کد خبر : 1968
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1393 - 7:42

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۲.۱ میلیارد مترمکعب آب می‌طلبد

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۲.۱ میلیارد مترمکعب آب می‌طلبد

 دبیر شورای فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه حدود ۱۲.۱ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم.

خلیل ساعی تبریز اظهار داشت: سطحی که امروز دریاچه به خود اختصاص داده ۲ هزار و ۴۸ کیلومتر مربع و حجم آن ۲ میلیارد و ۴۰۹ میلیون متر مکعب است که باید این ارقام به ترتیب به ۴ هزار و ۳۴۸ کیلومتر مربع و ۱۴ میلیارد و ۵۷۶ میلیون متر مکعب افزایش یابد تا ارتفاع آن نیز به ۱۲۷۴.۱ برسد.
وی افزود: بارش‌هایی که امسال در غرب کشور رخ داد بسیار مناسب بوده و حداقل بارش‌ها در استان ما در حوزه دریاچه ارومیه حدود ۱۶۴ میلیمتر گزارش شد که بهترین وضعیت را ایستگاه اشنویه داشته است.
ساعی ادامه داد: میانگین بارش‌ها در استان آذربایجان‌شرقی برابر گزارش اداره کل هواشناسی ۱۷۲ میلیمتر بوده است که میانه حداقل بارش‌ها یعنی ۱۰۰ میلیمتر و بناب حداکثر بارش‌ها یعنی ۲۱۴ میلیمتر را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرکل بحران استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: روند کاهش بارندگی در چند سال گذشته موجب کاهش حداقل ۳۴ سانتی‌متری سطح ارتفاع دریاچه ارومیه شده بود و این در حالی است که به دلیل بارش‌های مناسب در مهر ماه امسال ارتفاع دریاچه ارومیه در مقایسه با وضعیت مشابه سال قبل یک سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.
دبیر شورای فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ستاد ۲۷ برنامه و راهکار پیشنهاد داده که از این تعداد ۱۹ مورد به عنوان پروژه‌های عملیاتی و ۸ مورد نیز به عنوان پروژه‌های مطالعاتی مطرح بوده‌اند.
اجرایی شدن طرح‌های احیا ۱۴۰۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
ساعی کل طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه را ۷۷ مورد عنوان و تصریح کرد: برای اجرایی شدن این طرح‌ها یک هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که با حدود یک هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان کسری مواجه هستیم.
این مسئول اضافه کرد: مجموع طرح‌هایی که برای استان آذربایجان‌شرقی لحاظ شده ۳۶ پروژه است که به ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و کسری اعتبارات این بخش نیز ۱۹۵ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه اعتباراتی که برای آذربایجان‌شرقی ابلاغ شده ۱۸ درصد اعتبارات کل یعنی ۵۴ میلیارد تومان و اعتبار تخصیص یافته ۸.۱ میلیارد تومان است، یادآور شد: ظاهرا در حال حاضر ۸ میلیارد تومان در خزانه استان موجود است که دستگاه‌های اجرایی مربوطه می‌توانند با پیگیری‌های لازم سهم اعتباری خود را از این خزانه دریافت کنند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.