کد خبر : 36628
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 12:15

ثبت جهانی پارک تاریخی ائل گلی نیازمند همکاری بین سازمانی

ثبت جهانی پارک تاریخی ائل گلی نیازمند همکاری بین سازمانی

آی نیوز ، علی عباسی – فضای سبز و موضوعات مرتبط با نگهداری و توسعه آن همواره یکی از دغدغه های اساسی مدیریت ارشد شهری بوده است.

نگاهی به اسامی تاریخی محلات تبریز حسی از حسرت نسبت به گذشته این شهر را ایجاد می کند. اسامی اکثر محلات و کوی های این شهر تاریخی با درخت ، باغ و بیشه درختان گره خورده است، باغمیشه، قره آغاج، باغ احتشام، کوچه باغ، باغات لاله، باغ حکیم و ده ها و صدها اسم که نشانگر وجود باغشهر معظمی به نام تبریز در گذشته بوده است.

مدیریت شهری تبریز در دوره جدید مدیریتی نگاه ویژه ای به توسعه فضای سبز داشته است که  سردبیر آی خبر قسمتی از فعالیت ها در این زمینه را در گفتگو با سیامک آسیایی مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز تبریز مورد بررسی داده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم

گفتگو: علی عباسی

در دوره مدیریت جدید شهری چه اندازه به میزان سرانه فضای سبز افزوده شده یا خواهد شد؟

خوب کارهای بسیار بزرگی در دوره جدید مدیریت شهری در حوزه فضای سبز ایجاد شده است که با تکمیل این پروژه ها ۴ متر به سرانه فضای سبز تبریز افزوده خواهد شد. سیاست گذاری مدیریت ارشد شهری برای توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز عمومی این شهر از سال گذشته آغاز شد و تلاش بر این است که با تکمیل این ۶۰۰ هتار سرانه فضای سبز را به عدد مطلوب برسانیم.

سرانه فضای سبز تبریز چقدر است و چند متر تا استاندارد کشوری و جهانی فاصله داریم.

بر اساس شاخص های تعریف شده بین المللی سرانه استاندارد فضای سبز بین ۲۰ متر تا ۲۵ متر مربع است اما در حال حاضر، سرانه فضای سبز شهر تبریز، بیش از ۱۶.۱۶ متر مربع است که تا رسیدن به استاندارد، ۹ متر مربع فاصله وجود داریم

مهمترین طرح های توسعه فضای سبز تبریز در دو سه سال اخیر کدام طرح ها می دانید؟

پروژه های متعددی در حوزه فضای سبز در تبریز فعال هستند. فضای سبز ریه تنفسی و مانع ایجاد گرد و غبار و ریزگرد در شهرهاست. در خصوص سوال شما باید عرض کنیم انبوه کاری درختان و طرح های توسعه فضای سبز در قالب ایجاد کمربند سبز و کارشت درخت و درختچه در فضاهای شهری و تفرجگاههای تبریز را در دست اجرا داریم. طرح توسعه پنج هکتاری باغات ضلع شمالی ائل گلی، توسعه ۴۵ هکتاری فضای سبز حاشیه اتوبان شهید باکری، ۵۰ هکتاری تفرجگاه عینالی، ۱۰۰ هکتاری آرپا دره سی و ۳۰۰ تا ۳۵۰ هکتاری

وضعیت تجهیزات و ماشین آلات حوزه فضای سبز را چگونه ارزیابی می کنید؟

به دنبال این هستیم تا در کنار تقویت تجهیزات و ماشین آلات معمول، پیمانکار به تجهیزات و وسایل بروز و مدرن حوزه فضای سبز مجهز شود.

نحوه نظارت بر آبیاری و نحوه نگهداشت فضای سبز بخصوص آبیاری درختان پیرامون و اطراف شهر چگونه است؟ با چه مکانیزمی ببر نحوه و میزان آبیاری درختان نظارت دارید؟

هر گونه آبیاری که در سطح پارکها و یا فضای سبز شهر انجام می گیرد توسط سیستم نظارت سازمان کنترل می شود. این نظارت فردی نیست بلکه به صورت سیستماتیک انجام می گیرد. به این معنی که در تمامی نقاط هم ناظر مقیم داریم، م ناظر عالی نظارد دارد. علاوه بر اینها خود مدیر منطقه ، روسای ادارات توسعه و نگهداری، و معاون فنی و و اجرایی نظارت دارند و تمامی این لایه های نظارتی که عرض کردم به کارهایی که در حوزه نگهداری و توسعه فضای سبز انجام می گیرد نظارت دارند. در ضمن در بحث آبیاری با تانکرها در کنار نظارت از سوی لایه های نظارتی که عرض کردم، تانکرها به دستگاه جی پی اس مجهز هستند که در کدام محل ها فعالیت داشته اند و در کنار این قضیه نیز بازدیدهای میدانی توسط ناظران بر نحوه و کیفیت آبیاری درختان انجام می گیرد. در کنار تمامی موارد نظارتی که به صورت منظم و روزانه انجام می گیرد، به صورت ماهانه تیم ارزیابی در سطح تمامی نقاط فضای سبز حضور می یابند .

آقای مهندس در خصوص مدیریت آب خام، بازچرخانی آب و بهره برداری از آبهای سطحی و جاری چه برنامه هایی در سازمان اجرا می شود؟

در بحث مدیریت آب خام در سطح شهر یک سری سیاست کوتاه مدت و بلند مدت را دنبال می کنیم. بر اساس سیاست های بلند مدت باهماهنگی معاونت فنی و عمرانی مرکز، قرارداد تهیه طرح جامع شبکه آب خام شهر منعقد شده است. که فاز مطالعاتی طرح به اتمام رسیده و عن قریب طرح های پیشنهادی را  ارائه خواهند داد.

در بخش های سیاستهای کوتاه مدت هم به روش های متعددی آبهای سطح شهر را مدیریت می کنیم. تغییر الگوی کشت، استفاده از گونه های با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی، کاهش سطح چمن کاری و جایگزینی چمن کاری با گیاهان پوششی کم مصرف، استفاده از روش های آبیاری قطره ای و شیوه های نوین آبیاری و توسعه شبکه آب خام، و آبیاری در ساعات خنک جهت جلوگیری از تبخیر آب می توان اشاره کرد.

در خصوص آبهای سطحی..

در مورد آب های سطحی از اول سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۷۱ حلقه چاه جذبی برای مهار و جذب آبهای سطحی در سطح شهر احداث شده است. این چاهها باعث افزایش رطوبت سطوح زیرین خاک نیز می شود.

اگر بخواهید عملکرد سازمان در حوزه زیباسازی و نورپردازی شهر بیان بفرمایید کدام پروژه های شاخص اجرا شده است؟

با توجه به اینکه برنامه و بودجه سال سال  ۱۴۰۲ تعیین شده بود، کارهای متعددی انجام گرفت. به عنوان نمونه پنج مجسمه معظم فلزی که در جشنواره مجسمه های فلزی برنده شده بودند در سطح شهر نصب شد، چند سردیس و تندیس در سطح شهر نصب شد، به عنوان مثال سردیس ۳۲ تن از شاعران مدفون در  مقبره الشعرا که در سطح صفه جنوبی و شمالی مقبره طراحی ساخت و نصب شد . نصب تندیس آیت الله شهید مدنی در راسته کوچه در محل شهادت ایشان یکی دیگر از فعالیت های این حوزه بود. سردیس آیت الله قاضی در محل شهادت ایشان، مجسمه هایپر رئال استاد شهریار، یکی از کارهای برجسته بود که در منزل استاد شهریار نصب گردید. پس از نصب این مجسمه بازدید از این مجموعه سه برابر شد که تاثیر المان ها را نشان می دهد.

از دیگر کارها در این حوزه می توان به المان های یادواره شهدای آذربایجان، و فراخوان و ساخت المان های استقبال از بهار و یادمان شاعره تبریزی پروین اعتصامی برگرفته از شعر اشک یتیم، می توان اشاره کرد.

یکی دیگر از برنامه های شاخص سازمان ، ساخت سه مجسمه برنزی ستارخان، شهید مهدی باکری و جبار باغچه بان است که مراحل پایانی خود را طی می کند که بعد از جانمایی و نصب خواهد شد. این مجسمه ها به ارتقاع ۴ متر ساخته می شوند که با احتساب پایه های آن به ۷ – ۸ متر خواهند رسید.  در مناطق هم کارهای زیادی در حوزه زیباسازی با بررسی و نظارت سازمان صورت گرفته است.

در حوزه  نورپردازی محیط های شهری و پارکها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

نورپردازی رمپ ها و طرح تبادل امام علی (ع) نورپردازی مسجد صاحب الامر، ارک ، نورپردازی زیرگذر شهید مدنی از دیگر فعالیت های سازمان است . در کنار این نورپردازی پل شهید مهدی باکری و راه آهن، نورپردازی و سه پل قاری، پل سنگی و پل حاج عبدالعظیم هم در برنامه روزهای آتی سازمان قرار دارد.

آیا نورپردازی پارکها بر عهده سازمان است؟

نه، نورپردازی پارکها بر عهده مناطق است اما طرح نورپردازی با تایید سازمان توسط مناطق اجرا می شود.

در حوزه سرمایه گذاری بخصوص احداث لونا پارک چه برنامه هایی دارید؟

خوب، شما از بعد سرمایه گذاری به لونا پارک نگاه کردید، اما نگاه ما نگاه خدمت رسانی به شهروندان است. یکی از الزمات ثبت جهانی پارک ائل گلی جمع آوری لونا پارک ائل گلی، بود. البته اتمام قرارداد بهره برداری و دموده و فرسوده بودن دستگاهها در شورای عالی سرمایه گذاری تصمیم بر جمع آوری این لوناپارک گرفته شد. بعد از تعطیلی و جمع آوری این لونا پارک، اولا تمامی دستگاههای لونا پارک باغلارباغی بروز رسانی و استانداردسازی شد، محوطه و بوفه های این لونا پارک زیباسازی شد، که تفاوت زیادی با دوره قبل داشت.

مجموعه سورتمه سواری در چه وضعیتی است؟

مجموعه سورتمه سواری تبریز که از سال ۱۳۹۵ به دلیل اشکالات بلااستفاده مانده بود، با کشور سازنده تماس گرفته شد و هزینه بالایی برای نوسازی و رفع ایرادات اعلام کردند خوب ما برآورد کردیم دیدیم اگر این شرکت خارجی بیاید و مجموعه سورتمه سواری را راه اندازی کند، بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان هزینه بر سازمان تحمیل خواهد شد. به همین دلیل با متخصصان داخل کشور مذاکر کردیم و متخصصان داخلی هم ایردات مکانیکی و هم ایرادات الکترونیکی مجموعه را رفع کردند. با هزینه یک یازدهم طرف خارجی رفع کردند. البته استانداردهای تازه اداره استاندارد هم در این دوره اعمال شد و از اول سال قرارداد از طریق مزایده منعقد شد و مردم و میهمانان از این مجموعه استفاده می کنند.

در ماهای گذشته خبرهایی در خصوص طرح ایجاد چند لوناپارک و مجموعه بازی در نقاط مختلف شهر منتشر شده بود در این خصوص چه کارهایی انجام شده است؟

سیاست آینده در خصوص بحث ساخت مجموعه های بازی و لونا پارک تعیین ۶ مکان در پارک جنگلی ارم، پارک صنعت، پارک عباس میرزا، باغمیشه برای احداث مجموعه بازی و لونا پارک است که فراخوان آن برای  همایش سرمایه گذاری منتشر شده است و از سرمایه گذاران عزیز دعوت می کنیم تشریف بیاورند و طرح های خود در زمینه احداث مجموعه های مدرن و شایسته تبریز را ارائه نمایند. تا احداث و تقدیم شهروندان عزیز شود.

آقای مهندس در سخنانتان به بحث ثبت جهانی پارک تاریخی شاه گولی اشاره داشتید، بفرمایید پروژه ثبت جهانی ائل گلی در چه مرحله ای است و توسط چه نهادی پیگیری می شود؟

خوب پارک تاریخی و ۷۰۰ ساله ائل گولی ثبت ملی شده است و ثبت جهانی آن هم باهمراهی میراث فرهنگی در حال انجام است که امیدواریم در ماههای آینده با همراهی بین سازمان ها خبرهای خوشی در این خصوص اعلام شود.

آیا موردی بود که در برای حضرتعالی وسازمان سیما منظر مهم است و شما تمایل دارید به آن  اشاره کنید؟

امسال چهارمین سمپوزیوم مجسمه های سنگی در عرض یک ماه آینده شروع خواهد شد که ۷ اثر از هنرمندان و ۶ اثر دانشجویی در این سمپوزیوم در یک ماه آینده اجرا خواهد شد. در بحث ائل گلی هم باید عرض کنم که در طول یک سال اخیر کارهای زیادی صورت گرفته است. توسعه ۳ هکتاری ضلع شمالی پارک، کف سازی و نورپردازی و آبنمای زیبایی در این منطقه اجرا شد و این سه هکتار به پارک الحاق شد.  چندین برنامه مهم از جمله نورپردازی دور استخر و محوطه در محل پارک انجام گرفته است که چهره شبانه پارک را متحول کرده است.

مصاحبه تمام شد؟

از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید ممنونیم.

ثبت جهانی پارک تاریخی ثبت جهانی پارک تاریخی ثبت جهانی پارک تاریخی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.