کد خبر : 190
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 تیر 1392 - 7:46

موسیقی عاشیقی در گذر نسل ها سینه به سینه مردم آذربایجان منتقل شده است

موسیقی عاشیقی در گذر نسل ها سینه به سینه مردم آذربایجان منتقل شده است

 پژوهشگر داستان ها و حکایت های قدیمی آذربایجان و عاشیق ها گفت: موسیقی عاشیقی به دلیل بهره گرفتن از بن مایه های فرهنگی، اخلاقی و نکات حکمت آموز توانسته در دوران های مختلف در میان مردم به حیات خود استمرار بخشد و در گذر نسل ها، سینه به سینه منتقل شده و موجبات حفظ مصادیق فرهنگی ما را فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، عاشیق حسین ساعی ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران برگزاری جشنواره برای معرفی و رقابت عاشیق های منطقه که بیشترین گروه سنی آن جوانان هستند را می توان به مثابه جشنی برای فرهنگ در نظر گرفت که در آن آموزه های اخلاقی و حرفه ای نیز مورد توجه قرار می گیرد.

مولف بیش از ۵۵ جلد کتاب در زمینه فرهنگ فولکلور و عاشیق های آذربایجان، برگزاری دومین جشنواره منطقه ای موسیقی عاشیقلار، تاثیر فرهنگی بسیار عمیق اینگونه اقدامات را مورد تاکید قرار داد و افزود: اولین جشنواره عاشیقلار و یادواره عاشیق توفارقانلی در آنسوی مرزهای کشور هم در محافل ادبی و هنری مورد بحث و صحبت قرار می گرفت و بر اهمیت آن در خصوص حفظ این فرهنگ غنی تاکید می شد.

عاشیق حسین ساعی انتخاب موضوع یادواره خسته قاسم تیکمه داشلی، عارف و شاعر بزرگ آذربایجان را گامی بسیار موثر و شایسته در جهت یادآوری نمودن اشعار حکمت آموز وی دانست و گفت: ترویج این کلمات و اشعار می تواند فضایی بسیار متفاوت و سازنده را در جمع هنرمندان موسیقی عاشیقی ایجاد کند زیرا کسی که اشعار خسته قاسم را می خواند، باید به لحاظ فکری و اخلاقی و رفتاری، نظیف و مبادی آداب باشد؛ خواندن اشعار خسته قاسم کار هر کسی نیست.

داستان ها و حکایت های قدیمی آذربایجان و عاشیق ها در قالب ۵۵ عنوان کتاب به چاپ رسیده که از جمله آنها دو کتاب «عاشیق خسته قاسیم» و «من قاسیم ام سینم حاقین کلامی (خسته قاسمین سفرلری)» هستند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.