کد خبر : 2747
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - 15:09

نبود قانون مدیریت واحد شهری، شوراها را به شهرداری محدود کرده است

نبود قانون مدیریت واحد شهری، شوراها را به شهرداری محدود کرده است

رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا در طول چهار دوره فعالیت سیر تکاملی را سپری کرده و در جامعه نهادینه شده اند.

 

 دکتر شهرام دبیری با ذکر اهمیت شوراها در قانون اساسی گفت: شوراها نشان دهنده حاکمیت مردم بر خود و مدنیت جامعه را می رساند؛ در قانون اساسی آمده که شوراها از ارکان تصمیم گیری گیری کشور هستند و حتی نهادها و ارگان های رسمی کشور مانند استانداران و فرمانداران در حدود مواردی که قانون مشخص کرده ملزم به هماهنگ کردن خود با تصمیمات شوراها هستند و این نشان دهنده اهمیت نهاد شورا نزد قانون گذاران و نخبگان جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به حدود وظایف شوراها گفت: از مجموع سی و چهار اختیاری که در قانون برای شوراها تصریح شده اکثریت این اختیارات مربوط به شهرداری است؛ انتخاب شهردار، بررسی و تصویب بودجه سالانه شهرداری، نظارت بر عملکرد شهرداری از جمله این موارد است که علاوه بر این، بررسی و ارائه پیشنهاد درباره مشکلات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهر در حیطه اختیارات شوراهای شهر تصریح شده است که به سبب نبود قانون واحد مدیریت شهری به این قسمت از اختیارات کمتر پرداخت شده و شوراها بیشتر وقت خود را مصروف مسائل مرتبط با شهرداری کرده اند.
دبیری با اشاره به میزان رضایتمندی از شوراها، گفت: به طرز محسوسی شاهد افزایش رضایتمندی مردم از شوراها و شهرداری ها هستیم که این ثمره نهاد شورا است؛امروز شاهد  پیشرفت های عمرانی و فرهنگی بسیاری در شهرها هستیم؛ علی الخصوص در شهر خودمان تبریز. بودجه شهر تبریز هم اکنون ده برابر بودجه عمرانی استان است و مردم شاهد اجرای پروژه های متعدد هستند و این در حالی است که کمتر از ده درصد این بودجه از محل کمک های دولتی تامین می شود؛ ولی با همین وضعیت و رکود حاکم بر ساخت و ساز توانسته ایم بودجه شهر را افزایش داده و خدمات شهرداری را افزایش دهیم و این نبوده مگر در سایه تعامل شورا و شهرداری.
وی در خصوص مشکلات حال حاضر شوراها گفت: غیر از چند شهر  در سایر شهرهای کشور، گرایش های سیاسی در میان اعضای شوراها دخیل نیست؛ بر اساس این اصل افزایش تعداد اعضا مشکلاتی را ایجاد کرده است. در دوره قبلی که تعداد اعضای شورا یازده نفر بود، ما شاهد تنش های کمتری بودیم، ولی از لحاظ افزایش تعداد اعضا به این نکته هم باید توجه کرد که با این رویکرد تعداد بیشتری از اقشار جامعه توانستند در شورای شهر نماینده داشته باشند. اگر این رویکرد به صورت حزبی بود می توانست به بهبود عملکرد شورا بیشتر از وضعیت فعلی کمک کند. هم اکنون با عدم رویکرد حزبی تعداد بالای نفرات عضو شورای شهر چالش محسوب می شود که البته با گذشت زمان عملکردها بهتر می شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.