کد خبر : 17847
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مهر 1397 - 11:21

شهین باهر: نمای تبریز نیازمند تبدیل به نمای یک شهر اسلامی است

شهین باهر: نمای تبریز نیازمند تبدیل به نمای یک شهر اسلامی است

شهردار تبریز چشم انداز این کلانشهر را مستلزم تبدیل به نمای یک شهر اسلامی دانست و گفت: شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان و عمران استان می تواند نقش اتاق فکر حوزه عمران را

شهین باهر: نمای تبریز نیازمند تبدیل به نمای یک شهر اسلامی است

شهردار تبریز چشم انداز این کلانشهر را مستلزم تبدیل به نمای یک شهر اسلامی دانست و گفت: شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان و عمران استان می تواند نقش اتاق فکر حوزه عمران را برای شهرداری تبریز ایفا کند.

به گزارش آی نیوز، مهندس ایرج شهین باهر امروز در دیدار با اعضای شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان و عمران استان با اعلام مطلب فوق اظهار کرد: حضور ما مسئولان در هر تشکل و مجموعه ای، از جمله همین شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان به منظور خدمت به مردم و شهر است و اکنون این فرصت برای من پیش آمده تا عضو این شورا باشم و به عنوان فردی عمرانی در این حوزه نقش ایفا کنم.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم که ما می توانیم دست به دست هم بدهیم و از ظرفیت های موجود برای ایجاد تحول در شهر استفاده کنیم و در این راستا شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان و عمران استان می تواند نقش اتاق فکر حوزه عمران را برای شهرداری تبریز ایفا کند. ما می خواهیم در این شورا، بجای الگوبرداری و کپی برداری از شهرهای اروپایی، کارهای راهبردی انجام دهیم و از این رو به فکر و ایده های اعضای این شورا نیاز داریم.

مهندس شهین باهر با تاکید بر اینکه طرح های عمرانی با دیگر مباحث شهری و اجتماعی از جمله طرح های فرهنگی ارتباط دارد، گفت: در بحث نما سازی شهری در بافت تاریخی ضوابطی وجود دارد که بر اساس آن هر کس نمی تواند در بافت شهری هر ساخت و سازی انجام دهد و البته این موضوع باید در کل شهر مدنظر قرار بگیرد. مهندسان ما باید در راستای معماری اسلامی، نماها و موضوعات شهری اسلامی آموزش های لازم را ببینند و ما می توانیم این امکانات را در اختیار شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان و عمران استان قرار دهیم تا این موضوعات به مهندسان تبیین شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به نمود و چشم انداز ویژه شهرهای اسلامی و همچنین استحکام، تمیزی و زیبایی شهرها تاکید داشته اند که همه این موارد باید به دست مهندسان اجرایی شود. تبریز به عنوان پایتخت تشیع جهان اسلام، متاسفانه به غیر از چند مجموعه، هیچ نمادی از معماری اسلامی ندارد که نشان بدهد اینجا یک شهر اسلامی است. در این راستا نیز شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان و عمران استان باید فعالیت داشته باشد.

شهردار تبریز با تاکید بر لزوم پایه گذاری تحول شهری در راستای تبدیل نمای تبریز به نمای یک شهر اسلامی، عنوان کرد: ما شاید نتوانیم در مدت کوتاهی شهر را از این لحاظ متحول کنیم، اما می توانیم پایه گذار یک تحول بزرگ باشیم و کاری کنیم که روش ساخت و سازها و نمای شهر به سمت اسلامی شدن عوض شود. البته در مباحث دیگری، طی این مدت در شهر متحول شده است و اکنون ایده آل ترین زمان برای استفاده از فرصت های مناسب جهت حل قسمتی دیگر از مشکلات شهری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ساختمان های شهری بخش اعظمی از سرمایه ملی محسوب می شود، اظهار کرد: ما در بحث عمران، لازم است تا جداگرهای لرزه ای را در ساختمان ها اجرا کنیم. وضعیت فعلی ساختمان های شهری ما به گونه ای است که خدای نکرده با یک زلزله هشت ریشتری، آسیب جدی به آنها وارد خواهد شد. این در حالیست که با وجود جداگرهای لرزه ای، نه تنها هیچ آسیبی به ساختمان نمی رسد بلکه از لحاظ هزینه نیز، ۱۰ درصد کمتر می شود.

مهندس شهین باهر در خاتمه یادآور شد: در راستای حفظ جان مردم و سرمایه ملی، این وظیفه ماست که مواردی همچون جداگرهای لرزه ای را در ساخت و سازها رعایت کنیم و پیشنهاد من برای شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان و عمران استان این است که برای اولین بار در تبریز ساختمانی را احداث کنیم که جداگر لرزه ای داشته باشد و آن را به عنوان پایلوت مطرح کنیم.

گفتنی است در این جلسه اعضای شورای راهبردی سازمان بسیج مهندسان و عمران استان به بیان نکته نظرات و ایده های خود پرداختند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.