کد خبر : 13778
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1397 - 4:42

عزم شهرداری برای احداث پارک‌های محله‌ای/ کنجی سبز و آرام برای شهروندان تبریز

عزم شهرداری برای احداث پارک‌های محله‌ای/ کنجی سبز و آرام برای شهروندان تبریز

با وجود محدودیت منابع مالی، توسعه پارک‌های محله‌ای به اولویت شهرداری تبریز بدل شده بطوریکه با تحقق شعار «هر محله، یک پارک» می توان امیدوار بود کنجی دنج و آرام برای

با وجود محدودیت منابع مالی، توسعه پارک‌های محله‌ای به اولویت شهرداری تبریز بدل شده بطوریکه با تحقق شعار «هر محله، یک پارک» می توان امیدوار بود کنجی دنج و آرام برای شهروندان در جای جای این شهر در دسترس باشد.

آی نیوز؛ این‌روزها که ماشین‌ها درحال تصرف شهر هستند، این‌روزها که هیچ‌کس حرف‌های سبز نمی‌زند، رویشی در دل هیچ‌کس اتفاق نمی‌افتد، باید به دنبال پناهگاهی باشیم؛ پناهگاهی که بتوان آنجا یک نفس راحت کشید.

حالا که در کلانشهرها همه‌چیز جای همه‌چیز را گرفته و معانی زیر و رو شده‌اند، باید انتظار داشته باشید که وقتی می‌گوییم پناهگاه، منظورمان یک کنج سبز و آرام شهر به نام پارک باشد.

افزایش روزافزون جمعیت و پیچیدگی مسائل شهری، کمبود منابع مالی و انسانی مناسب، آلودگی‌های زیست محیطی و…، گاه موجب می‌شود که شهرسازان فراموش کنند که شهروندان در این هیاهوی زندگی، آلودگی، خستگی و این روزمرگی، نیاز به آرامش و مکث دارند.

گرایش ناخودآگاه انسان به گل و گیاه و فضاهای سبز را نمی‌توان کتمان کرد. به همین خاطر شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها، برای اینکه بتوانند پایداری خود را حفظ کنند، چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند.

سال‌هاست که مردم کلانشهر تبریز، برای همان لحظه‌ای مکث و آرامش راه‌های دوری را پشت سرمی‌گذارند تا به یگانه پارک معروف شهر برسند: ائل‌گلی. این پارک بزرگ هرچند در جایگاه خود یک شاهکار سبز به شمار می‌رود اما باید قبول کرد که از طرفی برای شهروندان تکراری شده و از طرفی دیگر برای همه شهروندان آنقدرها هم در دسترس نیست.

حالا دقیقا زمان آن رسیده است که آرام آرام شعار «هرمحله، یک پارک» را تحقق بخشیم. زمان آن رسیده است که بچه‌های هرمحله بتوانند با پیمودن مسیری ۵دقیقه‌ای در محلی ایمن و بانشاط دور هم جمع شوند، زمان آن رسیده نشاط و شادابی را به طور متوازن در سطح شهر پخش کنیم.

image

شهرداری تبریز دنبال توسعه خدمات عمومی در محلات مختلف شهر است

مهندس ایرج شهین‌باهر، شهردار کلانشهر تبریز نیز توسعه پارک‌های محله‌ای و توسعه خدمات عمومی در تمامی مناطق شهر را رویکرد اساسی شهرداری تبریز می‌داند.

او در گفتگو با آی نیوز توضیح می‌دهد: «خدمات عمومی باید در تمامی محلات شهر ارائه شود و شهرداری تبریز تا حد امکان به دنبال توسعه خدمات عمومی در محلات مختلف شهر است.»

مهندس ایرج شهین باهر توسعه متوازن شهر را از سیاست‌های شهرداری تبریز می‌داند و می‌گوید: «به دنبال این هستیم که از درآمدهای مناطق برخوردار شهر در مناطق کم‌برخوردار هزینه کنیم.»

شهردار تبریز با اشاره  به اینکه در بودجه سال ۹۷ احداث ۱۰ پارک محله‌ای پیش بینی شده است اظهار می‌کند: هرچند در بودجه امثال احداث ۱۰ پارک محله‌ای پیش بینی شده است اما تنها در منطقه ۴ تبریز سه پارک محله‌ای افتتاح شده و سه پارک محله‌ای دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.»

به امید خدا تا پایان سال به همت همکاران در شهرداری و علی‌رغم مشکلات مالی تعداد این پارک های محله ای را به ۱۵ یا ۲۰ پارک در سطح شهر افزایش خواهیم داد.»شهردار کلانشهر تبریز اضافه می‌کند «به امید خدا تا پایان سال به همت همکاران در شهرداری و علی‌رغم مشکلات مالی تعداد این پارک های محله ای را به ۱۵ یا ۲۰ پارک در سطح شهر افزایش خواهیم داد.»

اما اینکه شهرداری چقدر به وعده‌ها در خصوص ایجاد فضای سبز و احداث پارک‌های محله‌ای عمل کرده، بسیار مهم است. چراکه با پارک پارک گفتن، زمین سبز نمی‌شود. سعید نیکوخصلت، رئیس کمیسیون توسعه پایدار و محیط‌زیست شورای شهر تبریز، اقدامات شهرداری تبریز را فراتر از انتظار می‌داند.

او در گفتگو با آی نیوز ضمن آنکه «پارک‌ها» را «نشانه‌ای برای شهرهای توسعه‌یافته» می‌داند، توضیح می‌دهد: «در عصر کنونی باید تلاش کنیم شهرها را انسان‌محور طراحی کنیم، انسان‌هایی که میلیون‌ها سال در فضای طبیعیت زندگی کرده‌اند اما حالا متاسفانه به زندگی ماشینی عادت کرده‌اند.»

نیکوخصلت از طراحی ماشین‌محور شهرها انتقاد می‌کند و می گوید: «باید سعی کنیم از این فضا خارج شویم و راه خروج، اجرای برخی سیاست‌های محله‌محور است.»

او توضیح می‌دهد: «اجرا و احداث پارک‌های محله‌محور سیاست بسیار خوبی است که شهرداری تبریز در پیش گرفته و تاکنون بسیار موفق عمل کرده است.»

نیکوخصلت می‌گوید شهرداری تبریز از آنچه درمورد ایجاد و احداث پارک‌های محله‌ای برنامه‌ریزی کرده بود، بالاتر رفته است.

image

حتی جنگل‌های داخل شهری…

او پیشنهاد می‌کند: «حتی علاوه بر پارک‌های محله‌ای، می‌توان جنگل‌های داخل شهری نیز در مناطق مختلف احداث کرد که از لحاظ تنوع زیستی و و آب و هوایی می‌تواند در کلانشهری چون تبریز بسیار اثرگذار باشد.»

فریدون بابایی اقدم، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این‌زمینه در گفتگو با آی نیوز می‌گوید: «برای اینکه مردم در زندگی روزمره خود تنوعی داشته باشند، اولین اهمیت پارک‌های محله‌ای، ایجاد فضایی متفاوت و بانشاط است.»

او توضیح می‌دهد: «معمولا در شهرها به اندازه نیاز هر شهروند، سرانه فضای سبز در نظر گرفته می‌شود و سپس شهرداری به همان اندازه اقدام به ساخت و احداث پارک‌ها می‌کند.»

به گفته بابایی اقدم، در بافت قدیمی شهر متاسفانه جایی برای فضای سبز تعریف نشده است: «بافت قدیمی و مرکزی شهر حتی به ندرت کاربری عمومی دارند که بتوان از آن‌ها برای احداث فضاهای سبز استفاده کرد و معمولا در این بخش از شهر معمولا با کمبود پارک مواجه هستیم.»

او درباره راهکاری که در طرح تفصیلی توسعه شهر آمده است می‌گوید: «طبق این طرح فضاهای خالی را به عنوان کاربری فضای سبز تعریف می‌کنند که پروسه‌ای زمان‌بر است و معمولا احداث پارک را با تاخیر مواجه می‌کند.»

فضاهای سبز واقعا فضای سبز می‌شوند

این عضو شورای شهر تبریز تصریح می‌کند: «چیزی که در این دوره و در دوره قبل مورد تاکید اعضای شورای شهر قرار گرفت، در اولویت گذاشتن احداث پارک در فضاهایی بود که با عنوان کاربری فضای سبز یاد شده بودند.»

او همچنین اضافه می‌کند: «مدیریت شهری کلانشهر تبریز این‌روزها توجه ویژه‌ای به ایجاد فضای سبز مخصوصا پارک‌های محله‌ای دارد که واقعا برای شهروندان موضوعی خوشحال‌کننده و مهم است.»

این‌روزها که گرانی از هرطرف مردم را تحت فشار قرار می‌دهد، این‌روزها که مشکلات با هرقدم مقابلمان سبز می‌شوند، بنظر می‌رسد نباید موضوع پارک‌ها و فضای سبز را کم‌اولویت دانست. پارک‌هایی که نه‌تنها دی‌اکسید کربن را از هوا می‌گیرند، بلکه انرژی‌های منفی پیرامون محلات را هم از خود دور می‌کنند.

از طرفی دیگر تبریزی که در گذشته‌های نه‌چندان دور به باغ‌شهر ایران معروف بود، حالا از این واژه به عنوان یک خاطره سبز یاد می‌کند اما هنوز هم می‌توان کاری کرد که هواپیماهایی که بر فراز این شهر پرواز می‌کنند، ذهنیتی سبز از پایتخت گردشگری جهان اسلام داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.