کد خبر : 449
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 مهر 1392 - 6:41

پنجشنبه های تعطیل،طرحی که درتهران نمره قبولی گرفت

پنجشنبه های تعطیل،طرحی که درتهران نمره قبولی گرفت

پنجشنبه های تعطیل،طرحی که درتهران نمره قبولی گرفت / نیمه تعطیلی که باید در کلانشهرهای دیگر نیز چاره اندیشی شود
بعد از تعطیلی پنج شنبه ها در تهران و اجرای موفق این طرح که نمره قبولی گرفت،اکنون زمزمه هایی شنیده می شود که این طرح می تواند در دیگر کلانشهرهای کشور نیز مثمر ثمر باشد .

کاهش آلودگی هوا و ترافیک و جلوگیری از مصرف بیهوده انرژی در ادارات  از مهمترین نتایج اجرای این طرح در تهران بود که با اجرای این طرح در تبریز و سایر کلانشهرها علاوه بر کاهش آلودگی می تواند بازده کاری کارمندان را نیز افزایش داد.

در استانها بعضی شرکتها مانند مخابرات و بخش اداری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی و برخی شرکت های خصوص پنجشنبه ها را به تبع سازمان مرکزی خود تعطیل می نمایند.و مردم پنجشنبه ها با این دو گانگی تعطیلی در شهرستانها دچار سردرگمی می شوند و یکی دیگر از مشکلات بزرگ والدین شاغل نگهداری کودکان در روز های پنجشنبه می باشد که اکثر مدارس تعطیل می شود.

مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در جلسات مختلفی با بررسی چالش ها و فرصت های اجرای این طرح کوشیدند تا با پیش بینی نتایج مثبت و منفی تعطیلی پنج شنبه ها در آذربایجان شرقی، زمینه اجرا و یا عدم اجرای این طرح را فراهم کنند.

شنیدن نظرات نمایندگان استان در حالیکه شایعاتی مبنی بر معرفی استاندار جدید، می تواند راه گشای اجرای و یا عدم این طرح  باشد.

 

 

با تعطیلی پنج شنبه ها کانون خانواده گرم تر می شود

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعطیلی پنج شنبه ها قوای فکری و ذهنی کارمندان را افزایش میدهد، گفت: با تعطیلی پنج شنبه ها کارمندان می توانند وقت بیشتری را به خانواده اختصاص دهند و باعث گرم تر شدن کانون خانواده شوند.

میرهادی قره سید با بیان اینکه تعطیل شدن پنجشنبه‌ها برای رفع خستگی و بازیابی قوای کارمندان ضروری است، افزود: اجرای این طرح در تهران نتایج مثبتی به همراه داشت و دولت باید در کنار اجرای این طرح در تهران به فکر دیگر کلانشهر ها نیز بود.

وی تحول اداری را از نیازهای مهم کشور بیان کرد و گفت: تعطیلی پنج شنبه ها می تواند بازده کاری ادارات را در روزهای دیگر افزایش دهد و گامی اساسی برای کاهش مشکلات مردم در مراجعه به ادارات باشد.

این نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا در هفته دو روز تعطیلی دارند، ادامه داد: در کشور ما پنج شنبه‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمده است و اکثر ادارات چون مراجعه کننده ای ندارند، باید کارمندان وقت بیهوده ای را به صورت اجباری و بی میل در ادارات بمانند که با تعطیلی رسمی این روز می شود قوای کارمندان را به جای تخلیه، در روزهای دیگر تقویت کرد.

قره سید همچنین گفت: پایین بودن ساعات کاری مفید در ادارات بحثی است که با تعطیلی پنج شنبه‌ها جبران نمی‌شود زیرا کم کاری‌ها در روزهای پنج شنبه بیشتر از سایر روز‌ها رخ می‌دهد و برای جبران این موضوع باید چاره اندیشی اساسی کرد.

تعطیلی پنج شنبه ها منوط به افزایش ساعات کاری در دیگر روزها

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعطیلی پنج شنبه ها منوط به افزایش ساعات کاری در دیگر روزها است، گفت: بنده تا حدودی با اجرای این طرح موافق هستم، چرا که عملا پنج شنبه ها بازده چندانی در ادارات مشاهده نمی شود و اگر به صورت رسمی تعطیل شود بهتر از این خواهد بود.

محمد حسین فرهنگی همچنین درخصوص مشکلات احتمالی اجرای این طرح نیز گفت: تعطیلی‌های اضافی ممکن است به ضرر توسعه شهر باشد که باید با فرهنگ سازی کارمندان را قانع کرد که این تعطیلی برای افزایش بازده آنها در دیگر روزها است و نباید سراغ دیگر شغل ها بروند.

وی همچنین از کارمندان نیز خواست تا با تلاش مضاعف مخالفان این طرح را مجبور به عقب نشینی کنند و افزود: کشورمان در شرایطی قرار گرفته که همه باید دست به دست هم دهند و کارمندان نیز در این زمینه باید احساس مسئولیت کرده و به سمت جلو حرکت کنند.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه اگر تعطیلی پنج شنبه‌ها وارد مراحل اجرایی شود باید ساعات کاری ادارات در روزهای دیگر تا ساعت ۱۶ ادامه داشته باشد، گفت: اگر چه این موضوع هم می تواند مشکلاتی داشته باشد ولی باید مسئولان برای کاهش مشکلات کارمندان تمام امکانات خود را به کار گیرند.

 

 

قبل از تعطیلی پنج شنبه ها، دولت باید فکری برای افزایش بازدهی کارمندان بیندیشد

رئیس مجمع نمایندگان استان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها افزود: قبل از تعطیلی پنج شنبه ها، دولت باید با اجرای برنامه ها و طرح های تشویقی فکری برای افزایش بازدهی کارمندان بیندیشد.

محمداسماعیل سعیدی با تاکید بر این که دستگاه‌های اجرایی استان باید تدابیری اتخاذ کنند که هیچ گونه خللی در روند انجام کارهای اداری پیش نیاید، افزود: بستر سازی برای افزایش بهره وری در سیستم اداری استان از مهم ترین رویکردهای استانداری باید قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تعطیل شدن روزهای پنج شنبه ارتباط مستقیمی با ساعات کاری مفید در طول روز دارد، گفت: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها روزانه ۲ ساعت کار مفید برای کارمندان ایرانی به ثبت رسیده و در صورت تعطیلی پنج شنبه‌ها وضعیت، حاد‌تر می‌شود که باید با اقدامات دیگری بازده کاری افزایش یابد.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تعطیل شدن پنج شنبه‌ها را در گرو افزایش ساعات کاری ادارات در روزهای دیگر دانست و افزود: زیاد بودن روزهای تعطیل مشکل ساز است و این در حالیست که تعطیلات رسمی کافی به نظر می‌رسد و احتمال زیاد دیگر به تعطیل کردن یک روز کاری دیگر نظیر پنج شنبه نیازی نیست.

سعیدی همچنین ادامه داد: اگر بگوییم که تعطیلی این روز باعث کاهش آلودگی ها می‌شود باید در نظر داشت که راه‌های دیگری نیز برای کم کردن آلودگی هوا و ترافیک وجود دارد.

البته به نظر می رسد تعطیلی پنج شنبه‌ها در کلانشهرهاباید مورد ارزیابی های کارشناسی متولیان امر قرار گرفته و رویه واحدی در این خصوص در پیش گرفته شود.

خبرگزاری مهر


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.