کد خبر : 35428
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 - 12:11

۱۰ درصد زباله‌های آذربایجان‌شرقی پلاستیک است

۱۰ درصد زباله‌های آذربایجان‌شرقی پلاستیک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اعلام اینکه روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ تن انواع زباله و پسماند در این استان تولید می شود، گفت: ۱۰ درصد از مجموع این میزان پسماند را زباله های پلاستیکی تشکیل می دهد.

شهنام اشتری با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی زمین پاک، افزود: سوم اردیبهشت ماه برابر با ۲۲ آوریل به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است که در کشور ما هفته ای به همین عنوان از سوم تا ۹ اردیبهشت گرامی داشته می شود و شعار جهانی امسال “سیاره زمین در مقابل پلاستیک” و در ایران نیز شعاری با مضمون ” مشارکت مردم در برابر پلاستیک و نجات زمین” انتخاب شده است.

وی با اشاره به اهمیت زدودن محیط زیست از زباله های پلاستیکی، اظهار کرد: در سال های اخیر و بنا به دلایلی از جمله شیوع ویروس کرونا و نیز ارزان قیمت بودن آن استفاده عموم از این نوع لوازم بسیار بیشتر شده است که به همان میزان تولید زباله های پلاستیکی نیز رو به تزاید است.

اشتری تولید انواع زباله از جنس پلاستیک را به لحاظ بهداشتی بسیار مضر دانست و یادآور شد: باید با فرهنگ سازی و اجرای طرح های مختلف اجتماعی و فرهنگی نسبت به آگاه سازی عموم از آفات استفاده از پلاستیک که در محیط زیست به سختی تجزیه می شود، اقدام شود که بر این اساس رسانه های گروهی نقش بسیار محوری و تعیین کننده دارند.

وی آثار منفی زیست محیطی ناشی از پخش و توزیع انواع پسماندهای پلاستیکی را بسیار شدید دانست و ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه مربوط به انباشت زباله ها به خصوص در بخش پلاستیکی در جوار جاده ها و بیرون از شهرها می باشد که بر این اساس قانون جامع پسماندها وظایف و ماموریت های ویژه ای را به نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی تکلیف کرده است.

اشتری یادآور شد: طبق همین قانون، بخشداری های سراسر کشور وظیفه دارند در محدوده خارج از حوزه استحفاظی شهرها و جاده های برون شهری، نسبت به جمع آوری و امحای انواع زباله ها و به خصوص پسماندهای پلاستیکی وارد عمل شده و اقدامات لازم و کافی را به انجام برساند.

پاکسازی کنار جاده ها از انواع زباله بر عهده بخشداری ها است

به گفته وی بر همین مبنا پاکسازی کنار جاده ها از انواع زباله بر عهده بخشداری ها است.

اشتری عمده ترین عامل تولید زباله های شهری و برون شهری را انسان ها دانست و با تاکید بر اینکه باید در این زمینه فعالیت ها و برنامه های مختلف و متنوع فرهنگی و اجتماعی به انجام برسد، اظهار کرد: رعایت موازین بهداشت فردی و عمومی، توجه به حفظ محیط زیست و جمع آوری زباله های تولیدی از جمله مواردی است که می توان با رعایت آنها از تولید انبوه پسماندهای پلاستیکی در استان جلوگیری کرد.

وی یکی از راهکارهای سازمان حفاظت محیط زیست برای ممانعت از انباشت زباله در کنار جاده ها را راه اندازی پویش” جاده پاک، ایران سبز” اعلام و اضافه کرد: مشارکت دادن مردم برای پیوستن به این پویش باید جدی گرفته شود تا در آینده در حوزه کاهش تئولید زباله به موفقیت هایی دست یابیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از شرکت ها، کارخانجات و واحدهای بزرگ صنعتی استان درخواست کرد تا با هزینه کرد در زمینه تبلیغات و فرهنگ سازی عمومی، نسبت به جمع آوری انواع زباله های کنار جاده ای از جمله پسماندهای پلاستیکی وارد عمل شوند تا از ادامه تخریب محیط زیست جلوگیری شود.

اشتری انباشت انواع زباله به ویژه پسماندهای پلاستیکی را یکی از مخاطرات جدی حیات وحش و گونه های جانوری و مناظر طبیعی خواند و افزود: برای داشتن زمین پاک مشارکت مردمی مهمترین و بهترین عامل تحرک است و باید همه دست در دست هم داده و برای تحقق شعار امسال روز زمین پاک تلاش کنیم.

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.