کد خبر : 35750
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 - 12:47

ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال

ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه فروش سیگار به افراد پایین‌تر از هجده سال ممنوع است، گفت: مرجع قضایی باید اجازه و پروانه فروش را از افراد متخلف بگیرد.

بهزاد ولی‌زاده افزود: کودکان و نوجوانان هدف صنایع دخانی هستند و قوانین ضعیف باعث می‌شود همین گروه‌ها مورد آسیب قرار بگیرند. متاسفانه جریمه‌ها در حوزه فروش دخانیات بازدارندگی لازم را ندارند.
وی افزود: صنایع دخانی با مصرف منابع انرژی بسیار زیاد باعث مرگ مصرف‌کنندگان می‌شوند و به محیط‌زیست نیز آسیب می‌رسانند به‌این‌ترتیب بحث جرائم اهمیت بالایی دارد.
ولی زاده با اشاره به اینکه قانون جامع مبارزه با دخانیات در سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اظهار داشت : هر سه سال یک‌بار این جرائم باید به‌روزرسانی شوند. در سال ۱۳۹۸ جرائم تبلیغات به حدود ۴۴ میلیون تومان، جرائم فروش بدون پروانه به حدود ۲۶ میلیون تومان، جریمه فروش به افراد پایین‌تر از ۱۸ به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و جریمه مصرف دخانیات در اماکن عمومی به ۸۷ هزار تومان رسیده بود.
به گفته وی، در حال حاضر جرائم باید افزایش یابد چرا که این قیمت‌ها دیگر اثرگذاری ندارد. مسئولیت اجتماعی بسیار اهمیت دارد فروشندگان دخانیات باید بدانند عرضه و فروش محصولات دخانی به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات تصریح کرد: موضوع مالیات محصولات دخانی وارد برنامه هفتم شده به نحوی که نرخ مالیات ۱۵ درصدی برای سیگارهای ایرانی و ۲۵ درصدی برای سیگارهای تولیدی برند خارجی و نرخ ۵۰ درصدی برای سیگارهای وارداتی در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: نرخ مالیات ۷۵ درصدی بر خرده فروشی باید در قانون برنامه هفتم توسعه لحاظ شود و سیستم مالیاتی به نحوی باشد که مالیات بر خرده فروشی لحاظ شود.
ولی‌زاده گفت: ما سامانه ۱۹۰ را به مردم معرفی کردیم که شکایات بهداشتی را گزارش کنند تعداد شکایت بسیار اهمیت دارد. برخی واحدهای صنفی متخلف به قانون تمکین نمی‌کنند و اعتراض به نظارت‌ها هم دارند که این موضوع باید رسیدگی شود.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۲ میلادی در سراسر جهان، حداقل ۳۷ میلیون نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله یکی از انواع دخانیات را مصرف می کردند. این آمار در منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت شامل ۵.۱۱ درصد از پسران و ۱.۱۰ درصد از دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله است؛ یعنی چهار میلیون نفر از قشر نوجوان فقط در این منطقه مصرف کننده دخانیات هستند.

برچسب ها : ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.