کد خبر : 5689
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1395 - 6:25

تبریز و آذربایجان، با برخورداری از پیشینه تمدن و فرهنگ، چشم‌انتظار عموم گردشگران است

تبریز و آذربایجان، با برخورداری از پیشینه تمدن و فرهنگ، چشم‌انتظار عموم گردشگران است

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان و تبریز و مردمان خونگرم آن، به واسطه فرهنگ غنی، تاریخ باشکوه و طبیعت بکر و زیبا، آغوش دیدار به سوی میهمانان گشوده است.

به گزارش آی نیوز، دکتر اسماعیل جبارزاده در مراسم گشایش نخستین اجلاس وزاری گردشگری مجمع گفتگوی همکاری آسیا با برشمردن پیشینه تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز، خاطرنشان کرد: مرکز علمی ربع رشیدی در ۷۰۰ سال قبل، افزون بر ۴۰۰ هزار جلد کتاب در دسترس عموم پژوهندگان قرار داده و در کنار آن، مراغه با رصدخانه بی‌نظیرش، جایگاه مترقی به حیطه علم و دانش این شهر بخشیده است.

وی قطران تبریزی، شمس تبریزی، صائب، خاقانی، پروین اعتصامی و شهریار را از جمله پیشگامان شعر و ادب در پهنه فرهنگی آذربایجان خواند که نقش تعیین‌کننده در غنای ادب فارسی داشته‌اند.

جبارزاده اظهار داشت: مکتب نقاشی تبریز در دوره ایخانی، پرورش‌دهنده صدها هنرمند نگارگر است که کمال‌الدین بهزاد و سلطان محمد در زمره آنان است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، هنر خوشنویسی، نوای موسیقیایی آذربایجان، قالی نامدار تبریز و ده‌ها هنرصنعت زیبا را از جمله  توانمندی‌های فرهنگی و هنری این دیار عنوان کرد.

وی اظهار داشت: مساجد نفیس آذربایجان از جمله مسجد کبود فیروزه جهان اسلام، از چشم‌نوازترین مساجد ایران اسلامی به شمار می‌روند.

جبارزاده با اشاره به استقرار تبریز در مسیر جاده ابریشم گفت: تبریز سال‌ها به واسطه استقرار در واسطه جاده ابریشم نام‌آور سفرنامه‌‌نویس‌های جهانی بوده و در این میان نقش بازار تاریخی تبریز، درخشان و جاودانه است.

استاندار آذربایجان با بیان این‌که صنعت گردشگری با ویژگی‌های خاص خود صنعتی پویا است که سرمایه‌گذاری در آن رو به افزایش است، متذکر شد: آذربایجان‌شرقی و تبریز با برخورداری از چنین پیشینه فاخر و شگرف، عنوان پایتخت گردشگری اسلامی را مغتنم داشته و با پیش‌بینی تمهیدات لازم، از حضور میهمانان عزیز استقبال می‌کند.

به گفته وی صنعت گردشگری نه تنها در پیش‌برد اقتصادی نقش دارد بلکه در توسعه روابط اجتماعی نیز پیشگام عموم حوزه‌های  صنعتی است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.