کد خبر : 23899
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 16:29

خیز دوباره کرونا در آذربایجان‌شرقی

خیز دوباره کرونا در آذربایجان‌شرقی

براساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت بار دیگر زنگ خطر موج جدید شیوع ویروس مرگبار کرونا به دلیل کم‌توجهی مردم به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آذربایجان‌شرقی به صدا درآمد.

 

با وجود اینکه آذربایجان شرقی دیرتر از بیشتر استان های دیگر کشورمان شاهد شیوع ویروس کرونا بود و عملکرد موفقی در کنترل این بیماری داشت، اما در روزهای اخیر، نام این استان در زمره استان های پرخطر قرار گرفته و ضرورت اجرای برخی محدودیت ها و اعمال برخی سخت گیری ها را اجتناب ناپذیر کرده است.

به رغم تاکیدات فراوان مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ستاد استانی مقابله با کرونا مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی، متاسفانه آژیر خطر در این استان بار دیگر به صدا درآمده و طبق اعلام وزارت بهداشت آذربایجان شرقی جز استان های قرمز شناخته شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در روزهای گذشته در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرده بود که اگر مردم به هشدارها و اطلاعیه های ستاد کرونا توجه نکنند از مرز هشدار خواهیم گذشت.

دکتر عباسعلی درستی به افزایش میزان شیوع ویروس کرونا در طی چند روز گذشته در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی روزهای گذشته هم تعداد مهمان‌های ورودی به استان بیشتر شده و هم پروتکل‌های بهداشتی توسط بسیاری از شهروندان جدی گرفته نمی شود و همین دو امر کافی است تا بار دیگر شاهد شیوع کرونا در استان باشیم.

تفویض اختیار به استاندار آذربایجان‌شرقی جهت اعمال محدودیت‌ها

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مردم استان بدون ماسک به بیرون می روند، گفت: بر اساس ارزیابی‌ها و اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آمارها نشان می‌دهد که کم‌ترین ابتلاها بر اثر بازگشایی‌ها بوده و به عنوان مثال پذیرایی را در ادارات ممنوع و رستوران‌ها را تعطیل کرده‌ایم اما چرخ زندگی باید بچرخد و مردم در محل کارشان حضور پیدا کنند که در صورت استفاده از ماسک بخش عظیمی از مشکلات قابل حل است.

علیار راستگو خاطرنشان کرد: بیشترین درصد ابتلا مربوط به دورهمی‌ها و مراسماتی مانند جشن عروسی است،

وی ادامه داد: در خصوص اعمال محدودیت در استان به استاندار آذربایجان شرقی تفویض اختیار شده است، در صورت ادامه وضعیت کنونی محدودیت‌هایی را در استان اعمال خواهیم کرد که سختی‌هایی را هم برای ما و هم برای مردم خواهد داشت.

راستگو با اشاره به نقش مردم در کنترل بیماری کرونا اظهار کرد: اقدامات باید از طرف خود مردم اتفاق بیفتد. استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و حفظ فاصله از جمله انتظاراتی است که ما از مردم داریم.

وی افزود: عدم رعایت توصیه‌ها باعث شده است تا وضعیتمان به سمت قرمز شدن برود، این در حالی است که چند هفته قبل وضعیت اکثر شهرستان‌های استان سفید و یا زرد بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بر اساس رصد وضعیت توسط ستاد استانی مقابله با کرونا و برنامه‌ریزی‌ها، وضعیتمان در استان نسبت به هفته گذشته متفاوت شده است و این به عملکرد مردم باز می‌گردد.

افزایش محدودیت ها در تبریز

فرماندار شهرستان تبریز نیز در جلسه اخیر ستاد مقابله با کرونای این شهرستان از شیوع و افزایش مجدد کرونا در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده، ادارات، بازار و پاساژها و وسایل نقلیه عمومی اجباری است.

بهروز مهدوی با اشاره به محدودیت های اعمالی جهت پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، اظهار کرد: انتشار آگهی و اعلامیه‌های ترحیم در فضای مجازی، برای جلوگیری از تجمعات ممنوع بوده و برگزاری مراسمات مذهبی و ترحیم در تمامی مساجد و حسینیه‌ها ممنوع است.

وی گفت: تمام تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت خود و رعایت موارد بهداشتی قادر به ارائه خواهند بود و میادین میوه و تره بار نیز باید با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند ر غیر اینصورت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می شود.

فرماندار شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: براساس تصمیم اخیر ستاد، نمایشگاه‌های تخصصی نیز بدون دعوت عمومی می توانند دایر شوند.

مهدوی گفت: همچنین اتراق و تجمع در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها ممنوع بوده و شهرداری در این مکان ها اقدام به پخش پیام‌های بهداشتی خواهد کرد.

وی افزود: برای اجرای صحیح تصمیمات اتخاد شده، اکیپ‌هایی متشکل از نیروی انتظامی، نماینده فرمانداری، عوامل شهرداری و شبکه بهداشت اقدام به نظارت‌های بهداشتی مستمر بر تمام واحدها، ادارات و حمل و نقل عمومی خواهند کرد.

اما چرا با این همه هشدار و پیام های بهداشتی، باز برخی مردم اعتنایی به شیوع این ویروس و کشنده بودن آن ندارند جای سووال دارد.

یکی از شهروندان تبریزی که بدون ماسک در یکی از پاساژهای این شهر در حال خرید بود در مورد دلیل بی توجهی اش به هشدارها در مورد شیوع مجدد کرونا گفت: کرونا قدرت کشندگی خود را از دست داده و بیشتر افرادی را قربانی می کند که بیماری زمینه ای دارند و من هیچ نوع بیماری ندارم و به نظرم، من بدون علایم و بیماری، گرفتار این ویروس شده و آن را گذرانده ام.

وی ادامه داد: البته برای تامین مایحتاج خانه باید از خانه خارج شویم و برای تامین معیشت، باید سرکار برویم و با توجه به اینکه در چند ماه گذشته هزینه بسیاری برای تامین مواد ضدعفونی کننده و ماسک داده ام دیگر این توانایی را ندارم و مجبورم بدون ماسک در شهر تردد کنم.

دیگر شهروند تبریزی که برخلاف همشهری خود ماسک زده و دستکش پوشیده بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: همه باید رعایت کنند این گونه نباشد که من رعایت کنم و دیگری بی خیال باشد. اگر سخت گیری نشود کرونا بخشی از زندگی مان خواهد شد.

وی با بیان اینکه حذف محدودیت های سفر و برخی تصمیمات دیگر عجولانه و کارشناسی نشده بود افزود: با شیوع  مجدد کرونا، این محدودیت ها باید دوباره اعمال شود که در واقع سخت به نظر می رسد اما اگر در همان مرحله اول کمی محدودیت ها را طولانی می کردند شاید الان به جای سخن گفتن در مورد شیوع مجدد کرونا،  جشن غلبه بر این ویروس را می گرفتیم.

شهروندان تبریزی نظرات مختلفی دارند یکی که ماسک نزده پای مشکلات اقتصادی و دیگر بهانه ها  را وسط می کشد آن دیگری که ماسک زنده همشهری خود را به سهل انگاری و بی مسوولیتی در قبال اجتماع متهم می کند و البته در این میان حق با شهروندی است که دستورالعمل ها را رعایت می کند و وظیفه شهروندی اش را بجا می آورد.

آنچه مسلم است برای غلبه بر ویروس کرونا و قطع زنجیره شیوع آن، همه باید پای کار باشند و موارد بهداشتی و تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.