کد خبر : 36218
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1403 - 11:57

پرداختن به معارف و مفاهیم ارزشمند رسالت شعر است

پرداختن به معارف و مفاهیم ارزشمند رسالت شعر است

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: شعرا و فعالان عرصه شعر و هنر باید نسبت به نهادینه کردن اصل توجه به مفاهیم والای معنوی و عرفانی در شعر شعرای جوان اهتمام کنند، چون این مهم رسالت شعراست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری اصل در اختتامیه کنگره منطقه‌ای شعر محرم، با اشاره به ظرفیت‌های ابزار هنری مانند شعر در انتقال مفاهیم، بیان کرد: گاهی تصور می‌شود شعرای قدیمی فقط مطلبی را به نظم کشیده‌اند، در حالی که آنها از زبان شعر برای بیان مفاهیم و موضوعاتی استفاده می‌کردند که شاید بیان آنها به زبان معمول و نثر نه ممکن بوده و نه اثرگذاری لازم را داشته است.

وی ادامه داد: رسیدن به این مهم نیازمند تدبر، مطالعه و درک چنین معارف و مفاهیم ارزشمندی است و غفلت از چنین ملزوماتی را می‌توان علت تولید آثار و اشعاری سبک و بدون محتوا و نزدیک به زبان محاوره و نثر دانست. در حالی که اشعار شعرایی مانند سعدی و حافظ حتی ابزاری برای تبیین و انتقال مفاهیم سنگین فلسفی توسط اهالی منبر و علما بوده است.

وی اظهار کرد: بر همین اساس می‌طلبد خود شعرا و فعالان عرصه شعر و هنر نسبت به نهادینه کردن لزوم توجه به مفاهیم والای معنوی و عرفانی در شعر شعرای جوان اهتمام کنند تا از آسیب‌هایی مانند ارائه ذهنیات فردی تحت عنوان بیان حال بویژه درباره انبیا و اولیای الهی و از جمله حضرت اباعبدالله الحسین (ع) جلوگیری شود.

او گفت: انتقال مفاهیم و محتوای ارزشمند در قالب شعر مهمترین رسالت هنرمندان این عرصه است و رسیدن به چنین مرحله و جایگاهی از سوی شعرای جوان نیازمند هدایت و راهنمایی اساتید این عرصه و مطالعه عمیق و کاربردی است.

مطهری تاکید کرد: به گفته حضرات معصومین مقام شعر و شاعری آن است که شعرا با پرهیز از رساندن انبیا و اولیای الهی به مقام ربوبیت، حق مطلب را در تبیین مقام والای آنها ادا کنند.

وی با انتقاد از برخی رویکردها در تقابل با آسیب‌شناسی چنین حوزه‌هایی، بیان کرد: به‌دلیل بی‌توجهی به این مهم شاهد ترویج برخی خرافات به اسم ادبیات آیینی در اشعار برخی شعرا و حتی برخی منابر هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: این آسیب‌شناسی باید توسط خود اهالی شعر و ادبیات آیینی انجام شود، چون در صورت بی‌توجهی به این امر، در آینده شاهد رنگ باختن اشعار و منابع اصیل قدیمی و جایگزینی آنها با ادبیات سطحی و نثر مواجه خواهیم بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اختتامیه ششمین کنگره منطقه‌ای شعر محرم ویژه استان‌های شمال غرب کشور با معرفی برگزیدگان در اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد و بر این اساس امین منیری مراغه‌ای، میرتقی سیدی، وحید طلعت، ناصر دوستی و امیر رسولی به‌عنوان برگزیدگان این کنگره معرفی و تجلیل شدند.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.