کد خبر : 3266
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مرداد 1394 - 5:48

اولاند بر نقش ایران برای استقرار صلح در خاورمیانه تاکید کرد

اولاند بر نقش ایران برای استقرار صلح در خاورمیانه تاکید کرد

تارنمای یک روزنامه فرانسوی نوشت: ‘فرانسوآ اولاند’ رییس جمهوری فرانسه بر نقش تهران در استقرار صلح در خاورمیانه تاکید کرد.

به گزارش تارنمای فرانسوی ‘اوئست- فرانس’، اولاند طی گفتگویی مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری فرانسه با تاکید بر نقش ایران در استقرار صلح در خاورمیانه گفت: از ‘حسن روحانی’ رییس جمهوری ایران انتظار داریم ثابت کند که اکنون ایران می تواند حل و فصل بحران های وخیم منطقه به ویژه مساله سوریه را تسهیل کند.
به گفته اولاند، ‘ایران باید کشوری باشد که برای مسائلی چون مساله لبنان، سوریه، یمن و بحرین راه حل هایی یافته و ایجاد کند’.
وی همچنین با اشاره به انتقاداتی که در ایران به سفر ‘لوران فابیوس’ وزیر امور خارجه فرانسه به تهران به دلیل موضع سرسختانه وی در جریان مذاکرات هسته ای مطرح می شود، اعلام کرد: شیوه میزبانی از فابیوس برآورد ما از رفتار ایران در قبال فرانسه خواهد بود.
بر پایه این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل متحد، توافق هسته ای صورت گرفته میان ایران و گروه ۱+۵ را تصویب کرده و دورنمای لغو تحریم ها نظر شرکت های غربی را به سمت بازار ایرانی جلب کرده است.
این درحالی است که برخی موضع سرسختانه فابیوس را در جریان مذاکرات، اقدامی به ضرر شرکت های فرانسوی در مسیر بازگشت به ایران تلقی می کنند.
این روزنامه نوشت: ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، بازاری جذاب برای شرکت های بزرگ فرانسوی از جمله خودروسازانی چون ‘پ اس آ پژو سیتروئن’ و ‘رنو’ و نیز فعالان بخش انرژی همچون شرکت ‘توتال’ محسوب می شود.
بر پایه گزارش منتشر شده از سوی مجلس سنای فرانسه، در جریان اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران حجم تبادلات تجاری ایران و فرانسه از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ میلادی به یک هشتم کاهش یافت. ارزش این مبادلات در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۵۰۰ میلیون یورو برآورد می شود.
در همین راستا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که قرار است این هفته در صدر هیاتی سیاسی- اقتصادی به ایران سفر کند در یادداشتی اختصاصی در روزنامه ایران ضمن تاکید بر فرهنگ و تاریخ کهن ایران بر همکاری های مشترک دو کشور تاکید کرد.
در یادداشت شخصی فابیوس روز سه شنبه با تیتر « اقدام مشترک برای یک جهان امن تر» منتشر شده آمده است:«پس از چند سال مذاکره دشوار اما سازنده بزودی به دعوت همتایم محمد جواد ظریف به تهران می روم و از این سفر خوشحال هستم.’
وزیر امور خارجه فرانسه در یادداشت خود افزوده است: ‘فرانسویان همیشه مجذوب ایران و بویژه میراث این فرهنگ کهن و سهم این کشور در تاریخ علم و اندیشه بوده اند. دانشجویان ایرانی نیز برای ما شگفتی آفرین اند؛ آنها چهره ایران در دانشگاه های فرانسه اند و خوش می درخشند. امروز شرایط برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور مهیا شده است.’
فابیوس تاکید کرده است:’ توافق هسته ای مهم ۱۴ ژوئیه یک چرخش است. برای آنکه این چرخش موفق باشد ضروری است هر یک از طرف ها تعهداتی را که پذیرفته طبق تقویم مورد توافق اجرا کند. فقط به این شرط است که تلاش هایی که همه طرفین به کار بسته اند اعتماد را ممکن خواهند کرد.’

منبع:ایرنا


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.