشگری چقدر با ظرفیت‌های بخش توریسم از طریق شبکه‌های اجتماعی آشنا هستند.

فعال حوزه شبکه‌های اجتماعی و مجازی در شهر تبریز در این باره در گفت‌وگو با گزارشگر فارس می‌گوید: نباید از ظرفیت‌ و قدرت رسانه‌های جدید عصر ما، مانند شبکه‌های اجتماعی غافل شد اما متاسفانه در کشورمان به نظر می رسد، ملت ایران برای رونق اقتصادی خود کمتر از ظرفیت خوب این‌گونه شبکه‌ها برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و حتی سایر توانمندی‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شده‌اند.

مجید محسنی می‌افزاید: در حال حاضر، سریع‌ترین، ارزان‌ترین و بهترین وسیله برای معرفی جاذبه‌های کشور و ملتی، شبکه‌های اجتماعی پرکاربردی در ایران همچون تلگرام، اینستاگرام و واتساپ است و بر این اساس ضروری است مسوولان، دستگاه‌های ذی‌ربط و حتی خود شهروندان با برنامه‌ریزی، تبلیغات و استفاده درست از این شبکه‌ها می‌توانند در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

بهمن رضایی فعال تورهای گردشگری کشورهای همسایه استان آذربایجان‌شرقی نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید می‌کند: هم اکنون در کشورهای پیشرفته در توسعه توریسم با بهره‌مندی از برخی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها که مشاوره‌های آنلاین گردشگری ارائه می‌کنند، هزاران گردشگر را به مقاصد تعیین شده جذب و هدایت می‌کنند که این امر اهمیت راهبردی توسعه توریسم از طریق شبکه‌های اجتماعی در جهان را نشان می‌دهد.

این شهروند شهر تبریز می‌افزاید: بسیاری از گردشگران علاقمندند قبل از سفر از طریق همین شبکه‌های اجتماعی به صورت مجازی سفری به آن محل مورد نظر داشته باشند و حال برای حفظ سهم بازار در صنعت گردشگری باید با دانش روز فناوری و تغییرات بازار همگام شد.

 به هر حال آنچه در این خصوص مهم است اینکه هم اکنون بیشتر گردشگران تمایل دارند به مکان‌هایی سفر کنند که پیشتر، فیلم، کلیپ و تصاویری از آنها را در تورهای مجازی دیده‌اند.

بنابراین به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه؛ با توجه به افزایش تقاضای گردشگران سراسر جهان برای سفر، ابزار رسانه‌ای در این دوران برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و جذب گردشگران بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

از این رو رسانه‌های  اجتماعی از  قابلیت‌های بالایی برای  بازاریابی در صنعتی که با روحیات و تفریحات مردم ارتباط دارد، برخوردار است. به اشتراک‌گذاری تصاویر، فیلم،گفت‌وگو، آلبوم، تگ، دایره‌های دوستان از امکاناتی است که مخاطبان را جذب می‌کند و توراپراتورها می‌توانند در این شرایط از طریق امکانات ذکر شده در تعریف پکیج‌های سفر، هزینه و نوع خدمات خود با مشتری ارتباط بر قرار کنند.

با این وجود در همین راستا سید سیامک موسوی متخصص مدیریت گردشگری و بازاریابی در استان آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص راهبردهای توسعه توریسم از طریق بازاریابی الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در پژوهشی به نتیجه‌هایی رسیده است و به فارس گفت: هم اکنون اکثر مردم تمایل دارند، مقصد گردشگری و برنامه‌های سفر خود را براساس بررسی‌ها در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها تعیین کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سهم صنعت گردشگری ایران از کل توریسم دنیا با وجود رشدی که همه ساله دارد، همچنان بسیار ناچیز است، می‌گوید: علت آن مرتبط به کمبود سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و بخش دیگر آن بعضا به علت تصویر مبهمی است که از کشور ایران در گوشه و کنار جهان ارائه می‌شود.

به گفته این محقق، در همین راستا اینترنت به عنوان ابزار کم هزینه که دسترسی متولیان و فعالان حوزه گردشگری همچنین مشتریان بالقوه به آن آسان است و در میزان گرشگر ورودی در کشورهای اروپایی و آمریکایی سهم ویژه ایجاد می‌کند، می‌تواند با یک بازاریابی مناسب در جذب گردشگر داخلی و خارجی در کشورهای خاورمیانه و به خصوص ایران نیز سهم به سزایی داشته باشد.

موسوی می‌افزاید: براساس آمار google.com بین مسافران،  ۶۴ درصد از افرادی که قبلا ویدیوهای مرتبط با یک مقصد گردشگری را  تماشا کرده‌اند، در دیدن ویدیوها در رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی به فکر سفر به آن مقصد افتاده‌اند.

این فعال حوزه توریسم یادآور می‌شود: همین امر ضرورت حضور و رقابت مقاصد گردشگری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به وضوح بیان می‌کند و در مورد گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی که صاحبان مشاغل مرتبط با آن ارتباط مستقیم کمی با گردشگران دارند، ضرورت جذب توریسم به صورت غیرحضوری و الکترونیکی دوچندان می‌شود.

صبا طاحونی، دیگر فعال حوزه توریسم و کارشناس مدیریت جهانگردی این استان نیز در این ارتباط با بیان اینکه هر متولی امور گردشگری باید بداند که چه نوع رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی و توسعه کسب و کارش مناسب‌تر است، معتقد است: اصطلاح رسانه‌های اجتماعی طیف گسترده‌ای از امکانات را پوشش می‌دهند که باید حوزه‌های فعالیت در آنها  برای هر سازمان به طور اختصاصی تعریف شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان‌ها باید برای سازگاری با تکنولوژی‌های جدید و روند بازار روی تجربیات آنلاین تمرکز کنند، می‌افزاید: مثلا فیسبوک ابزار اساسی و پرتاثیر برای جذب گردشگران خارجی محسوب می‌شود که باید حتما از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

این فعال حوزه جهانگردی یادآور می‌شود: در همین ارتباط همچنین به اشتراک‌گذاری جاذبه‌ها و خدمات مقصد در یوتیوب به عنوان سایت پربازدید جهانی انواع ویدیو جزو ضروریات بازاریابی الکترونیکی محسوب می‌شود، ولی در مورد گردشگران داخلی تولید محتوای بازاریابی در تلگرام و اینستاگرام نتایج بهتری خواهد داشت.

وی می‌افزاید: از رسانه‌های اجتماعی باید به منظور هدایت افراد به وب‌سایت‌ها استفاده شود چرا که پیام‌ها، تصاویر و ویدیو‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی به منظور بازاریابی برای خدمات سفر استفاده می‌شوند، باید آدرس وب‌سایت مورد نظر و اطلاعات اساسی ارتباط با ارائه دهنده خدمات را در خود داشته باشد.

این کارشناس مدیریت جهانگردی ادامه می‌دهد: فیسبوک پرکاربردترین شبکه اجتماعی در جهان است و بعد از آن به ترتیب یوتیوب، واتساپ، و فیسبوک مسنجر به ترتیب در اولویت کاربران قرار می‌گیرند، ولی در کشورمان با توجه به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد، این شبکه‌ها کمتر از۲۰ درصد کاربران را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته وی شبکه‌های اجتماعی که در صدر پرکاربردترین‌ها برای کاربران ایرانی قرار دارند، به ترتیب تلگرام، واتساپ و اینستاگرام است.

این فعال حوزه گردشگری در خاتمه تصریح کرد: برای حفظ سهم بازار در صنعت گردشگری باید با تغییرات بازار سازگار شد و خواسته‌های مشتریان و سطح دسترسی آنها به وسایل ارتباط جمعی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در نظر گرفت.

در هر حال نکته قابل تامل در این خصوص اینکه ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای هر کسب و کار حیاتی است و از این رو با رشد فوق‌العاده در استفاده از اینترنت و وب جهانی در خانه و محل کار همچنین فرصت‌های ارائه شده توسط کاهش هزینه‌های سخت افزار و ارتباطات، این ظرفیت‌ها در حال حاضر برای تامین‌کنندگان گردشگری وجود دارد که هم اطلاعات را به طور مستقیم توزیع و هم فرآیند رزرواسیون مشتری را به طور مستقیم انجام دهند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.