کد خبر : 4618
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 دی 1394 - 6:05

رفع چالش آلودگی هوا، نیازمند تدوین برنامه‌‌های هماهنگ ساختاری و محتوایی

رفع چالش آلودگی هوا، نیازمند تدوین برنامه‌‌های هماهنگ ساختاری و محتوایی

شهردار تبریز با گرامیداشت هفته هوای پاک، بر ضرورت اجرای برنامه‌های کلان و مدون در حوزه‌های متعدد زیست‌ شهری تاکید کرد و گفت: اقدامات کوتاه‌مدت، جز تسکین‌های مقطعی و کم‌تاثیر، دستاوردی نخواهند داشت.

به گزارش آی نیوز، دکتر صادق نجفی، همزمان با هفته هوای پاک، در دیدار با کارشناسان حوزه‌های مختلف شهری، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: اگرچه امروز آلودگی هوا به یک چالش سراسری در مدیریت شهری تبدیل شده است، اما تجربه‌های موفق نشان می‌دهد که می‌توان در صورت اتخاذ یک توازن منطقی بین حوزه‌های مختلف شهری، این چالش را کم‌اثر کرد.
وی اضافه کرد: آلودگی هوا پیامد مباحث مختلف صنعتی، خدماتی و حمل‌و‌نقل است، بنابراین بدیهی است که جبران آن نیز باید از یک اقدامات زنجیره‌وار و موثر پیروی کند.
شهردار تبریز با تاکید بر تقویت قانون‌گذاری‌ها در این خصوص گفت: نیازمند فرآیندی هستیم که انتقال مشاغل و صنایع آلاینده، توسعه و تجهیز ناوگان حمل و‌نقل عمومی و همچنین ساز و کار تولید و شماره‌گذاری خودرو را با درک مناسب نسبت به دغدغه‌های زیست‌محیطی، مورد توجه قرار دهد.
دکتر نجفی در عین حال اظهار داشت: تنها با تکیه بر بحث‌های ساختاری و فنی نمی‌توان به ایده‌آل‌های زیست‌محیطی دست‌ یافت، بلکه در این خصوص نیازمند حرکت‌های فرهنگی و مشارکت‌های شهروندی هستیم.
وی اظهار داشت: اقدامات و دستاوردهای شهری، زمانی مهم و ارزشمند است که در خدمت شهروندانی سالم و بانشاط باشد.
شهردار تبریز با اظهار تاسف از این‌که حرکت‌های توسعه‌محور در چند دهه اخیر، با تخریب طبیعت همراه بوده است، متذکر شد: تعریف و اجرای برنامه‌های توسعه فضای سبز پایدار، در کنار اهداف درآمدی، می‌تواند به تلطیف وضعیت آب‌و‌هوای شهرها بینجامد.
دکتر نجفی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در دو سال گذشته، برنامه‌های توسعه فضای سبز شهر تبریز،  در هر دو حوه محلات و بوستان‌های انبوه از قبیل ائل‌باغی، آرپادره‌سی، عباس‌میرزا و کریدور فضای سبز، مورد توجه شهرداری تبریز قرار گرفته که دستاوردهای آن قطعاً در یک چشم‌انداز مشخص، تاثیرگذار خواهد بود.
وی با بیان این‌که امروز حوزه حمل‌و‌نقل عمومی و در راس آن بحث مترو مورد توجه مدیریت شهری و استانی قرار گرفته است، گفت: این همت ویژه با تداوم حفاری‌ها، ریل‌گذاری و روند منظم خرید واگن‌ها، امیدواری برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و بهبود شرایط آب‌و‌هوایی تبریز را ارتقا داده است.
شهردار تبریز در پایان، با گرامیداشت هفته هوای پاک اظهار امیدواری کرد، آینده‌نگری بخش‌های مختلف مدیریتی به همراه مشارکت‌های شهروندی، موجب رفع چالش‌های زیست‌محیطی شود.
گفتنی است  ۲۴الی ۲۹ دی ماه هفته هوای پاک است. بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده دیگر ایران شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، در سال ۱۳۷۴ مسؤولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز هوای پاک نامگذاری کنند. x

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.