کد خبر : 15180
تاریخ انتشار : شنبه 24 شهریور 1397 - 7:17

تبریز تا استانبول؛ آبگرفتگی معضل تمام کلانشهرهای جهان/ زباله های سرگردان کانال‌های آب را مسدود می کند

تبریز تا استانبول؛ آبگرفتگی معضل تمام کلانشهرهای جهان/ زباله های سرگردان کانال‌های آب را مسدود می کند

درحالیکه به هنگام آبگرفتگی معابر تبریز، تمام انتقادات به سمت سیستم مدیریت شهری می روانه اما با بررسی ساده می توان دریافت، آبگرفتگی معابر به هنگام بارش های غیرقابل پیش بینی، یکی از معضلات کلانشهرهای جهان محسوب می شود.

درحالیکه به هنگام آبگرفتگی معابر تبریز، تمام انتقادات به سمت سیستم مدیریت شهری می روانه اما با بررسی ساده می توان دریافت، آبگرفتگی معابر به هنگام بارش های غیرقابل پیش بینی، یکی از معضلات کلانشهرهای جهان محسوب می شود.

آی نیوز/ مهرداد خوشکار مقدم: ظاهرا برای برخی محافل محلی داخلی مرغ همسایه همیشه غاز بوده و به گلایه و بهانه گیری از زمین و زمان عادت دارند و برای آوار کردن این شکایات دیواری کوتاه تر از شهرداری پیدا نمی شود.

پرواضح است که نقد رسانه ای یکی از مهمترین راه های برطرف کردن نواقص مدیریت شهری است اما، یکجانبه نگری آفتی است که خستگی را بر تن زحمت‌کشان مجموعه مدیریت شهری بیشتر می کند!

موضوع آبگرفتگی معابر تبریز گرچه کم و بیش در سالیان گذشته هم رخ می داد اما امسال همزمان با بارش های کم سابقه در این استان، بازتاب گسترده تری نزد رسانه ها و افکار عمومی پیدا کرد.

بارش های اخیر در برخی کشورهای جهان و از جمله وقوع آبگرفتگی در استانبول بهانه ای شد تا به دلایل این مهم در تبریز بپردازیم:

افزایش بی سابقه بارندگی در تبریز

بارش های بی سابقه نیمه نخست امسال، آذربایجان شرقی را در صدر استانهای دارای بیشترین میزان افزایش بارندگی در کشور قرار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آمار منتشره مرکز ملی خشکسالی حاکی از آن است که میزان بارندگی در آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه در بلند مدت ۲۱ درصد افزایش یافته که این استان را در رتبه نخست کشوری قرار داده است.

image

بارش های نیمه اول امسال منجر به آبگرفتگی معابر شهری در تبریز شد

میزان بارندگی در شهر تبریز هم در همین زمان به حدود ۲۹۲ میلی متر رسید که ۲۸ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

همانگونه که مشاهده می شود، آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال حتی از استان های شمالی نیز شاهد بارش های بیشتری بوده و آبگرفتگی معابر برای شهری که تاکنون چنین حجمی از بارش ها را تجربه نکرده امری غیرعادی به شمار نمی آید.

زیرساخت های شهری

زیرساخت های شهری هر منطقه بر اساس میانگین بارش های به دست آمده طراحی می شود و در صورت وقوع بارش بیش از میزان پیش بینی، منجر به آبگرفتگی معابر شده و در مواقع بحرانی نیز به سیلاب تبدیل می شود.

در کلانشهر تبریز نیز گرچه زیرساخت های شهری از گذشته های دور با مشکلاتی روبروست اما طی سال های اخیر مدیریت شهری هم بیکار نبوده و با اقداماتی مانند: ساماندهی مهران رود، احداث کانال های انتقال و نیز آبروهای زیرزمینی نسبت به رفع بسیاری از مشکلات ناشی از بارندگی اقدام کرده است.

image

بارش باران و تجمیع زباله، منجر به گرفتن مسیر دفع آب در زیرگذرهای استانبول شده است

با اینحال، در مواقعی مانند تندباد و بارش های غیرقابل پیش بینی و خارج از ظرفیت زیرساخت های شهری، در تمام شهرهای جهان مشکلاتی مانند سیلاب و شکستن درختان و … به وجود می آید.

گرچه در این مواقع همکاری رسانه های جمعی یکی از راهکارهای آرامش روانی و مدیریت بحران به شمار می آید اما این موضوع در کلانشهر تبریز کمتر به چشم خورده و بیشتر به تخریب مدیریت شهری پرداخت می شود؛ گویی شهرداری پاسخوی تمام کاستی های سال های گذشته باید باشد.

آبگرفتگی معابر، معضل کلانشهرهای جهان

با جستجویی ساده در اینترنت می توان دریافت، آبگرفتگی و حتی وقوع سیلاب به هنگام بارش های غیرقابل پیش بینی یکی از معضلات مدیریت شهری تمام کلانشهرهای جهان به شمار می آید.

آبگرفتگی در کشورهای پیشرفته ای مانند امریکا و ژاپن گرفته تا حتی آنکارا و استانبول که از کشورهای موفق در مدیریت شهری به شمار می آیند، امری معمول و پذیرفته شده است که راهکار رسانه های محلی برای مواجهه با آن، نه با تخریب مدیریت شهری که با همکاری و اطلاع رسانی عمومی برای کاهش آسیب های ناشی از این معضل همراه می شود.

image

ایجاد ترافیک در فصل بارندگی یکی از معضلات همیشگی کلانشهرهای جهان است

اجرای پروژه های عمرانی برای رفع آبگرفتگی معابر

شهردار کلانشهر تبریز با تاکید بر عزم این مجموعه برای رفع معضل آبگرفتگی معابر می گوید: همکاران ما در مجموعه مدیریت شهری با شناسایی مناطق حادثه خیز در بارش های فصلی نسبت به طراحی و اجرای پروژه های پیشگیرانه اقدام می کنند.

مهندس ایرج شهین باهر، تجمیع آبهای سطحی خیابان امام خمینی(ره) را یکی از معضلات مرکز کلانشهر تبریز دانسته و می گوید: هنگام بارندگی های طولانی، آب های سطحی مناطق شرق تبریز به سمت خیابان امام(ره) و در نهایت مرکز تبریز سرازیر شده و در مواقع بارش شدید موجب آبگرفتگی و سیلاب می شود.

image

مسیر اتوبوس های تندرو در استانبول به هنگام بارش های اخیر

وی احداث کانال انتقال آب “رضانژاد” از پروژه های مهم شهری در این خصوص اعلام کرده و خاطرنشان می کند: با احداث این کانال به طول ۷۰۰ متر، تمام آب های سرازیر شده به سمت خیابان امام(ره) به سوی مهرانه رود هدایت شده و از وقوع آبگرفتگی در مرکز تبریز جلوگیری خواهد شد.

شهردار کلانشهر تبریز اظهار می دارد: کانال خیابان رضا نژاد، حد فاصل خیابان امام(ره) تا چایکنار به صورت باکس مسلح در ابعاد یک متر در یک متر احداث شده و می تواند حجم زیادی از آبهای سطحی خیابان های اطراف را به سمت مهرانه رود هدایت کند.

زحمات نیروهای خدمات شهری برای رفع آبگرفتگی معابر

به هنگام آبگرفتی معابر، تمام ظرفیت شهرداری تبریز از معاونت خدمات شهری تا آتش نشانی برای رفع مشکلات شهری وارد میدان می شوند.

مسعود برزگر جلالی، معاون خدمات شهری شهرداری تبریز می گوید: در آستانه بارش های پاییزه و احتمال آب گرفتگی معابر شهری در تبریز، نیروهای این معاونت به همراه واحدهای عملیاتی شهرداری تبریز به حال آماده باش در می آیند.

image

تلاش نیروهای خدمات شهری و آتش نشانی تبریز برای تخلیه آبگرفتگی

وی در عین حال با تاکید بر لزوم مشارکت همگانی در کاهش بار ترافیک و تسریع در سرعت انتقال نیروهای خدماتی به تمامی نقاط شهر خاطرنشان می کند: در مواقع بحران، تمامی مناطق توان خدماتی و تجهیزاتی خود را با اولویت محدوده‌های آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین برای اجرای عملیات تنظیف و پاکسازی مسیر جریان سیلاب  به کار می گیرند.

همکاری شهروندان، حلقه مفقوده آبگرفتگی معابر

شاید در نظر اول این سئوال مطرح شود که عدم همکاری شهروندان چه تاثیری می تواند در افزایش معضل آبگرفتگی معابر شهری داشته باشد؟!

پر واضح است که علاوه بر مشکلات ناشی از زیرساخت های شهری، عدم همکاری برخی از شهروندان در رعایت تنظیف و نحوه دفع پسماندهای شهری یکی از معضلات کلانشهر تبریز به شمار می آید.

امروزه بسیاری از اصناف و حتی شهروندان عادی، جوی های آب را با باکس های زباله اشتباه گرفته و تمام پسماندهای خود را روانه این مسیر می کنند!

شهردار کلانشهر تبریز با اظهار گلایه از این معضل می گوید: با وجود طراحی کانال های انتقال آب برای دفع و انتقال حجم زیادی از آب های سطحی اما وجود پسماندهای انبوه و غیرعادی در مسیر این کانال ها مهمترین عامل ایجاد آبگرفتگی معابر در تبریز به شمار می آید.

image

یکی از نمونه های ایثار و زحمت بی منت در شهرداری کلانشهر تبریز

مهندس ایرج شهین باهر خاطرنشان می کند: در گذشته، پسماندهایی مانند چوب و کاغذ و آهن تا تفاله های میوه در کانال های آب یافت می شد اما به تازگی کار به گیر کردن مبل و لوازم منزل در این مسیر رسیده است!

وی با بیان اینکه برای باز کردن کانال های گرفته شده گذشته از هزینه و زمان بسیار، بسیاری از نیروهای زحمتکش خدمات شهری متحمل زحمات زیادی می شوند گفت: همانگونه که در تصاویر فضای مجازی نیز بارها دیده شده، احساس مسئولیت همکاران زحمتکش خدمات شهری شهرداری تبریز در باز کردن مسیرهای مسدود شده حتی ممکن است بر سلامتی آنها تاثیر گذارد.

شهردار تبریز ضمن تقدیر از زحمات پاکبانان و نیروهای خدمات شهری در رفع آبگرفتگی معابر و تنظیف کانال های آب اظهار می دارد: بدون شک وجدان هیچیک از شهروندان اجازه نمی دهد با عدم همکاری خود، پرسنل خدوم این محموعه را به زحمت اندازند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.