کد خبر : 24079
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 17:16

دلیل بیش از ۸۰ درصد فرونشست‌ها برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است

دلیل بیش از ۸۰ درصد فرونشست‌ها برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی آذربایجان شرقی از تدوین اطلس مناطق در معرض فرونشست استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: دلیل بیش از ۸۰ درصد فرونشست‌ها برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

 

احمد سرتیپی در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی که با حضور نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، با بیان اینکه فرونشست از هفت دهه قبل در مناطق مختلف کشور گزارش شده است، اظهار داشت: در آذربایجان شرقی تا دو سه سال اخیر فرونشست خاصی پدید نیامده ولی در برخی مناطق به دلیل برداشت شدید آب از منابع آب‌های زیرزمینی رخ داده است.
وی سه عامل عمده فرونشست را برداشت منابع آب‌های زیرزمینی، برداشت نفت و گاز و برداشت معادن عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد فرونشست‌ها مربوط به برداشت منابع آب‌های زیرزمینی استان است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه در شمالغرب کشور فروچاله‌های مختلفی داشتیم ولی در آذربایجان شرقی تا سال‌های اخیر نداشتیم، افزود: در دو سه سال گذشته در نظرکهریزی هشترود فرونشست رخ داده که این واقعه به سمت اتوبان تبریز-زنجان حرکت می‌کند.
وی از تدوین اطلس مناطق فرونشست استان آذربایجان شرقی خبر داد و خاطر نشان کرد: این اطلس به زودی تا پایان دهه فجر رونمایی می‌شود.
سرتیپی با بیان اینکه در اطراف دریاچه ارومیه فرونشست ملموسی را شاهد بودیم، ابراز داشت: در سال جاری با افزایش سطح آب دریاچه، تا حدودی از تداوم فرونشست جلوگیری شده و در برخی موارد، خود را ترمیم کند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.