کد خبر : 7449
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1396 - 5:08

نوروزی متفاوت در تبریز ۲۰۱۸

نوروزی متفاوت در تبریز ۲۰۱۸

آی نیوز: نوروز از راه رسید و سال ۹۶ با همه خوشی‌ها و تلخ‌کامی هایش به تاریخ پیوسته و سال نو با جشن و سرور و شادکامی از راه رسید.

آی نیوز: نوروز بزودی از راه می‌رسد و سال ۹۶ با همه خوشی‌ها و تلخ‌کامی هایش به تاریخ پیوسته و سال نو با جشن و سرور و شادکامی از راه خواهد رسید.

مردم آذربایجان و بخصوص تبریزی‌ها اما در سال جدید علاوه بر جشن عید نوروز، میزبان رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ نیز هستند و همین باعث شده آمادگی دو چندانی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی خود داشته باشند و تلاش کنند سابقه محبت و مهمان نوازی خود را بار دیگر به رخ هموطنان و همچنین جهانیان بکشند.

به گزارش آی نیوز به نقل از جام‌جم ، اگرچه افتتاح رسمی رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ که قرار بود با حضور رئیس جمهور و دیگر روسای منطقه، سوم فروردین ۹۷ برگزار شود، به پنجم اردیبهشت موکول شد، اما در هر روی نوروز امسال، فرصت مغتنم و بسیار باارزشی است که آذربایجانی‌ها رسوم و آداب نوروزی و دیگر جاذبه‌های منحصر به فرد خود را به جهانیان بشناسانند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در گذشته نه چندان دور آداب و رسوم فراوانی در ایام نوروز و قبل از آن در این استان برگزار می‌شد که اکنون بسیاری از آنها به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند، اما کسب عنوان پایتخت نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ یا همان «تبریز ۲۰۱۸» بهانه‌ای شد تا مسئولان و متولیان امر در آذربایجان شرقی بجد فکری برای احیای این رسوم و معرفی آنها به مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی و همچنین شهروندان ساکن در این استان کنند که نمونه بارز آن اجرای برنامه نوروزگاه با حدود ۶۲ برنامه در سراسر استان آذربایجان شرقی است.

به گزارش کارشناسان گردشگری، توریست‌ها در کشور خود به اندازه کافی ساختمان‌ها و بناهای مدرن و سر به فلک کشیده دارند. آنها در کشورهایی چون ایران در جست‌وجوی میراث کهن، بناهای قدیمی، غذاهای سنتی و دیگر جاذبه‌های قدیمی هستند. در این راستا باید سعی کنیم با معرفی و شناساندن این مکان‌ها و ظرفیت‌های طبیعی بکر و منحصر بفرد خود، نوروزی شاد همراه با لحظاتی ماندنی و خاطره‌های ثبت شدنی در ذهن گردشگران داخلی و خارجی خلق و آنها را به سفیران و مبلغان فرهنگی خود تبدیل کنیم.

محمد صادق پورمهدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌ها در ثمربخشی برنامه‌های نوروز می‌گوید: همه دستگاه‌ها باید سعی کنند با همکاری و اقدامات مشترک، ایام خوبی را برای مسافران نوروزی بخصوص گردشگران رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ در سطح استان فراهم کنند.

قائم‌مقام ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان‌شرقی در همین راستا از مسئولان اوقاف و امور خیریه که متولی اداره مساجد هستند، می‌خواهد در ایام نوروز زمینه پذیرش مسافران و گردشگران را در مساجد در بین راه و درون شهر فراهم کنند.

تخفیف‌هتل‌ها تا سقف ۴۰درصد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم از همکاری کمیته‌های ذی‌ربط در راستای تسهیل خدمات سفر نوروز ۹۷ خبر داده و می‌گوید: در راستای تسهیل خدمات سفر نوروزی به گردشگران و مهمانان، نظارت‌های ستاد سفرهای نوروزی زیر نظر این اداره‌کل به صورت مستمر در همه بخش‌ها از جمله مراکز تغذیه انجام خواهد شد.

مرتضی آبدار خواستار همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف استان برای جلب رضایت گردشگران و مسافران نوروزی شده و بررسی و طرح ریزی برای ساماندهی ورودی‌های شهر، تجهیز سرویس‌های بهداشتی در مراکز بین راهی، آماده سازی ۵۵ مسجد داخلی و خارجی شهری جهت پذیرش گردشگران و مسافران با افزایش ساعات از فعالیت‌های انجام گرفته ستاد خدمات سفر استان است.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین تاسیسات گردشگری آذربایجان‌شرقی و شرکت‌های هواپیمایی به منظور پیشبرد اهداف ستاد خدمات سفر استان اشاره کرده و با تاکید بر این‌که نوروز امسال بسته‌های جامع معرفی تبریز و مسیرهای گردشگری استان به گردشگران ارائه خواهد شد، می‌گوید: برای نوروز امسال ۲۵۰ راهنمای فعال گردشگری و اقلام تبلیغاتی و بسته‌های معرفی استان به منظور ارائه خدمات به مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از تخفیف‌های خوب هتل‌های استان هم خبر داده و می‌گوید: با انجمن هتل‌داران استان، هماهنگی‌های صورت گرفته و ترتیبی اتخاذ شده تا به مسافران نوروزی خدمات اقامتی با اعمال تخفیف تا میزان ۴۰ درصد ارائه شود.

آبدار یکی از تاکیدات تسهیل خدمات سفر نوروز ۹۷ را توجه به موضوع بازار و تداوم فعالیت‌های روزانه بازار تاریخی تبریز بیان کرده و می‌گوید:گرچه این بازار معمولا در تعطیلات نوروز تعطیل است، اما هماهنگی‌های لازم جهت فعالیت این مکان تاریخی و تجاری در ایام نوروز امسال صورت گرفته و از کسبه خواسته شده با توجه به رویداد مهم تبریز ۲۰۱۸ مدت زمان کاری خود را افزایش داده و به گردشگران خدمات‌رسانی کنند.

اجرای نوروزگاه مشترک با جمهوری آذربایجان

فرشاد رستمی، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به شعار گردشگری نوروزی امسال مبنی بر نوروزی شاد به همراه سفری پر نشاط، می‌گوید: همه اعضای ستاد خدمات سفر استان به دنبال این هستند تا در نوروز امسال خدمات مناسب به گردشگران عرضه شود تا امسال شاهد نشاط در سفرهای نوروزی به مقصد تبریز باشیم.

وی بر تداوم برگزاری جشن‌های نوروزگاه در راستای معرفی آیین و سنن اصیل آذربایجان در نوروز ۹۷ اشاره کرده و می‌افزاید: نوروز ۹۷ فرصتی مغتنم برای معرفی فرهنگ و تاریخ اصیل آذربایجان به گردشگران داخلی و خارجی است، لذا در این راستا اداره کل و معاونت گردشگری با برگزاری ۶۲ جشن نوروزگاه در سطح استان در تلاش است تا این مهم محقق شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان می‌گوید: در ایام نوروز سعی می‌کنیم با برگزاری آداب و رسوم فراموش شده‌ای چون شال‌اندازی، تکم خوانی، اجرای برنامه عاشیق و … بخشی از رسوم از یاد رفته خود را به گردشگران بخصوص گردشگران خارجی و نیز نسل جوان نشان دهیم.

وی به اجرای نوروزگاه مشترک با جمهوری آذربایجان اشاره و تصریح می‌کند: باتوجه به این‌که جمهوری آذربایجان اشتراکات فرهنگی زیادی با ما دارد در صورت موافقت دو طرف سعی می‌کنیم هفته دوم نوروز و در نقطه صفر مرزی برنامه نوروزگاه مشترک را با همکاری جمهوری آذربایجان اجرا کنیم. جام‌جم تبریز

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.