کد خبر : 14352
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 شهریور 1397 - 4:55

نقش معاینه فنی خودرو در کاهش تصادفات

نقش معاینه فنی خودرو در کاهش تصادفات

شهریارنیوز: از نظر کارشناسان حوزه ترافیک، علل بروز سانحه های رانندگی را می توان در چهار عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و شرایط اقلیمی تقسیم بندی کرد.

image

از نظر کارشناسان حوزه ترافیک، علل بروز سانحه های رانندگی را می توان در چهار عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و شرایط اقلیمی تقسیم بندی کرد.

در فرایند معاینه فنی خودروها، حدود ۴۰ پارامتر که مربوط به وضعیت نیرو و شتاب ترمز، میزان گیرایی کمک فنر، میزان آلایندگی، لغزش جانبی، چرخ، لاستیک، شیشه، آینه و … بررسی می شود که حدود ۸۵ درصد از آن‌ها در بروز حوادث رانندگی موثر و مابقی باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند.

از نظر کارشناسان حوزه ترافیک، علل بروز سانحه های رانندگی را می توان در چهار عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و شرایط اقلیمی تقسیم بندی کرد. از این رو یکی از راه های کاهش تصادفات بررسی منظم و دوره ای وسایل نقلیه می باشد.طبق آمارهای جهانی، ۱۱ درصد از کل تصادفات جاده ای به دلیل نقص فنی خودروها رخ می دهد با این اوصاف بدیهی است که با کنترل دقیق معاینه فنی خودروها می توان ضمن کاهش حوادث رانندگی، تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را کاهش داد.مواردی که در معاینه فنی خودرو بررسی می شوند:معاینه فنی خودروهای بنزینی را می توان به دو بخش تقسیم بندی کرد۱- بررسی عیوب ظاهری خودرواز جمله مواردی که بازرس به صورت چشمی بررسی میکند عبارتند ازلاستیک ها: در هنگام رانندگی با لاستیک های غیر استاندارد و فرسوده، هر لحظه امکان ترکیدن لاستیک و بروز سانحه رانندگی و واژگونی وجود دارد.شیشه ها: استفاده از شیشه های سالم و استاندارد و بدون برچسب هایی که منجر به کاهش دید در هنگام رانندگی می شود.سیستم روشنایی: سیستم روشنایی استاندارد در مواقع شب، طوفان و گرد و غبار برف و باران از تجهیزات ضروری خودرو است به طوری که رانندگی در شرایط مذکور بدون وجود سیستم روشنایی سالم و استاندارد، بسیار خطر آفرین خواهد بود.برف پاک کن: بسیاری از رانندگان از اهمین این قضیه غافل هستند. نبود برف پاک کن استاندارد می تواند در شرایط جوی نامناسب (برف، باران، کولاک و …) موجب بروز تصادف ناگوار یا انحراف از مسیر، سقوط یا واژگونی شود. ۲-بررسی عیوب فنی خودرو با استفاده از تجهیزات مربوطهسیستم ترمز و نحوه فرمان پذیری خودرو: سیستم ترمز فرمان دو عامل اصلی کنترل راننده بر خودرو است که بدون عملکرد دقیق و صحیح این دو، سانحه رانندگی اعم از تصادف، واژگونی و سقوط و … قطعی و غیر قابل اجتناب است. درواقع نداشتن سیستم ترمز استاندارد، تستقبال از هر نوع خطر است که مواجهه با با تصادفات رانندگی مفروض ترین این خطرهاست.علاوه بر این موارد، بررسی میزان آلایندگی خودرو، کمک فنرها و انحراف محور خودرو از موارد مهمی هست که در مراکز معاینه فنی نسبت به آگاه سازی رانندگان اقدام شده و از صدور برگ معاینه فنی برای این نوع خودروها امتناع می شود. تجزیه و تحیل و بررسی آماری نشان می دهد، افزایش نوبت های معاینه فنی و استمرار آن، منجر به بهبود کیفیت خودرو شده و آمار تصادفات نیز به تبع آن کاهش می یابد. 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.