کد خبر : 31972
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 - 20:41

تدارک مقدمات برای سفر رئیسی به ترکیه

تدارک مقدمات برای سفر رئیسی به ترکیه

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد با دستور اردوغان در حال تدارک مقدمات سفر رئیسی به ترکیه هستیم

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان گفت: اردوغان ما را مامور فراهم کردن مقدمات سفر رئیس جمهوری ایران کرده است و ما در حال تدارک مقدمات این سفر هستیم.

به گزارش آی نیوز به نقل از ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، گفت: مدام با مقامات ایرانی گفتگو می‌کنیم، چرا که ایران به عنوان همسایه قدیمی ۴ قرن است که روابط تجاری با ترکیه برقرار است.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: اردوغان گفت مقدمات سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه را فراهم کنیم.

چاووش اوغلو همچنین افزود: در این نشست راههای رسیدن به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه را بررسی کردیم و ما خواستار تامین بی وقفه گاز از ایران بوده و هستیم.

وی با اشاره به گردشگران ایرانی گفت: ترکیه سال گذشته پذیرای ۲ میلیون گردشگر ایرانی بود که این حتی نسبت به دوران کرونا هم بیشتر بود.

وزیر خارجه ترکیه با مخالفت با تحریم‌های یک جانبه علیه ایران، این تحریم‌ها را بی‌فایده‌ای دانست و گفت: برجام خیلی وقت است که روی میز است امیدواریم مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد، برجام به نفع کل منطقه است. تحریم‌ها و توقف برجام موجب بروز مشکل در مبادلات نفتی ما شده است.

چاووش اوغلو مبارزه با تروریسم را در دستور کار ایران و ترکیه عنوان کرد و گفت: هر دو کشور از این حوزه آسیب دیده‌اند. مبارزه با پ. ک. ک در دستور کار ماست. ما همیشه کردها را از تروریست ها جدا کردیم و از آنها حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه اولویت ما حفظ یکپارچگی سوریه است، گفت: برای تامین صلح پایدار در سوریه باید گام‌های اساسی برداریم. مذاکرات ترکیه، سوریه و روسیه در آینده نیز برگزار خواهد شد و ما همیشه ایران را در جریان کار قرار دادیم.

وی تاکید کرد: از نظر ترکیه، ایران نقش مهمی در حفظ صلح و ثبات در سوریه و منطقه دارد. مکانیسم سه جانبه ایران و عراق و ترکیه را باید مجددا فعال کنیم

چاووش اوغلو افزود: مشکلات عراق و ایران و سوریه مشکلات ما نیز هستند و نیازی به مداخله دیگر کشورها نیست.

 

تدارک سفر رئیسی ترکیه

تدارک سفر رئیسی ترکیه


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.