کد خبر : 34275
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 11:46

اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه، بستری برای افزایش مراودات اقتصادی

اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه، بستری برای افزایش مراودات اقتصادی

شهردار تبریز گفت: اشتراکات متعدد فرهنگی بین کشورهای ایران و ترکیه بستر مطلوبی برای افزایش مراودات اقتصادی با احتساب ظرفیت‌های طرفین است.

یعقوب هوشیار در همایش بین المللی شاهنامه فردوسی و تاثیر آن در فرهنگ ملت ها که با حضور دکتر حداد عادل، ایرانیان و سرمایه گذاران آذری مقیم در استانبول توسط سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت های متعددی برای توسعه همکاری بین طرفین وجود دارد چرا که استان آذربایجان شرقی در حوزه های تولید فولاد، صنایع معدنی، مس و صنایع غذایی سرآمد بوده مزیت منحصربفردی در کشور دارد.

هوشیار با اشاره به حضور فعال آذربایجان شرقی در حوزه های ترانزیت هوایی و ریلی و صنعت توریسم، تصریح کرد: تبریز یکی از شهرهای تاریخی فرهنگی ایران است. وجود مقبره الشعرا و دانشگاه ربع رشیدی به عنوان بزرگترین دانشگاه ثبت شده جهان در تبریز نشانگر شان بالای تبریز بوده و هدف اصلی مدیریت شهری احیای جایگاه اصلی کلانشهر تبریز است.

شهردار تبریز با اعلام اینکه همایش علمی مربوط به همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز در ۱۵ آبان‌ سال‌جاری برگزار می شود، خاطرنشان کرد: این همایش بستر مطلوبی برای جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاران ترک در شهر تبریز است چرا که سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ترکیه‌ای مشارکت خوبی در منطقه آزاد ارس دارند.

به گفته هوشیار، تبریز در سال ۱۴۰۳ میزبان همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری خواهد بود و از تمامی سرمایه گذاران برای مشارکت دعوت به عمل می آورد.

یعقوب هوشیار با اشاره به اجرای پروژه های زیست محیطی و گام های موثر برای هوشمندسازی در تبریز، یادآور شد: در راستای انتقال تجارب و اشتراکات بیشتر بین شهرهای دو کشور، پیشنهاد دارم یک مجمع شامل ۵ تن از شهرداران شهرهای بزرگ ایران و ترکیه تشکیل شده و جلسات مشترکی برای توسعه همکاری ها ترتیب داده شود.

رجب آلتب شهردار اسبق شهر بورسا نیز در این جلسه، اظهار کرد: انعقاد پیوند خواهرخواندگی بین دو شهر تبریز و بورسا با توجه به اشتراکات متعددی که وجود دارد، می تواند نقطه آغاز ارتباطات بین طرفین باشد.

وی با یادآوری اینکه بورسا دومین شهر بزرگ صنعتی ترکیه بوده و بیشترین سهم صادرات ترکیه را از آن خود کرده است، افزود: بورسا یکی از شهرهای تولید کننده محصولات صنعتی و ماشین آلات بوده و نقش موثری در موفقیت اقتصاد ترکیه ایفا می کند.

رجب آلتب شهردار اسبق بورسا خطاب به شهردار تبریز گفت: امیدوارم با توسعه همکاری در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، هرچه زودتر شاهد انعقاد پیوند خواهرخواندگی تبریز و بورسا باشیم.

آلتب در پایان خاطرنشان کرد: توسعه همکاری در زمینه تولید تجهیزات حمل و نقل شهری از جمله انواع اتوبوس، شبکه های ریلی و توربین بادی و تولید قطعات هواپیما یکی از محورهای پیشنهادی برای تبریز است چرا که بورسا مجهز به زیرساخت های صنعتی مرتبط در این حوزه است.

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.