کد خبر : 17641
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1397 - 9:24

ورودی‌های تبریز توسط شهرداری ساماندهی می‌شود/ مبادی ورودی، تبلور هویت شهری

ورودی‌های تبریز توسط شهرداری ساماندهی می‌شود/ مبادی ورودی، تبلور هویت شهری

مبادی ورودی به عنوان شناسنامه و معرف هویت هر شهر محسوب می شود؛ به همین دلیل نیز شهرداری کلانشهر تبریز با هدف ساماندهی ورودی های پنجگانه خود، برنامه های گسترده ای تدوین و

مبادی ورودی به عنوان شناسنامه و معرف هویت هر شهر محسوب می شود؛ به همین دلیل نیز شهرداری کلانشهر تبریز با هدف ساماندهی ورودی های پنجگانه خود، برنامه های گسترده ای تدوین و در حال اجرا دارد.

آی نیوز/ شاهین بدرحیدری: ویژگی های ساختار کالبدی فضایی ورودی های شهرهای کشور، همواره تجلی عناصر محیطی، اجتماعی و فرهنگی آن شهر بوده است. درگذشته مبادی ورودی شهرها از رونق و کیفیت مناسب تری برخوردار بودند و وارد شونده قبل از ورود به شهر، متوجه درک و هویت شهر مقصد می شد؛ اما امروزه در دوران معاصر با رشد روز افزون و بی رویه شهرها و دگرگون شدن نظام ارزش ها و به وجود آمدن پدیده اتومبیل و به دنبال آن افزایش سرعت عبور مواجه است و دیگر مبادی ورودی شهرها به مانند گذشته نماینگر و نشانگر هویت شهر مقصد نبوده و با بحران هویت مواجه شده است.

اما با این حال، شهرداری تبریز در چند سال اخیر اقدام به احیای مبادی ورودی این کلانشهر کرده و در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام داده که در این گزارش به برخی از این اقدامات اشاره می شود.

ورودی شمال غربی و اقدامات شهرداری منطقه ۴/ تکمیل پروژه بزرگترین میدان شهری تبریز

شهردار منطقه ۴ تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آی نیوز با بیان اینکه پروژه میدان آذربایجان، یکی از مهم ترین پروژه های کلانشهر تبریز به شمار می رود، اظهار کرد: میدان آذربایجان با توجه به قرار گرفتن در خروجی کلانشهر تبریز به سمت فرودگاه تبریز، غرب آذربایجان شرقی و همچنین مسیر منتهی به مرزهای کشور، از اهمیت ویژه ای در این کلانشهر برخوردار است.

به گفته اکبر امجدی، یکی از علل اهمیت این میدان بزرگ، تردد بیش از ۱۱ هزار خودرو در هر ساعت است که ترافیک سنگینی را در این میدان به وجود می آورد.

وی افزود: شهرداری کلانشهر تبریز با توجه به اهمیت این میدان در ورودی غرب این کلانشهر، پروژه عظیم طروح تبادل میدان آذربایجان را آغاز کرده و تا پایان امسال عملیات اجرایی آن را به پایان می رساند.

امجدی در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری منطقه ۴ تبریز در خصوص مبادی ورودی شهری، اظهار کرد: علاوه بر میدان آذربایجان، پارک بزرگ تبریز نیز در این منطقه جهت اسکان گردشگران در ورودی شهر درحال احداث و تکمیل است.

ورودی‌های تبریز توسط شهرداری ساماندهی می‌شود/ مبادی ورودی، تبلور هویت شهری

وی ادامه داد: این پارک با مساحت ۸۰۰ هکتار یکی از بزرگترین مجوعه های کشور در نوع خود محسوب می شود که در حاشیه آن کمپ راهنمای گردشگری نیز راه اندازی خواهد شد.

شهردار منطقه ۴ با اشاره به پروژه احیا و ساماندهی پل تاریخی آجی‌چای در ورودی شمالغرب کلانشهر تبریز تشریح کرد: این پل از آثار ثبت‌ملی و از ظرفیت‌های تاریخی در غرب شهر تبریز است که سال‌‌ها در وضعیت مغفول به سر می برد اما شهرداری منطقه ۴ تبریز، آن را احیا کرده است.

به گفته وی، سامان‌دهی این اثر ارزشمند و فضاسازی پیرامون آن در برنامه‌های عمرانی منطقه پیش‌بینی و در سه فاز تحکیم، اجرای فضای‌سبز در بستر و نورپردازی اثر را در مدت سه ماه و با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان اجرا کرده است.

 ورودی شرقی و اقدامات شهرداری منطقه ۵/ احداث باندهای کندروی ورودی شرق تبریز

شهردار منطقه ۵ تبریز هم در گفت‌وگو با خبرنگار آی نیوز با بیان اینکه ورودی شرق تبریز یکی از مهم ترین ورودی های کلانشهر تبریز محسوب می شود، اظهار کرد: در سال های اخیر در ورودی شرق کلانشهر تبریز اقدامات ارزشمند و قابل توجهی صورت گرفته که از جمله می توان به احداث باند کندروی شمالی به طول بیش از پنج کیلومتر با اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

یعقوب هوشیار افزود: باند کندروی جنوبی نیز همزمان با عملیات تملک، عملیات عمرانی آن اجرایی می شود که پیش بینی شده این مسیر با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین عملیات آسفالت ریزی، مسیر میدان پرچم تا پل حمید با اعتباری افزون بر ۳۰ میلیارد ریال به اتمام رسیده است.

وی در ادامه به احیا و ساماندهی برج خلعت پوشان اشاره کرد و گفت: این مکان یکی از بناهای تاریخی در حاشیه مهرانه رود تبریز است که به علت واقع شدن در این منطقه، احیا و ساماندهی این مجموعه از دیگر اقدامات این منطقه به شمار می رود. همچنین توسعه فضای سبز و زیباسازی جاده تهران مورد توجه شهرداری منطقه ۵ تبریز قرار گرفته است.

ورودی‌های تبریز توسط شهرداری ساماندهی می‌شود/ مبادی ورودی، تبلور هویت شهری

هوشیار با اشاره به سایر اقدامات شهرداری منطقه ۵ تبریز ادامه داد: ساماندهی مهرانه رود به طول شش کیلومتر در حدفاصل پل دانشگاه آزاد تبریز تا میدان پرچم نیز از دیگر اقدامات این منطقه در مبادی ورودی شهری است که این پروژه شامل احداث دیوار، زیباسازی و همچنین توسعه فضای سبز شهری است.

وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند این منطقه، افتتاح کمپ گردشگری با امکانات کامل برای گردشگران ورودی شرق تبریز، در محل خروجی طرح تبادل امام علی (ع) است که در این کمپ به گردشگران خدمات ویژه ای ارائه می شود.

ورودی غربی و اقدامات شهرداری منطقه ۶ تبریز/ تکمیل باندهای کندرو

شهردار منطقه ۶ تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آی نیوز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مبادی ورودی شهری اظهار کرد: شهرداری این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مسیر ورودی زمینی شمالغرب تبریز، ورودی مسیر هوایی و نیز مسیر ریلی، از اهمیت و جایگاه ویژه ای در ارائه خدمات به مسافران برخوردار است.

سامان احمدزاده افزود: در این راستا، جهت ساماندهی ورودی شهر، روان سازی ترافیک و ارتقاء ایمنی تردد وسائط نقلیه باند کندرو شمالغرب تبریز به طول سه کیلومتر و عرض هشت متر با پیش بینی اعتبار ۲۰ میلیارد ریال طراحی شده و در حال اجراست. همچنین اجرای جدولگذاری دوبل جاده سنتو حد فاصل سه راهی مایان تا سه راهی فرودگاه با هدف رفع مشکلات آبگرفتگی در مواقع بارندگی و هدایت مناسب آب های سطحی محدوده غرب تبریز اجرا می شود.

وی همچنین در ادامه افزود: آسفالت ریزی پروژه جاده سنتو از پل آجی چای تا سه راهی فرودگاه در دو لایه (بیندرو توپکا) جمعا به مقدار یک هزار و ۳۰۰ تن توسط شهرداری منطقه ۶ تبریز انجام شده است.

ورودی جنوب غربی و اقدامات شهرداری منطقه ۷ تبریز/تعریض ورودی تبریز-آذرشهر

شهردار منطقه ۷ تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آی نیوز با اشاره به ساماندهی ورودی جنوب غربی کلانشهر تبریز اظهار کرد: شهرداری این منطقه به دلیل واقع شدن در ورودی جنوب غرب تبریز (جاده تبریز – آذرشهر)، اقدامات ارزشمندی انجام داده که اجرای طرح ساماندهی ورودی جنوب غرب تبریز در قالب طرح گوزل تبریزیم یکی از این اقدامات به شمار می رود.

وی افزود: رفع اساسی موانع فیزیکی شامل (میله،پرچم، داربست، تابلو، بنر و …) و حذف موانع زاید و موانع فیزیکی بزرگ از قبیل تانکر، کانکس و دستگاه های ماشین آلات توسط جرثقیل، نصب نرده حفاظ به طول ۱۵متر، ساماندهی وضعیت روشنایی معابر شامل (بازدیدهای مداوم روزانه و شبانه، تعویض و نصب روشنایی ۱۱۵ مورد، سیم کشی و کابل کشی در برخی نقاط جاده به طول ۲۵۰متر، نصب شیلنگ نوری و تعمیرات شیلنگ ها استاتر) از دیگر اقدامات شهرداری این منطقه به شمار می رود.

ورودی‌های تبریز توسط شهرداری ساماندهی می‌شود/ مبادی ورودی، تبلور هویت شهری

علی فرخی در ادامه اظهار کرد: مرمت و اصلاح جداول به متراژ ۵۶۰ مترطولی، نصب المان های شهری متنوع در طول مسیر، نصب المان های نوری و پروژه های نورپردازی در مسیر جاده، اجرای طراحی و نقاشی های متنوع در مسیر جاده، اصلاح و همسطح سازی دریچه های مسیر با هدف ارتقاء ضریب ایمنی شهروندان به هنگام تردد، رنگ آمیزی کرکره های مغازه های طول مسیر با مشارکت اهالی، نصب، بازسازی و راه اندازی آبنماهای موجود در مسیر جاده، رنگ آمیزی جداول و  نرده ها از جمله اقدامات صورت گرفته در این منطقه است.

وی همچنین ادامه داد: ساماندهی وضعیت سدمعبر، جمع آوری مصالح ساختمانی، ساماندهی وضعیت فضای سبز و پارک ها، لایروبی اساسی کانال های مسیر جاده تبریز-آذرشهر و همچنین ایجاد کمپ نوروزی در پارک استاد مراغه ای واقع در مسیر جاده در ایام نوروز و استقرار نفرات مشخص برای استقبال و راهنمایی میهمانان و گردشگران از اقداماتی است که شهرداری منطقه ۷ تبریز صورت داده است.

ورودی جنوب شرقی و اقدامات شهرداری منطقه ۹ تبریز/ ساماندهی ورودی اتوبان پیامبر اعظم (ص)

شهردار منطقه ۹ تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آی نیوز اظهار کرد: شهرداری این منطقه نیز به دلیل واقع شدن در ورودی شرق تبریز که یکی از جدیدترین مبادی ورودی به شمار می رود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شهرک خاوران شامل چهار ورودی اصلی از اتوبان پیامبر اعظم (ص)، شهرک یاغچیان، سه راهی اهر و همچنین باسمنج می شود، که اقدامات ویژه ای در این چهار ورودی صورت گرفته است.

وی افزود: زیرسازی و آسفالت ریزی اساسی، کف سازی و پیاده رو سازی، ایجاد فضای سبز، تیرگذاری چراغ برق و تأمین روشنایی و همچنین جدول گذاری و اصلاح ورودی از جمله اقداماتی است که توسط شهرداری منطقه ۷ تبریز اجرا شده است.

بهرام نسیانی در ادامه اظهار کرد: پروژه مسیرگشایی بلوار خاوران (از میدان شهدای غواص به سمت ورودی باسمنج)، با۹۳۰ متر طول و ۳۵ متر عرض و همچنین بلوار شیخ شهاب الدین اهری (ازمیدان شهدای غواص تا سه راهی اهر)، با یک هزار و ۳۵۰ متر طول و ۳۵ متر عرض، با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان در عرض چهار ماه از دیگر اقدامات ارزشمند در مبادی ورودی شهر تبریز به شمار می رود.

ورودی هر شهر به عنوان حد فاصل درون و بیرون مهم ترین عنصر القا کننده حس ورود به آن شهراست و با توجه به آنکه به عنوان اولین عنصر قابل رویت از کالبد هر شهر شناخته می شود تبیین کننده ویژگی های کالبدی و منظر شهر و حتی ویژگی های اجتماعی یک شهر است که در این راستا شهرداری تبریز در چند سال گذشته اقدامات قابل قبولی انجام داده است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.