کد خبر : 652
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 آذر 1392 - 9:59

سومین همایش دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود

سومین همایش دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود

آی نیوز – بهمن ماه امسال سومین همایش دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود.

به گزارش آی نیوز، همایشی با عنوان دریاچه ارومیه برای ۲۷ تا ۳۰ بهمن ماه سال ۹۲ برنامه‌ریزی شده که با همکاری سازمان زمین‌شناسی کشور و دانشگاه ارومیه در ارومیه برگزار می‌شود.
علل خشکی دریاچه ارومیه، علل کاهش آب و راهکارهای برون رفت از بحران از مباحث مورد بحث در این همایش بوده و همایش مذکور سومین همایش تحت عنوان دریاچه ارومیه و دومین هم‌اندیشی احیای دریاچه ارومیه است.
دریاچه ارومیه جزو تالاب‌های بزرگ دنیا با ارزش‌های کم نظیر زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی بشمار می‌رود و تولید آرتمیا، جلبک‌های تک سلولی و پرسلولی، وجود انواع نمک‌های با ارزش، لجن سیاه با خواص دارویی ویژه و جاذبه‌های توریستی دریاچه ارومیه، ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار با ارزشی بودند که در اثر خشک شدن دریاچه رو به نابودی هستند.
دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم آبی بی‌نظیر، فاکتور کلیدی آب و هوای خوب و جذاب منطقه بود و مهاجرت سالانه ده‌ها هزار پرنده به دریاچه ارومیه، آنرا به یک تالاب بین‌المللی کم نظیر تبدیل کرده بود و فعالیت‌های اقتصادی و جذب شدن تعداد کثیری از مردم کشورمان و همچنین گردشگران خارجی به دریاچه ارومیه سبب ایجاد اشتغال و رمز توسعه فرهنگی منطقه بشمار می‌رفت.
عواملی نظیر تغییر اقلیم، سنتی بودن و راندمان پایین سیستم آبیاری کشاورزی، ناهماهنگی الگوی کشت با شرایط بحرانی منطقه، تخلیه سفره‌های زیرزمینی و به هم خوردن تعادل بین آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی، توسعه غیر مسئولانه سدسازی، انتقال بی‌رویه آب‌های سطحی و زیرزمینی برای مصارف صنعتی و آبزی‌پروری، عدم مدیریت علمی منابع آبی در شرایط بحرانی و در کل عدم رعایت حق آبه دریاچه موجب تشدید بحران شد.
اگر متخصصین و مسئولان برنامه‌های اجرایی کوتاه مدت فوری برای نجات دریاچه ارومیه ارائه ندهند قطعا منجر به خشک شدن کامل آن خواهد شد و در پی وقوع یک فاجعه زیست محیطی، فاجعه انسانی بزرگتری نیز ممکن است رخ دهد.
با توجه به اهمیت موضوع همایشی در سطح بین‌المللی با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه ارومیه با عنوان «نجات دریاچه ارومیه» برگزار می‌شود.
شایان ذکر است سال گذشته نیز همایشی در سطح ملی برگزار شد که یک سری راهکار در رابطه با احیای دریاچه ارومیه ارائه شد و راهکارهای مورد نظر و عملی جمع‌بندی شده و در هیئت دولت ۱۹ راهکار جمع‌بندی شده است.

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.