کد خبر : 5828
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آبان 1395 - 6:54

اجرای کاوش‌های فنی در ربع‌رشیدی با پشتیبانی شهرداری تبریز و توسط باستان‌شناسان آلمانی

اجرای کاوش‌های فنی در ربع‌رشیدی با پشتیبانی شهرداری تبریز و توسط باستان‌شناسان آلمانی

با امضای تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه بین‌المللی علمی و فنی، کاوش‌های باستان‌شناسی مجموعه تاریخی ربع رشیدی، با پشتیبانی شهرداری تبریز و توسط باستان‌شناسان و متخصصان آلمانی به زودی آغاز می‌شود.

به موجب تفاهم‌نامه ای  که به امضای دکتر صادق نجفی شهردار تبریز، مرتضی آبدار مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی، مسعود باقرزاده رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و ژودیت تومالفسکی مدیرکل موسسه باستان‌شناسی آلمان رسید، پژوهش‌های باستان‌شناختی، مرمتی و حفاظتی ربع رشیدی تبریز وارد مراحل عملیاتی می‌شود.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه، تحقق عملی همکاری‌های علمی و فنی برای کاوش‌های باستان‌شناسی و پژوهش‌های باستان‌شناختی، باستان‌سنجی و مطالعات حفاظتی، مرمتی معماری، گردشگری و موزه‌داری مرتبط با محوطه باستانی ربع‌رشیدی تبریز و همچنین آماده‌سازی زمینه‌های علمی و فنی لازم برای ثبت این مجموعه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو عنوان شده است.

به موجب این تفاهم‌نامه موسسه باستان‌شناسی آلمان نسبت به تشکیل و اعزام هیئت باستان‌شناسی به همراه تجیزات فنی و مواد و مصالح لازم، به تبریز اقدام می‌کند.

تامین زیرساخت‌های فنی و حمایت‌های مادی و معنوی این پروژه حساس و ارزشمند، توسط شهرداری تبریز پیگیری خواهد شد.

دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در زمینه‌ کاوش‌های باستان‌شناسی، ترسیم نقشه‌های معماری، ساخت ماکت و مدل و طراحی پلان گردشگری با هیئت آلمانی همکاری خواهد داشت.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی نسبت به تاسیس پایگاه پژوهشی، ارایه فضا و مصالح  و ملزومات کارگاهی استقرار هیئت آلمانی در محوطه اقدام می‌کند.

برگزاری دوره‌های مشترک برای ارتقای سطحی علمی مهارت‌های باستان‌شناسی در تبریز از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.