کد خبر : 33879
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 23:55

تعطیل شدن خطوط تولیدی کارخانه‌ها بدلیل نبود کارگر

تعطیل شدن خطوط تولیدی کارخانه‌ها بدلیل نبود کارگر

رئیس اتاق بازرگانی تبریز، کمبود شدید نیروی کار در استان را یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در حوزه‌ صنعت دانست و گفت: خطوط تولیدی کارخانه‌ها با سرمایه‌گذاری میلیاردی بدلیل نبود کارگر خوابیده و تعطیل شده است.

به گزارش آی نیوز  رئیس اتاق بازرگانی تبریز در جلسه شورای برنامه ریزی استان که با حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور و کابینه دولت در تبریز در خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، اعلام کرد که بیکاری در استان به صفر رسیده و واحدهای تولیدی و صنایع استان نیز درخواست واردات نیروی کار را دارند.

یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس با اشاره به چالش تامین نیروی ماهر و کارگر در صنایع استان، اظهار کرد: تامین نیروی انسانی ماهر در بنگاه‌ها و کارگر ساده به یک چالش بزرگ تبدیل شده و برخی خطوط تولیدی با سرمایه‌گذاری میلیاردی این منطقه به دلیل عدم تامین نیروی کارگری خوابیده و تعطیل است در حالی که مشکل فروش و هزینه‌ای ندارند.

وی با تاکید دوباره مبنی بر اینکه آذربایجان شرقی با کمبود جدی نیروی کار مواجه است، افزود: در درب ورودی اکثر کارخانه‌های در شهرستان شبستر و شهرک سلیمی بنر استخدام کارگر نصب شده است.

کارخانه‌‌داران به دلیل کمبود کارگر هجوم به جذب بانوان آورده‌اند تا نیروی کار خود را تامین کنند

رئیس اتاق بازرگانی تبریز تصریح کرد: نیروی کار متخصص و ساده در بخش‌های مختلف صنعت استان به شدت احساس می‌شود و الان به اوج خود رسیده است و کارخانه‌‌داران به دلیل کمبود کارگر هجوم به جذب بانوان آورده‌اند تا نیروی کار خود را تامین کنند.

ژائله خاطرنشان کرد: در مجموعه تحت مدیریت خودم شیرین عسل هم با کمبود شیدید نیروی کار مواجه هستم و هر روز اگر به این مجموعه مراجعه کنید با ۵۰ تا ۶۰ نفر مواجه می‌شوید که برای انجام مصاحبه دعوت به کار آمده‌اند.

وی گفت: من کارخانه‌دار با کمبود شدید نیروی کار مواجه هستم شکایت خودم را به چه کسی کنم، نیروی کار وجود ندارد.

ژائله گفت: مجموعه کارخانه‌های شیرین عسل در حال حاضر با کمبود ۳ هزار نفر نیروی کار مواجه است.

دستمزد دلاری عامل مهاجرت نیروی کار متخصص به کشورهای همسایه

وی عمده علت کمبود نیروی کارگری و متخصص در استان را مهاجرت این افراد به کشورهای منطقه از جمله عراق و پاکستان برای انجام کار و دریافت دستمزد دلاری اعلام و اظهار کرد: اکنون بخش های مختلف اقتصادی استان با این مشکل دست به گریبان هستند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: برخی افراد دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی نیز به علت عدم تطبیق رشته تحصیلی آنان با فعالیت های تولیدی استان، رغبتی برای انجام کار کارگری نشان نمی دهند و در نتیجه به عنوان نیروی بیکار جامعه به دنبال شغل و کار مناسب خود هستند.

وی اظهار کرد: رفتارهای غیراخلاقی برخی افراد در گذشته موجب شده تا افراد نخبه و فعال اقتصادی از جامعه آذربایجان کوچ و مهاجرت کنند و ماندگاری سرمایه های انسانی به کمترین تعداد خود رسیده است.

گزارش فارس حاکی است، رئیس اتاق بازرگانی تبریز در جلسه شورای برنامه ریزی استان که با حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور و کابینه دولت در تبریز در خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، اعلام کرد که بیکاری در استان به صفر رسیده و واحدهای تولیدی و صنایع استان نیز درخواست واردات نیروی کار را دارند.

موضوعی که انتقادات را در خصوص اهمیت ندادن به قشر بیکار حاضر استان، پایین بودن حقوق کارگران و در نهایت تمایل نداشتن به کار در واحدهای تولیدی با نرخ پایین را نثار صاحب سخن کرد.

امید یامی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، از پایین بودن نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری خبر می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: سهم اشتغال بخش کشاورزی و صنعت استان به ترتیب با ۱۶.۳ و ۴۰.۹ درصد در سال گذشته از سهم اشتغال بخش کشاورزی و صنعت کل کشور به ترتیب ۱.۵ و ۷.۳ درصد بیشتر بوده و سهم اشتغال بخش خدمات استان از سهم اشتغال خدمات کل کشور کمتر خواهد بود.

با اعلام مرکز آمار ایران نیز نرخ بیکاری در بهار سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی ۷.۷ درصد اعلام شده و نرخ مشارکت اقتصادی این استان نیز با جهش ۳.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه شال قبل ۴۳.۸ درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش؛ بیکاری در آذربایجان شرقی نیز وجود دارد و درصد قابل توجهی از آن را نیز فارغ التحصیلان تشکیل می‌دهند. این قشر از بیکاران که حتی تعداد بسیاری نیز دارای مدارک تحصیلات عالیه هستند، تمایلی به کار کردن به عنوان تکنسین ساده کارگری در واحدهای تولیدی را ندارند؛ از این رو بسیاری از واحدهای تولیدی استان با کمبود نیروی کارگر ماهر رو به رو شده‌ و درخواست واردات نیروی کار دارند.

تعطیل شدن خطوط تولیدی

تعطیل شدن خطوط تولیدی

تعطیل شدن خطوط تولیدی

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.