کد خبر : 34431
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 12:36

خانه تاریخی ستارخان، سردار مبارز مشروطه‌چی‌ها کجاست؟

خانه تاریخی ستارخان، سردار مبارز مشروطه‌چی‌ها کجاست؟

واحد پژوهش و افکارسنجی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز در راستای افزایش آگاهی شهروندان در حوزه گردشگری و اطلاعات هویت شهری اقدام به طرح سوالاتی در خصوص اماکن تاریخی تبریز در فضای مجازی کرده است.

در نظرسنجی اخیر همزمان با سالروز درگذشت ستارخان، سردار ملی این اداره کل با درج تصویری از خانه این شخصیت مبارز آذربایجان به منظور شناساندن خانه به شهروندان از طریق شبکه های مجازی و با طرح سوال “این خانه متعلق به کدامیک از مفاخر تاریخی آذربایجان است؟” اطلاعات گردشگری شهروندان را محک زد.

صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی آذرانجمن، شهریار، بیداری آذربایجان، اکونیوز، شمس‌نیوز، تبریز خبرلری، عصر تبریز، تبریز سیاست، اخبار اول، تبریز پیک، شهر بورس، نگاه آذربایجان، چالش روز، صنعت خبرلری، آوای تبریز، احرار، سون خبر و فصل نیوز این سوال را به اشتراک گذاشتند.

ستارخان، ملقب به «سردار ملی» یکی از سرداران نامدار عصر مشروطه بود که در برابر زیاده‌خواهی نیروهای محمدعلی شاه در تبریز، ایستاد و برای فتح تهران پیش‌قدم شد.

خانه مبارز ملی مشروطه خواه، در کوچه‌ی ستارخان در محله‌ قدیمی امیرخیز قرار دارد. این خانه یکی از خانه های تاریخی شهر تبریز است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. آجرکاری‌های بکار رفته در نمای شمالی بنا از ویژگی‌های خاص معماری آن است. البته بنای اصلی خانه در دوره قاجاریه دارای حیاط‌های اندرونی و بیرونی و فضاهایی برای مطبخ و اصطبل بوده است.

بنای فعلی خانه سردار ملی بیشتر از اینکه ارزش معماری داشته باشد، به دلیل تعلق به ستارخان سردار ملی دوره انقلاب مشروطه دارای اهمیت خاص است. بر دیوارهای درونی حیاط خانه ستارخان، طرح برجسته های برنجی از صحنه‌های دلاوری و مبارزه سردار ملی و یارانش در جنگ های مشروطه در قامتی بلند و برافراشته به شکلی هنرمندانه نصب شده است.

خانه ستارخان در تبریز، خیابان شمس تبریزی، کوی امیرخیز، کوچه ستارخان غربی، کاشی ۲۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۷۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.