کد خبر : 6529
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1396 - 8:20

پارک «خانه‌باغ امامی» افتتاح شد

پارک «خانه‌باغ امامی» افتتاح شد

آی نیوز- با حضور شهردار تبریز، جمعی از اعضای شورا و در میان استقبال پروشور شهروندان، خانه‌باغ امامی افتتاح و به عنوان یکی از بوستان‌های کم‌نظیر، به فرصت‌های فضای سبز محدوده مرکزی شهر افزوده شد.

خانه‌باغ امامی به وسعت ۱۱ هزار متر مربع در تقاطع خیابان قطران و پاستور، واقع شده است. این مجموعه زیبا که در سال‌های دور، دارای نقش اجتماعی مهمی در مرکز شهر بوده، در دو سال گذشته، توسط شهرداری تبریز تملک شده و از تخریب و نابودی نجات یافت.

خانه‌باغ امامی، پس از تملک با اجرای عملیات مرمت و سامان‌دهی، در قالب بوستانی زیبا و کم نظیر، به فضای سبز محدوده مرکزی شهر اضافه شده است.

مرمت عمارت و بنای داخل باغ، آماده‌سازی استخر بزرگ باغ،  احداث نمازخانه، احیای فضای سبز و حفظ درختان، حذف الحاقات و ضایعات، از اقدامات انجام گرفته در این باغ ‌بوده‌است.

ساختمان باغ در وسط باغ ایجاد شده که مشتمل بر خوان‌نشین، چندین اتاق تو در تو، بادگیر، هشتی و همچنین اسطبل و سرویس‌های بهداشتی است.

مرمت دیوارها و سقف به همراه چفت و شمشه‌گیری لازم، استحکام‌بخشی پایه‌ها، حذف الحاقات غیراصولی و مرمت‌های اضطراری و نجات‌بخش، تعمیر پُشت‌بام، اجرای کف فرش با سنگ و آجرهای سنتی، دیوارکشی در ضلع شمالی باغ، احداث فضای سبز و گلکاری  وسیع، هرس درختان موجود در باغ و احداث سیستم پمپاژ آب، از دیگر بخش‌های مرمت این باغ تاریخی است.

این باغ واقع در محدوده داخل شهر در خیابان پاستور ما بین خیابان های قطران و لاله زار واقع شده و  دارای قابلیت کاربری های خدماتی، فرهنگی و هنری است.

عملیات تملک، سامان‌دهی و احیای خانه‌باغ امامی، هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در بر داشته است.

پرویز عباس‌نژاد، شهردار منطقه ۳ تبریز نیز در این مراسم، یادآور شد: خانه‌باغ امامی، یک محدوده خصوصی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع بود در وضعیت مناسبی نبود و نگرانی‌هایی از بابت احتمال تخریب آن وجود داشت؛ شهرداری منطقه ۳ و معاونت اداری و مالی شهرداری تبریز، با تشخیص ضرورت نجات خانه‌باغ امامی، ۷ میلیارد تومان برای تملک این باغ هزینه کرده‌است.

وی اضافه کرد: پس از تملک، با بررسی‌های کارشناسان عمران و فضای سبز، مقرر شد این خانه‌باغ، به عنوان یک پارک محله‌ای، به فضای سبز مرکز شهر ملحق شود.

شهردار منطقه ۳ تبریز ادامه داد: با مساعدشدن شدن هوا از ابتدای سال جاری، با تلاش شبانه‌روزی، عملیات احیا، مرمت و بازسازی باغ آغاز شده و امروز پس از پنج ماه تلاش بی‌وقفه، تقدیم شهروندان می‌شود.

وی با تاکید بر این که در بخش‌های مختلف عملیات مرمت، سعی شده تا قدمت تاریخی پارک حفظ شود، گفت:  عمارت ارزشمندی که یک طبقه  از آن در زیرزمین و طبقه دیگر، روی زمین است، در آخرین مراحل تکمیلی بوده و به زودی، برای طراحی کاربری‌های متناسب، بهره‌برداری می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.