کد خبر : 712
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1392 - 8:59

برگزاری میزگرد علمی در فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی

برگزاری میزگرد علمی در فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی

رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی از برگزاری میزگرد علمی با موضوع « بسترهای کنترل اجتماعی جرم در استان آذربایجان شرقی » خبر داد.

به گزارش آی نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، خانم شمسی محمد نژاد گفت: به منظور بررسی چالش های فرا روی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی در حوزه جغرافیای خدمتی و دست یابی به راهکارهای علمی و عملی برون رفت از این مشکلات، میزگرد علمی با موضوع بسترهای کنترل اجتماعی جرم در استان آذربایجان شرقی با حضور جمعی از کارشناسان درون و برون سازمانی فعال در امور اجتماعی و انتظامی برگزار گردید.
وی در آغاز این میزگرد با اشاره به اهمیت کنترل اجتماعی جرم گفت: آنچه مسلم است اینکه بقای هر جامعه ای به نظم و ثبات بستگی دارد و برای ایجاد نظم و تنظیم روابط میان اعضای جامعه بایستی از طریق مکانیسم « کنترل اجتماعی» اقدام نمود چرا که در این مکانیسم، نظم جامعه، بر اساس تشویق رفتارهای مطلوب و تنبیه رفتارهای نامطلوب سازماندهی می شود.
سرهنگ نسودی رئیس مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی استان در ادامه با اشاره به برآورد های اجتماعی بعمل آمده از جرایم واقع شده در استان به تشریح فعالیتهای پلیس آذربایجان شرقی در راستای کنترل اجتماعی جرایم پرداخته و گفت:اجرای طرح شورای معتمد محله از جمله مهمترین طرح های ناجا در این خصوص است که هدف اصلی آن، ارتقاء شاخص های نظم و امنیت و افزایش سرمایه اجتماعی پلیس از طریق بهره گیری از آحاد جامعه در تامین نظم و امنیت محلات در قالب تشکیل شورای معتمد پلیس و مشارکت واقعی مردم درامر نظارت، کنترل و پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی ویژه در محلات است.
در بخش دیگر این میزگرد جرایم شایع در استان، علل و زمینه وقوع جرایم و تیپ شناسی مجرمین توسط دکتر رادپور مدیر گروه اجتماعی و فرهنگی استانداری، سرهنگ علیپور معاون عملیات استان، سرهنگ عسگرانی جانشین پلیس آگاهی استان و سایر اعضای حاضر در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به عقیده دکتر محمود علمی، شکاف ایجاد شده بین نسلها که حاصل فناوری های اطلاعاتی، تغییر سبک زندگی انسان ها، وجود هنجارهای خاص و فشار هنجارهای عام بر جوانان، سیاست زدگی جامعه، ضعف متخصصان امور اجتماعی در برنامه ریزی مسنجم می باشد از جمله علل مهم وقوع جرایم در جامعه است. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در بخش دیگر سخنان خود چهار روش ( افزایش امکان مشاهده جرم ـ کاهش سود ارتکاب جرم ـ افزایش ریسک جرم و از بین بردن بهانه ها و زمینه های ارتکاب جرم ) را از جمله فنون خاص برای پیشگیری از وقوع جرایم عنوان کرد. گفتنی است در پایان این نشست، راهکارهای علمی و عملی کنترل اجتماعی جرایم در سطح استان توسط کارشناسان مسایل انتظامی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.