کد خبر : 3553
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 شهریور 1394 - 8:14

مناطق‌فرهنگی‌و‌تاریخی، میراث‌دار سنت و هویت شهری

مناطق‌فرهنگی‌و‌تاریخی، میراث‌دار سنت و هویت شهری

 شهردار تبریز در پیام خود به گردهمایی شهرداران مناطق فرهنگی و تاریخی کشور، تاکید کرد: حفظ هویت و اصالت شهری، از بایسته‌هایی مهمی است که مفهوم توسعه را همراستا با فرهنگ و سنت اصیل جامعه پیش خواهد برد.

به گزارش آی نیوز، در پیام دکتر صادق نجفی آمده‌است: با روند پرشتاب توسعه شهرها، معتقدم شاخص‌های خاص معماری ایرانی و اسلامی، نه تنها یک سری ویژگی‌های صرفاً ساختاری و مهندسی، بلکه رویکردی است که دقیقا در راستای سبک زندگی ایرانی مورد توجه گذشتگان قرار گرفته است. از این رو، می‌توان مناطق فرهنگی و تاریخی را میراث‌دار معماری ارزشمند ایرانی و اسلامی و یادگار سبک اصیل زندگی ایرانی عنوان کرد.
وی در ادامه این پیام با اشاره به استقرار مناطق فرهنگی و تاریخی در مناطق مرکزی شهرها، خاطرنشان کرده است: این مناطق، هسته اولیه شکل‌گیری و توسعه شهرنشینی معاصر بوده‌اند؛ و این، به معنی وجود یک «فرصت و آسیب توامان» در صیانت از بافت‌های تاریخی است. واقع‌شدن آثار فاخر معماری و خانه های قدیمی در بخش‌های مرکزی شهرها و همچنین محوریت مناطق مرکزی در اجرای پروژه‌های توسعه‌محور، موجب شده آثار قدیمی و ارزشمند معماری، همواره در معرض تهدید واقع شوند.
شهردار تبریز با اشاره به این که  متاسفانه هزینه‌های بالای تملک خانه‌های قدیمی نیز به این تهدید دامن زده و گاه زمینه‌های تخریب آثار ارزنده معماری را فراهم کرده‌است، یادآور شده است: این امر، با توجه به ضعف بودجه‌های دولتی و اشتهار شهرداری‌ها به برخورداری از بودجه‌های آنچنانی، موجب شده عمده انتظارات در زمینه حفظ خانه‌های قدیمی، معطوف شهرداری‌ها باشد. در این میان، نوسازی بافت فرسوده، موضوعی دیگری است که آسیب‌پذیری ساختارهای خاطرانگیز قدیمی را بیشتر می‌کند. پیشگیری از این آسیب، نیازمند نگرشی است که با مد نظر قرار دادن بازآفرینی پایدار شهری،  تمایز آشکار بین بافت‌های فرسوده و آثار تاریخی را برجسته کرده و مانع از صدمه‌پذیری این آثار شود.
دکتر نجفی در پیام خود، ممنوعیت به‌کارگیری سازه‌های نامتوازن در بخش‌های تاریخی و تسری الگوی معماری این مناطق به سایر بخش‌های در حال توسعه را امری ضروری توصیف کرده که باید در برنامه‌های توسعه‌محور شهری، تدوین و اجرا شود.
وی اهمیت پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی را متذکر شده و آورده است: عرصه‌ فرهنگ، عرصه درنگ و تحلیل است. این ضرورت، در بافت‌های تاریخی و خاطرانگیز، تنها در صورتی محقق خواهد شد که شهروندان در محیطی آرام و به دور از هیاهو، در بخش‌های تاریخی، حضور ملموس داشته‌ و فضای فرهنگی و تاریخی این مناطق را از نزدیک لمس کنند. چنین عرصه‌ای نمی‌تواند با شتاب خودرویی و آلودگی‌های بصری و صوتی ناشی از آن، مجاور باشد.
شهردار تبریز با تاکید بر تعامل و هماهنگی شهرداری‌ها  با بخش‌های دولتی، به خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آورده است: نگرشی که بر پایه تقابل باشد، نخواهد توانست گره از رویکردهای فرهنگی و تاریخی شهر بگشاید.
در ادامه این پیام آمده است: باید از توان بخش خصوصی در احیا، حفظ و توسعه بافت‌های تاریخی شهرها بهره گرفت. تجربه‌های موفق مشارکت و حضور بخش‌های خصوصی، الگوی ارزشمندی است که می‌تواند به  ایده‌های کاربردی در صیانت از خانه‌ها و بخش‌های تاریخی تبدیل شود.
دکتر نجفی با اشاره به اقدامات شهرداری تبریز خاطرنشان ساخته است: شهرداری تبریز در دو سال گذشته، با ضریب‌دهی به بافت تاریخی و همچنین تدوین و اجرای پروژه‌های مرتبط با بنای تاریخی ارک، مقبره‌الشعرا، توسعه محدوده تاریخی میدان ساعت، احیای دروازه‌های قدیمی شهر مطابق مستندات تاریخی، تملک و مرمت بافت‌های تاریخی از قبیل پل‌ها و خانه‌ها، محدودیت تردد خودرویی در مناطق تاریخی‌و‌فرهنگی و توسعه طرح‌های پیاده‌راه‌سازی در این مناطق، همت عملی خود را در این راستا، به منصه ظهور رسانده است.
دکتر نجفی در پایان با اشاره به این که باید باور کنیم که تحقق فرصت‌های گردشگری کلان‌شهرها و در نهایت تقویت اقتصاد این شهرها ، بدون هم‌افزایی و معرفی متقابل جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، به ثمر نخواهد رسید، آورده است: در این راستا،  تعامل تنگاتنگ مناطق فرهنگی و تاریخی کلان‌شهرها، ضرورت مهمی است که می‌تواند از طریق معرفی آثار تاریخی و استفاده از جاذبه‌های تصویری این خانه‌ها، در رویکردهای زیباسازی کلان‌شهرها مورد استفاده قرار گیرد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.