کد خبر : 24400
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 - 8:20

مرکز تحقیقات داروئی تبریز پیشروی فناوری‌های نوین در کشور است

مرکز تحقیقات داروئی تبریز پیشروی فناوری‌های نوین در کشور است

 رییس مرکز تحقیقات کاربردی و آنالیز داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: این مرکز به دلیل برخورداری از محققان و پژوهشگران خبره، ارایه مقالات علمی پیشروی فناوری های نوین در این رشته است.

دکتر ابوالقاسم جویبان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، کیفی سنجی تحقیقات علمی مربوط به حوزه دارو را یکی از اهداف مهم و اصلی مرکز تحقیقات آنالیز داروئی تبریز بیان و اضافه کرد: در این راستا در مدت پنج سال از گذشت فعالیت رسمی این مرکز، موفقیت های بسیار چشم گیری حاصل شده است که کسب رتبه اول کشوری طی سه سال اخیر و متوالی بر اساس ارزیابی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن جمله است.

وی انجام تحقیقات داروئی همراه با پیگیری فناوری های نوین در این رشته مهم پزشکی را جزو محورهای فعالیت مرکز تحقیقات آنالیز داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد و اظهار داشت: تاکنون تعداد هفت هزار و ۳۷۰ عنوان مقاله علمی از سوی دانشمندان و محققان این مرکز ارایه شده است که از این تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ مقاله استنادی می باشد و حداقل ۳۹ عنوان از این مقالات هر کدام حداقل ۳۹ بار از سوی محققان سایر کشور و مراجع علمی داروئی مورد ارجاع قرار گرفته اند که از معیارهای مهم سنجش توان علمی مرکز به شمار می رود.

جویبان با بیان اینکه ۵۳ درصد مقالات مرکز تحقیقات آنالیز داروئی تبریز با مشارکت کشورهای خارجی تهیه و تدوین شده است، یادآور شد: آمریکا، استرالیا، ترکیه، جمهوری آذربایجان، چین و اتریش از جمله این کشورهاست.

به گفته وی در سال ۲۰۲۱ تعداد ۲۱۸ مقاله علمی از سوی پژوهشگران مرکز تحقیقات آنالیز داروئی تبریز ارایه شده است که از این تعداد ۳۱۵ عنوان مقاله استنادی بوده و حدود ۶۵ درصد مجموع مقالات علمی نیز با مشارکت طرف های خارجی و به صورت بین المللی ارایه شده است.

جویبان، برنامه ریزی برای جذب اعتبارات مالی جهت تجهیز آزمایشگاه ­های مرکز، افزایش تعداد مقالات علمی و ارتقای کیفی تحقیقات انجام شده متناسب با نیازهای ملی و منطقه ­ای، تشکیل بانک اطلاعاتی از محققین ایرانی (مقیم ایران یا خارج) و تدوین سالنامه تحقیقات آنالیز داروئی و بیومدیکال ایران به منظور بسترسازی برای ایجاد ارتباط با صنعت (یا بخش ­های بالینی)  و برنامه ریزی برای جذب دانشجویان دوره­ های تکمیلی جهت اجرای تحقیقات مرتبط در مرکز و حمایت از پایان نامه­ های آنها را از برنامه های استراتژیک مرکز تحقیقات آنالیز داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد.

وی توسعه و به کارگیری دانش بشری در زمینه آنالیز داروئی و بیومدیکال، تخلیص و روش های بررسی خلوص مواد داروئی، انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در جهت ارتقاء نظام داروئی کشور، بسترسازی برای جمع آوری یافته ها، تنظیم و انتشار مقالات علمی به منظور گسترش مرزهای دانش و تبدیل مرکز به مرجعیت علمی در زمینه آنالیز داروئی و بیومدیکال و تربیت نیروی انسانی محقق در زمینه آنالیز داروئی و بیومدیکال برای پاسخگوئی به نیاز صنایع داروئی و بخش های بالینی را از اولویت های این مرکز بیان کرد.

استاد تمام شیمی داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مولف پرفروش ترین کتاب سال ۲۰۱۱ آمریکا و محقق برتر چندین دوره جشنواره رازی یکی از چالش های اصلی مرکز تحقیقات آنالیز داروئی تبریز را کمبود فضای فیزیکی بیان و اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون این مرکز با وجود ظرفیت های بسیار وسیع در حوزه تحقیقات داروئی، در مکانی بسیار محدود مستقر شده است که کفاف نیازهای مرکز را نمی کند و ضروری است مسئولان نسبت به اجرایی شدن طرح های توسعه ای مرکز اهتمام کنند.

جویبان، هدف گذاری مرکز تحقیقات آنالیز داروئی تبریز را تبدیل شدن آن به قطب داروئی کشور و ارایه خدمات به کشورهای منطقه اعلام کرد که به گفته وی، لازمه دستیابی به این هدف مهم حمایت های ویژه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز دولت است.

وی منابع محدود مالی را یکی دیگر از مشکلات مرکز دانست و با تاکید بر اینکه این مشکل هرگز از اراده و عزم محققان برای ادامه فعالیت های علمی خود نمی کاهد، ادامه داد: ما هرگز تحقیقات علمی خود را بر اساس منابع مالی تعریف نکرده و هماره تلاش داریم در مسیر رفع نیازهای علمی کشور گام برداشته و در هر حال خود را با منابع مالی کنونی وفق داده ایم.

جویبان با ابراز تاسف از اینکه جامعه ایرانی هنوز خود را نیازمند پژوهش های علمی نمی داند، گفت: مجامع  دانشگاهی و علمی کشور باید به هر طریق ممکن به سمت نیازمحوری حرکت کنند.

رییس مرکز تحقیقات آنالیز داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، فرسودگی تجیهزات آزمایشگاهی را از دیگر معضلات این مرکز یاد کرد و افزود: بیشتر این تجهیزات ۲۰ سال قدمت دارند و عمر مفید خود را طی کرده اند و نیازمند نوسازی و بازسازی هستند، اما تحریم ها در این زمینه مشکل ساز شده است که البته ما با قدرت فعالیت های خود را بدون توجه به چنین مشکلاتی ادامه می دهیم.

جویبان، راه اندازی پژوهشگاه ملی ربع رشیدی را مطالبه جدی و مهم جامعه علمی داروئی کشور و آذربایجان شرقی برشمرد و با بیان اینکه افتتاح این مرکز بخش قابل توجهی از مشکلات مرکز تحقیقات آنالیز داروئی تبریز را رفع می کند، اظهار داشت:  این مجموعه باید سال ها قبل به بهره برداری می رسید که به دلیل کمبود منابع مالی هنوز پیشرفت آن چنانی ندارد، اما امیدواریم در دوره جدید مدیریت کشور شاهد اتفاقات خوب در این زمینه باشیم.

به گزارش ایرنا، پیشنهاد اولیه تاسیس مرکز تحقیقات آنالیز داروئی (متاد) به عنوان یک مرکز تحقیقات خروجی (اسپین آف) از مرکز تحقیقات کاربردی داروئی در سال ۱۳۹۳ مطرح و یک سال بعد مدارک  جهت اخذ مجوزهای تاسیس به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد تا اینکه موافقت اصولی مرکز در سال ۱۳۹۵ صادر و نهایتا” به استناد نتایج ارزشیابی سال ۱۳۹۷ و کسب رتبه اول در جشنواره رازی بین مراکز تحقیقاتی بیومدیکال با فعالیت ۱ تا ۳ سال و به استناد رای صادره در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ماه ۱۳۹۷ با تاسیس آن موافقت شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.