کد خبر : 36294
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 16:57

اجرای ۱۲ پروژه مرمتی توسط شهرداری منطقه ۸ در بازار تاریخی تبریز

اجرای ۱۲ پروژه مرمتی توسط شهرداری منطقه ۸ در بازار تاریخی تبریز

به منظور گرامیداشت چهاردمین سالگرد ثبت جهانی بازار تبریز، مراسمی با حضور شهردار منطقه ۸، معاون میراث فرهنگی استان، اصناف و کسبه بازار و شهروندان علاقه مند تبریزی در محل پایگاه میراث جهانی بازار تبریز برگزار شد.

حسین منیری فر شهردار منطقه ۸ در این مراسم ضمن ارزشمند خواندن جایگاه بازار تاریخی تبریز به اقدامات شهرداری منطقه ۸ در راستای میراث داری از این گنجینه جهانی اشاره کرده و گفت : شهرداری منطقه ۸ تبریز در راستای ساماندهی و میراث داری از بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار تاریخی جهان، طی ماه های اخیر ۱۲ پروژه مرمتی و ساماندهی در محدوده بازار تبریز اجرایی کرده که اهم آنها شامل: احداث سردرب حرمخانه، احداث سردرب کفاشان، جداره سازی بلوار جمهوری اسلامی، جداره سازی بازار گرجیلر، سنگفرش ورودی سرای امیر، سنگفرش دربند جامع، اصلاح سنگفرش گرجیلر، اصلاح سنگفرش بازار صفی، مرمت سقف بازار کفاشان، نورپردازی بازار تاریخی تبریز، احداث پیاده راه یمن دوزان، احداث آبخوری های سنتی در کاروانسراهای بازار میباشد.
وی به سایر اقدامات فرهنگی و گردشگری شهرداری منطقه ۸ در بازار تبریز اشاره کرده و گفت: در راستای معرفی شایسته و فناوری محور معابر، راسته ها، سراها، تیمچه ها و اصناف صاحب نام بازار تاریخی تبریز، شهرداری منطقه ۸ اقدام به طراحی ونصب انواع تابلوهای کیو آر کد درقسمتهای مختلف بازار تاریخی تبریز کرده است تا به عنوان دایره المعارف بازار تاریخی تبریز بصورت فناوری محور عمل کند.
شهردار منطقه ۸ افزود: شهروندان و گردشگران گرامی میتوانند با اسکن«QR Code» نصب شده، معرفی جامع از تاریخچه سراها، تیمچه ها، راسته ها، صنف های تجاری، و اصناف صاحب نام بازار تاریخی تبریز را در بستر مجازی دریافت کنند.
منیری فر در ادامه گفت: یکی دیگر از رسالت هایی که در حوزه ی اجتماعی بازار در سال جاری برای خود تعریف کرده ایم چاپ و نشر کتاب تاریخ شفاهی بازار تبریز است که در کنار کارهای فیزیکی احیا و مرمت این مجموعه ی نفیس جهانی، اجرایی خواهیم کرد.
معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی نیز در مراسم بزرگداشت چهاردهمین سال ثبت جهانی بازار بزرگ تبریز ضمن اشاره به اهمیت بازار تاریخی تبریز از منظر تعاملات فرهنگی و اجتماعی در گذر زمان، ثبت جهانی این مجموعه تاریخی را یکی از دلایل مهم افزایش دستاورهای حفاظتی و مرمتی عنوان کرد.
وحید نواداد گفت: در طول ۱۴ سال پس از ثبت جهانی بازار تبریز، گام‌های مهمی در راستای حفاظت و ارتقاء این مجموعه ارزشمند برداشته شده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره، بهبود قابل‌توجه در امر حفاظتی و مرمتی بخش‌های مختلف بازار است که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و اهتمام کم‌نظیر شهرداری منطقه ۸ در مسیر احیای ازش‌های تاریخی، وضعیت حفاظت از بازار بزرگ تبریز بهتر از پیش اجرایی شود.
معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در طول تاریخ پایگاه مردمی بازار تبریز مسبب اصلی حفاظت و احیای آن طی بلایای طبیعی بود که این مسئله به خودی خود از اهمیت این مجموعه کهن در منظر خود بازاریان و مردم تبریز حکایت دارد.

او افزود: در میان پروژه‌های مشارکتی، بازار تبریز نمونه‌ای موفق از بالاترین میزان مشارکت در سطح کشور را به نمایش گذاشته است. این بازار با توجه به حساسیت‌های فرهنگی و تاریخی خود، توانسته است در زمینه مشارکت مردمی و حفاظت از ارزش‌های میراثی به یک الگوی برجسته در سطح کشور مبدل شود.

نواداد ضمن قدردانی از اقدامات شهرداری منطقه ۸ تبریز بیان کرد: شهرداری منطقه ۸ تبریز با نگرش مثبتی که نسبت به حفاظت از این میراث تاریخی- فرهنگی داشته، به استمرار اقدامات حفاظتی، مرمتی و ساماندهی بخش‌ها در این مجموعه کمک کرده است. امید است که این نگرش‌ها تداوم پیدا کرده و همکاری‌‌های نهادهای مختلف برای حفاظت از بازار تاریخی تبریز ادامه یابد.

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.