کد خبر : 3395
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مرداد 1394 - 7:27

توسعه متوازن و پایدار باید از آموزش و پرورش آغاز شود

توسعه متوازن و پایدار باید از آموزش و پرورش آغاز شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت بحث پژوهش در آموزش و پرورش و همچنین ضرورت نوسازی مدارس، خواستار تخصیص اعتبارات لازم به این دو بخش شد و گفت: صرف ۹۰ درصد از بودجه آموزش و پرورش برای امور جاری نگران‌کننده است و مجلس باید توجه ویژه‌ای به بودجه این بخش داشته باشد.

به گزاش آی نیوز از پایگاه خبری استانداری آذربایجان شرقی ،دکتر اسماعیل جبارزاده صبح امروز (چهار شنبه) در گردهمایی معاونان وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با حضور وزیر آموزش و پرورش در باشپاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در توسعه کشور، اظهار داشت: توسعه پایدار بدون توسعه زیربناهای آموزش و پرورش و اصلاح ساختار نظام آموزش و پرورش در کشور امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به این که تبریز نقش تعیین‌کننده‌ای در تاریخ آموزش و پرورش داشته، افزود: جایگاه آموزش و پرورش استان در دو سال گذشته ارتقا یافته، اما قانع به این مقدار نیستیم و با همکاری معلمان و مدیران آموزش و پرورش این هدف را دنبال می‌کنیم که آموزش و پرورش استان را به جایگاه نخست کشور برسانیم.
جبارزاده اضافه کرد: خوشبختانه در دوره جدید مدیریت آموزش و پرورش استان شاهد رشد این حوزه در بخش‌های مختلف آموزشی، تحقیقاتی، نوسازی مدارس، فعال‌سازی پروژه‌های نیمه‌تمام و ارتقای جایگاه معلمان هستیم و همه دستگاه‌های استان خود را موظف به حمایت عملی از آموزش و پرورش می‌دانند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود حمایت‌های دستگاه‌های استان به ویژه کمک‌های قابل توجه شهرداری‌ها به آموزش و پرورش، مشکلات بسیار زیاد است و اگر اختیارات مدیران آموزش و پرورش در تصمیم‌گیری افزایش یابد می‌توان متناسب با ظرفیت‌های هر استان برای توسعه آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کرد.
دکتر جبارزاده با بیان این که در سند تدبیر توسعه استان توجه ویژه‌ای به مقوله آموزش و پرورش شده است، گفت: شرط تحقق اهداف این سند، افزایش اختیارات استانی است، چرا که با شرایط کنونی مدیران استانی نمی‌توانند اهداف آموزش و پرورش را عملی کنند.
وی با بیان این که توسعه متوازن باید از آموزش و پرورش شروع شود، افزود: مطمئنا با افزایش اختیارات محلی قادر به اصلاح ساختارهای این بخش هستیم و آماده‌ایم به عنوان استان پایلوت این بحث را شروع کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بحث واگذاری اداره مدارس به معلمان، آن را سیاست درستی از سوی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: قطعا با تکیه بر اعتبارات متمرکز دولتی ساختار آموزش و پرورش بهتر از وضعیت کنونی نخواهد بود.
وی تصریح کرد: ما آماده‌ایم در راستای سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش، کار اصلاح ساختار آموزش و پرورش را شروع کنیم و قطعا این سیاست در بهبود کیفی فعالیت‌های آموزش و پرورش نقش موثری خواهد داشت.
جبارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث پژوهش در آموزش و پرورش، از ایجاد ۳۹ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در سطح استان در دو سال اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه این مراکز اعتبار کافی برای ادامه فعالیت در اختیار ندارند و گرچه ما در حد مقدورات به این امر کمک می‌کنیم؛ اما اختصاص بودجه لازم در این زمینه ضروری است.
وی همچنین با اشاره به این که آذربایجان شرقی یک استان صنعتی است و باید نیروی مورد نیاز بخش صنعت را تقویت کنیم، افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش مهمی در این راستا دارند و باید تعداد مراکز فنی و حرفه‌ای را در استان افزایش دهیم.
جبارزاده خواستار توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش در این زمینه شد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که این استان قدمت زیادی در بحث آموزش و پرورش دارد، افزود: اکثر مدارس استان نیاز به بازسازی دارند، اما بودجه عمرانی استان برای این کار کافی نیست.
وی خواستار توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش به بحث نوسازی مدارس شد و گفت: بیش از ۹۰ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف امور جاری می‌شود که این آمار نگران‌کننده‌ای است، لذا از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در کنار بودجه جاری آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به بودجه عمرانی داشته باشند.
جبارزاده گفت: بیشتر نیازهای استان در بحث نوسازی مدارس توسط خیرین تامین شده است و کمک‌های خیرین چندین برابر بودجه عمرانی آموزش و پرورش بوده، با این حال نیازها بسیار بیشتر است.
استاندار آذربایجان شرقی در پایان با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای معلم، فرهنگی و دانش‌آموز، از زحمات همه تلاشگران عرصه آموزش و پرورش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم این نشست، نقش موثری در ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور داشته و شاهد تصمیمات ارزشمندی برای حل مشکلات این حوزه در آن باشیم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.