کد خبر : 36577
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مهر 1403 - 9:39

شاهد دوره طلایی مدیریت شهری تبریز هستیم

شاهد دوره طلایی مدیریت شهری تبریز هستیم

علی عباسی – دوره جدید مدیریت شهری دوره تغییر از مدیریت سنتی و اداره سنتی شهر تبریز به سمت مدیریت هوشمند و استفاده از شیوه های نوین در اداره کلانشهر تبریز بوده است.

آی نیوز – دوره جدید مدیریت شهری دوره تغییر از مدیریت سنتی و اداره سنتی شهر تبریز به سمت مدیریت هوشمند و استفاده از شیون های نوین در اداره کلانشهر تبریز بوده است.

معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز یکی از معاونت های حساس و پر اهمیت این نهاد خدمتگذار بوده است.

برای بررسی چند و چون فعالیت های این معاونت مصاحبه ای با محبوب تیزپاز معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تبریز انجام دادیم که شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

مصاحبه: علی عباسی

اگر بخواهیم مقایسه ای کوتاه بین این دوره و دوره های قبلی مدیریت شهری داشته باشیم شما تفاوت این دوره و دوره های قبلی را در چه می بینید؟

شهرداری تبریز در دوره جدید مدیریتی، شاهد یک موفقیت بزرگ بود . به نظرم سوالی که باید  بپرسید این باید باشد که چگونه و چرا بودجه شهرداری تبریز که در سال ۱۴۰۰ پنج هزار میلیارد تومان بود به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. یعنی در زمان شروع به کار مدیریت شهری جدید در شهرداری تبریز بودجه شهر کمتر از ۵ همت بود و الان به بالغ بر ۳۰ همت رسیده است و تحقق بودجه هم ۱۰۰ درصد است .

در طول ۳۰ ماه اخیر همواره تحقق بودجه شهرداری همواره بالای صددرصد بوده است. این یک کار ارزشمند است. در حوزه سلامت کارهای بزرگی در این دوره شروع شده است. در حوزه مدیریت سرمایه انسانی گامهای اساسی برداشته شده و موفقیت های بزرگی نیز کسب شده است. در سرانه های مختلف فضای سبز، ورزشی و آسفالت پیشرفت های چشم گیری داشته ایم.

در حوزه حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان شهری، حوزه شهرسازی، مترو و بخش های مختلف شهرداری عملکرد درخشان و موفقیت آمیزی داشته است.

 

این موفقیت های که شما اعلام می کنید، از چه چیزی نشات می گیرد؟

چند آیتم در این مورد دخیل است.  یعنی این چند آیتمی که عرض خواهم کرد باعث این موفقیت شده است. یکی از آیتم ها بهره گیری از تجارب گذشته است. سعی شده است در این دوره از تجارب گذشته بهره گیری درست و مناسبی صورت گیرد. یکی دیگر از عوامل نگاه علمی مجموعه مدیریت شهری بخصوص آقای شهردار به مقولات و مشکلات شهری است. مورد دیگر بهره گیری از تکنولوژی های نوین

بهره مندی از موضوعات دانش بنیان یک ریل گذاری اساسی برای شکوفایی اساسی استعدادهای جوانان است. نتایج این ریل گذاری بعدها بیشتر عیان خواهد شد

الان هر کس طرح، ایده و محصولی دارد می تواند در چهارشنبه های دانش بنیان ارائه دهد، شهرداری از این مسئله استقبال می کند. از نتایج و محصولات چهارشنبه های دانش بنیان می توانم به  محلول جایگزین نمک، فیلتر شیمیایی آب و چند مورد دیگر اشاره کنم اما مساله اصلی در این قضیه اعتماد به جوانان با فکر و مبتکر است.

یکی دیگر از عوامل موفقیت پیگیری های مداوم شهردارتبریز است. برگزاری جلسات منظم با مدیران، شهرداران و مدیران عامل و قرارخدمت های هفتگی که به صورت مداوم و با نگاه کاربردی شکل گرفته است . این قرارهای خدمت فرمایشی و فرسایشی نبوده و قطعا به دنبال راه حل و حل مسائل مطروحه در آنها بوده ایم.

پرهیز از روزمرگی ها و حاشیه سازی ها و نگاه عمیق به مسائل و پرهیز از مسائل سطحی نیز از دیگر عوام موثر در نوع عملکرد شهرداری در این دوره است.

یک مورد دیگر که بسیار به مهم است، تعریف شاخص برای ارزیابی مدیران بوده است. یعنی اگر یک مدیر کلی گویی کند، مورد قبول نخواهد بود بلکه باید بر اساس شاخص ها عملکرد خود را تشریح کند.

ایجاد انگیزه در بین همکاران و  مدیران نیز یکی از عوامل موفقیت شهرداری در این دوره بوده است. این ۸ موردی که عرض کردم مبتنی بر تغییرنگاه مدیریت فعلی به مسائل شهری است که متفاوت از دوره های قبلی بوده.

در برخی حوزه های شهرداری تحول اساسی صورت گرفته است در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.

از زمان انتخاب شهردار تبریز پیوست فرهنگی بودجه جز اولویت های اساسی بودجه قرار گرفته است. این بدین معنی است که نگاه مدیریت جدید به مسائل شهری و توسعه شهری صرفا عمرانی و خدماتی نیست و از این نوع نگاه عبور کرده ایم و به سمت نگاه فرهنگی به شهر حرکت کرده ایم. سوال اصلی برای مدیریت شهری این است که چگونه می توانیم در رشد و توسعه جامعه موثرتر باشیم و استعدادی های جامعه را شناخته و رشد دهیم.

در سال ۱۴۰۲ هزاران برنامه فرهنگی داشتیم. در گذشته ساختار سازمانی حوزه ورزش بهم خورده بود و اصلا ساختار سازمانی وجود نداشت. آمدیم شرکت ورزشی شهرداری را شکل دادیم و برای سال ۱۴۰۳ بیش از ۷۰ برنامه و پروژه سلامت محور و ورزش محور تعریف کردیم.

سرانه ورزشی که در حال حاضر ۳۰ سانتی متر است بر اساس برنامه ریزی ها انشالله تا پایان سال به ۶۰ سانتی متر افزایش خواهیم داد. این را در نظر داشته باشید که این سرانه ورزشی ۳۰ سانتی متر از ابتدای شکل گیری شهرداری تبریز تا امروز ایجاد شده است اما فقط در طول امسال این سرانه ورزشی را دوبرابر می کنیم.

امسال نزدیک هزار مورد برنامه ورزشی در سطح شهر اجرا شده است. با شکل گیری مدیریت ناحیه محور در مناطق نوع خدمات ارائه شده نیز به درون محلات مختلف شهر منتقل شده است و در هر ناحیه برنامه های ورزشی ، ورزشی متعدد با محوریت نواحی شکل گرفته است.

یعنی هر منطقه یکصد برنامه ورزشی اجرا کرده است؟

بله. البته در برخی مناطق تعداد برنامه ها کم است و در برخی مناطق نیز برنامه های ورزشی و فرهنگی بیشتر از این رقمی که اعلام کردید بوده است.

وضعیت آموزش های شهروندی در دوره جدید مدیریت شهری چگونه است؟

در حوزه آموزش های شهروندی یکسری برنامه ها برای افزایش توانمندی و سطح اشتغال و تقویت اقتصاد خانواده ها انجام داده ایم که بالغ بر ۲۰ هزار نفر در این دوره ها ثبت نام کرده اند.

در این دوره توجه ویژه ای به استعداد یابی صورت گرفته است. فرض بفرمایید وقتی یک سالن ورزشی در منطقه ای احداث می شود وجود همین مجموعه ورزشی باعث می شود بعد از چند  سال کودکی که در این محل زندگی می کرد بواسطه وجود این زیرساخت به یک چهره ورزشی و ورزشکار در سطح ملی و یا بین المللی تبدیل شود.

حمل و نقل شهری و ترافیک یکی از حوزه های حساس برای مدیریت شهری بوده است در این خصوص ارزیابی شما از وضعیت شهرداری چگونه است؟

در حوزه حمل و نقل شهری متاسفانه با ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری مواجه بودیم. متوسط عمر اتوبوس های شهر تبریز در ابتدای مدیریت فعلی شهر بالای ۱۴ سال بود و متوسط عمر تاکسی های شهر نیز بالای ۱۳ سال بود . در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است . از این ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده ۲۰۰ دستگاه وارد چرخه خدمت رسانی شده است و مورد بهره برداری قرار می گیرد و بقیه نیز مبلغ مورد نیاز پرداخت شده و به مرور تحویل شهرداری خواهد شد. این را هم عرض کنم قبل اتوبوس بصورت اقساطی خرید می شد اما الان اینگونه نیست وباید پول را که مبلغ قابل توجهی هم است به صورت نقد پرداخت پرداخت کنیم.

این اتوبوس ها در تبریز تولید می شوند؟

تعداد زیادی از اتوبوس ها در تبریز و تعدادی هم در تهران تولید می شود. اگر تمامی اتوبوس های خریداری شده را تحویل بگیریم، متوسط عمر اتوبوس های شهری تبریز از ۱۴ سال به زیر ۵ سال خواهد رسید.

کاهش آلودگی هوا از نتایج اصلی کاهش سن ناوگان اتوبوسرانی است؟

بله یکی از مسائلی که با کاهش سن ناوگان اتوبوسرانی حاصل می شود کاهش آلودگی هوا ناشی از فعالیت اتوبوس هاست. اما شادابی و نشاطی که وجود اتوبوس ها و تقویت حمل و نقل عمومی در بین مردم و شهروندان ایجاد می شود با هیچ چیز قابل معامله نیست. طبیعتا مردم با وجود حمل و نقل عمومی روان به سهولت و آسانی و آرامش در شهر تردد خواهند کرد از نتایج تقویت ناوگان اتوبوسرانی شهر است.  این راه هم عرض کنیم که در طول ۱۰ سال گذشته فقط ۵۱ دستگاه خریداری شده بود در حالی که در طول دو سال ۵۰۰ دستگاه خریداری شده است.

وضعیت شهر تبریز از نظر نوسازی تاکسی های شهری چگونه است؟

خوشبختانه در خصوص تاکسی ها بالغ بر ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده است که ۱۹۰۰ دستگاه تاکسی تحویل گرفته شده و بقیه نیز به زودی تحویل داده خواهد شد. این را عرض کنم که این ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده معادل کل کشور است و تبریز در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته است. در کل کشور ۲۵۰۰ تاکسی نوسازی شده است و در تبریز نیز ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی معادل نوسازی تاکسی های در کل کشور تاکسی نوسازی شد.

آقای دکتر این مسئله که می فرمایید چگونه اتفاق افتاده است؟

خوب ما از راهکارهایی استفاده کردیم که جواب داد. ما طوری برنامه ریزی کردیم که تا دیگر شهرها فعالیت در زمینه نوسازی تاکسی را شروع کنند ما هزینه خرید تاکسی ها را به حساب ایرانخودرو واریز کردیم . ما از شگرد وام کم بهره ۲۰۰ میلیونی به هر راننده تاکسی استفاده کردیم. این ۲۰۰ میلیون یک انرژی و منبع خوبی تزریق کرد و کسانی که در تبریز تاکسی فرسوده داشتند در سامانه ثبت نام کردند. بعد از ثبت نام ایران خودرو متوجه شد که کل تاکسی ها را تبریز خریداری کرده است. حتی مدتی جلوی ثبت نام را گرفت تا تبریز نتواند تاکسی خریداری کند. بعد آمدند قیمت را افزایش دادند و ما هم با مجوز شورای شهر مبلغ وام را افزایش دادیم. و به این ترتیب معادل ثبت نام تعویض تاکسی ها در کل کشور ، در تبریز برای تعویض تاکسی فرسوده ثبت نام کرد. و تاکسی ها را خریداری کردیم. با تدابیر شهردار تبریز آنقدر قوی عملکردیم که نتوانستند مانع شوند و تاکسی ها برای شهر خریداری شد.

ما برای ون ها برنامه ریزی داریم و می خواهیم در راستای تقویت سیستم حمل نقل عمومی تعداد ون ها را افزایش دهیم. خوب برای این ون ها ۵۰۰ میلیون تومان وام کم بهره برای خرید ون اختصاص دادیم که از شورای شهر تبریز مصوبه آن را اخذ کرده ایم و انشالله اجرایی خواهیم کرد.

البته این ها تلاش، برنامه ریزی زیادی می خواهد که از شهرهای دیگر از ما الگوبرداری می کنند. زمانی بود که ما از دیگر شهرها الگوبرداری می کردیم اما الان تقریبا در تمامی حوزه ها و شاخص ها موفق عملکرد داشته ایم.

در حال حاضر خط اول مترو کامل شده است. ابتدای مدیریت شهری وضعیت خط یک چگونه بود؟

در شروع کار دوره جدید مدیریت شهری، از خط یک مترو، سه ایستگاه به صورت ناقص مانده بود که در سال اول تکمیل کردیم. خط دوم متر مطلقا تعطیل بود، و خط سوم هم شروع نشده بود. دو دستگاه تی بی ام تعطیل بود که اورهال شد و وارد چرخه شدند. در پروژه های مترو برای بازسازی اعتماد عمومی برای اولین بار روزشما نصب کردیم. واقعا اعتماد عمومی به اجرای سر موقع پروژه ها از بین رفته بود و ما خوشبختانه توانستیم سه ایستگاه مترو را در کمتر از ۴ ماه تحویل و بازگشایی کنیم. و فاز دوم مترو نیز راه اندازی شده است.

درحال حاضر روزانه چند نفر از مترو تبریز استفاده می کنند و ظرفیت چقدر است؟

خوب، در حال حاضر به صورت روزانه ۱۵ هزار نفر مسافر گیری انجام می شود که امیدواریم تا پایان سال این رقم را به ۸۰ هزار نفر مسافر در روز برسانیم .

تی بی ام های فعال در خط دوم مترو در چه وضعیتی هستند؟

دو تی بی ام در فاز دوم فعال است تی بی ام غربی بعد از هشت و نیم کیلومتر عملیات حفاری در آبان ماه سال گذشته از ایستگاه استانداری خارج شد، تی بی ام شرقی نیز در حال حاضر در محدوده چهارراه عباسی است و پیش بینی ماه این است که در آذرماه یا دی ماه ماموریت خود را تکمیل خواهد کرد و ۱۸ کیلومتر حفاری خط دوم تکمیل خواهد شد.

آیا از فاینانس های خارجی استفاده شده است

بله. در مورد استفاده از فاینانس خارجی کارهای لازم انجام گرفته است و ۲۰ هزار میلیارد تومان فاینانس خارجی تامین خواهد شد. تمامی مجوزها اخذ شده است و پیگیر هستیم و در صورت تزریق این منابع سرعت احداث خط مترو بالاتر خواهد رفت.

ارزیابی شما در خصوص عملکرد شهرداری و میزان تحقق بودجه سالیانه چیست؟

خوب، عملکرد  شهرداری تبریز در خصوص بودجه، و تحقق آن معلوم است. ما افزایش و تحقق بودجه فوق العاده ای داشته ایم. این را مد نظر داشته باشید که اگر کلانشهری افزایش بودجه ای داشته در تحقق آن بودجه به مشکل برخورده است اما ما در تحقق بودجه و هم افزایش بودجه عملکرد خوبی داشته ایم. این قول را می دهم الان بودجه امسال ما ۳۰ هزار میلیارد تومان است و قطعا بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان تحقق بودجه خواهیم داشد.

رمز موفیت اصلی در شهرداری تبریز در دوره جدید چه بوده است؟

اگر بخواهم به صورت خلاصه عرض کنم، اراده قوی و عملکرد هوشمندانه شهردار تبریز، پیگیری مستمر شهردار عامل اصلی است. شهردار تبریز فردی دارای انگیزه قوی، باهوش و با سواد است و از کار کردن خسته نمی شود و از کارهای نوآورانه و جدید نیز ترسی ندارد. آقای شهردار از نوآوری و تحول نگرانی و ترس ندارد. زمانی که در پروژه ها روزشمار نصب شد، نصب روزشمار کار سختی نیست اما تبعات بعدی زیادی دارد. تبعات بعدی نصب روزشما این است که وقتی به عنوان مثال به سازمان عمران ابلاغ می کنید که در پروژه ها روزشمار بزنید، از فردای نصب روزشما سازمان عمران می آید و اعلام می کند که آقای روزشما فلان مبلغ برای خرید آهن آلات نیاز است یا برای خرید قیر یا سیمان یا پرداخت مطالبات پیمانکاران مبالغی نیاز است که نداریم. در این زمان است که نصب روزشما اهمیت پیدا می کند. چون مدیر مرحله بعدی نصب روزشما را می داند و حتما مطلع است که اگر بر اساس روزشما کار نکند اعتماد و اعتبار از بین خواهد رفت ، پس مدیر مجبور است وقتی برای یک پروژه روزشمار شد به هر نحوی شده منابع مالی آن را تامین کند و بر اجرای دقیق برنامه ها پافشاری نماید.

خوب مدیریت فعلی شهری بعد از استقرار برای ساخت ۶ پل روزشما نصب کرد و نگذاشتیم حتی یک روز تاخیر داشته باشیم. من شخصا نگران بودم که بر اساس روزشمار نتوانیم اجرا کنیم و این نگرانی را به شهردار منتقل می کردم. آقای شهردار گفتند نگران نباش . حتما سر موقع تمام خواهیم کرد.

در خصوص حذف پیمانکاران برخی حوزه ها بخصوص حوزه فضای سبز نظرتان چیست؟

بنده سالهای متمادی با مدیران و کارکنان بسیار فعالیت داشته ام. معنی تصمیم شهردار را می دانم می دانم که هر شخصی نمی تواند این تصمیم را بگیرد ولی آقای شهردار تصمیم گرفت. حذف پیمانکاران یک مسئله چالشی و بزرگی بود که آقای شهردار این تصمیم را گرفت. ساماندهی کارگران فضای سبز، ساماندهی مربیان، ساماندهی کارگران خدمات ، حذف نمک پاشی . همه اینها تصمیمات بزرگ و مردانه ای بود. ما با مافیای نمک مواجه بودیم. سالانه ۵۰ هزار تن نمک پاشی داشتیم که تعدادی از این قضیه منتفع می شدند. خوب مشکلاتی ایجاد می شد اما آقای شهردار پای کار ایستاد و هر اندازه شانتاژ انجام شد شهردار پا پس نکشید.

یکی از بحث هایی که در دوره جدید مدیریت شهری مطرح شده است موضوع هوشمند سازی مدیریت شهری بوده است، بحث هوشمند سازی مدیریت شهری در چه مرحله ای قرار دارد؟

در زمان آغاز مدیریت فعلی، تبریز حتی یک متر فیبر نوری نداشت و ما مجبور بودیم با کابل و وای فای ارتباط ایجاد کنیم. متوجه هستید که ارتباطات وای فای امکان هک و نفوذ وجود داشت و در سیستم های جدی از وای فای استفاده نمی شود. ما برای اینکه بتوانیم در حوزه هوشمند سازی فعالیت نماییم، قرارگاه هوشمند سازی را فعال کردیم. تمامی داشته ها و یافته ها، استعدادهاپ، منابع و نیرو را در یک قرارگاه جمع کردیم تا با یک برنامه جلو برویم. در قرارگاه هوشمند سازی به این تصمیم رسیدیم که اداره شهر با روش های سنتی شدنی نیست و ما باید به سمت هوشمند سازی حرکت کنیم.

فیبر نوری با ایده شهرداری تبریز در مالکیت شهرداری تبریز قرار گرفت تا درآمد پایداری برای شهر و شهرداری باشد. البته برای این کار مقاومت هایی وجود داشت مخابرات مدعی بود و به قوانین و مقررات استناد می کرد و حتی برخی وزرا به دنبال این بودند که فیبر نوری به مخابرات داده شود اما آقای شهردار قبول نکرد و بعد از چند مرحله در اختیار شهرداری قرار گرفت.

شرکت هایی که استاندارد دارند و می توانند اجرای آن را انجام خواهند داد اما مالکیت آن در اختیار شهرداری خواهد بود. ما آمدیم و در حال حاضر ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری انجام شده است.

هدف گذاری اجرای فیبر نوری چند کیلومتر است؟

هدف گذاری کل فیبر نوری شهر ۷۰۰ کیلومتر است که به زودی برای ۵۰۰ کیلومتر باقی مانده با شرکت زیرساختی در حال مذاکره هستیم تا شروع کنند. در صورت تکمیل این ۵۰۰ کیلومتر، در شهر از نظر فیبر نوری نقطه کوری وجود نخواهد داشت. یعنی تمامی شاهراه ها و شاهرگ های معابر اصلی شهری با فیبر نوری پوشش داده خواهد شد که به توسعه کسب و کار و آی تی و حوزه فن آوری و هوشمند سازی مدیریت شهری خواهد شد.

مهمترین بهره برداری از فیبر نوری در چه حوزه ای است؟

به موضوع خوبی اشاره کردید، مهمترین محل بهره برداری از فیبر نوری در حوزه ترافیک است. ما نصب ۲۰۰۰ دوربین ترافیکی در معابر شهر، با رزولوشن بسیار بالا، برنامه ریزی کرده ایم و با این کار یک مدریت هوشمند در نظر گرفته ایم که یک مرکز هوشمند مدیریت شهری در نظر گرفته ایم که کل عملکرد شهری اعم از مدیریت ترافیک شهری و مدیریت خدمات شهری در آنجا انجام خواهد گرفت . امروز اینکه در فضای سبز و یا جابجایی تیر برق یا مانداب و یا آبگرفتگی ها و دستفروشی ها و یا وانتی ها مشکل داریم، از طریق این مرکز قابل مدیریت و پرداز خواهد بود.

سامانه شفافیت شهرداری در چه وضعیتی قرار دارد؟

با تاکیدات شورای شهر تبریز ، سامانه شفافیت برای شفاف سازی کلیه امورات شهرداری را راه اندازی کردیم و الان هر آنچه که لازم  است مردم در جریان باشند در این سامانه قابل دسترسی است. شورای شهر نیز پیگیر این قضیه بودند که خوشبختانه این سامانه راه اندازی شد و فعال است.

برنامه ریزی های شهرداری تبریز در دوره جدید در حوزه عمران شهری چگونه بوده است؟

حوزه عمران یکی از مهمترین حوزه های مدیریت شهری است. اتمام پروژه های نیمه تمام جز اولویت های مدیریت شهری بوده است. که مردم واقعا از این قضیه ناراضی بودند. همانطور که قبلا عرض کردم بحث روزشما رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشت و ایده ای هم که در خصوص پروژه های عمرانی مطرح شد این بود که ما پروژه ای طرح نکنیم که اتمام آن برای دوره بعدی بماند ما هر پروژه ای که تعریف کردیم زمانبندی خاصی داشته و در مدت همین دوره باید به اتمام برسد. متاسفانه قبلا پروژه هایی بود که ۱۰ سال ، ۱۵ سال بلاتکلیف رها می شدند.

یکی دیگر از کارهای مهمی که صورت گرفته راه اندازی کارخانه ۱۶۰ تنی و تمام اتوماتیک آسفالت بود که به کارخانه قبلی افزوده شد و الان شهرداری تبریز دو کارخانه آسفالت دارد. داشتن کارخانه آسفالت به تنهایی مهم نیست بلکه مدیریت آن مهمتر از وجود آن است. تامین مصالح مهمتر است و یا کیفیت آسفالت تولیدی بسیار مهم است.

به موضوع مهمی اشاره کردید اجازه بدهید این سوال را بپرسم که وضعیت کیفیت آسفالت در سالهای گذشته زیاد مناسب به نظر نمی رسید یا بواسطه نمک پاشی های گسترده یا اصلا کیفیت مواد اولیه آسفالت. برای این قضیه و افزایش کیفیت آسفالت آیا برنامه ریزی صورت گرفته است؟

ببینید در مقوله آسفالت چند مقوله تاثیر گذار است که کیفیت آسفالت تنها یکی از آنهاست. یک مقوله دیگر مسئله زیرسازی آسفالت است که از کیفیت آسفالت مهمتر است. یعنی اگر زیرسازی مناسب نداشته باشیم حتی اگر بهترین نوع آسفالت را نیز استفاده کنیم در مدت بسیار کوتاهی از بین خواهد رفت. آیتم مهم دیگر هدایت آبهای سطحی است. وقتی آسفالت طوری ریخته شود که برای جریان آب و نزولات آسمانی پیش بینی صورت نگرفته باشد بهترین آسفالت وبهترین زیرسازی را این آب خراب خواهد کرد.

الان وضعیت آسفالت شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوب ما باید با شاخص ها مقایسه کنیم و حرف بزنیم. در سال ۱۴۰۰ که شهردار محترم در شهردرای مستقر شد ما در کل سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ هزارتن آسفالت ریزی داشته ایم . اخیرا در ۴ ماه گذشته ۲۴۰ هزار تن آسفالت ریزی داشته ایم. این را مد نظر داشته باشید که با توجه به نزدیکی محل آسفالت به شهر، استانداردهای آسفالت ریزی تمام اجرا می شود. ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که اصلا در فصل زمستان نیازی به آسفالت ریزی نداشته باشیم. البته برنامه ما این است که تا پایان فصل کاری ۵۰۰ هزار تن آسفالت ریزی داشته باشیم. این مطلب رااز قول من بنویسید اگر ما سه سال پشت سر هم با این رویه جلو برویم تبریز در بین کلانشهرها در سرانه آسفالت نمونه خواهد بود.

کیفیت آسفالت تبریز در حال حاضر واقعا بالاست البته شاید عیب و ایرادهایی هم باشد اما واقعا کیفیت خوبی دارد. اگر ما در طول ۴ سال آینده سالانه ۵۰۰ هزار تن آسفالت ریزی داشته باشیم چهار سال بعد واقعا وضعیت و شاخصه آسفالت تبریز تغییر اساسی خواهد کرد.

یکی از معضلاتی که شهروندان تبریز هر روزه با آن دست و پنجه نرم می کنند اتوبان شهید کسایی است. تلاقی ترافیک شهری با ترافیک برون شهری در این اتوبان، ترافیک و تصادفات روزمره در آن ایجاب می کند مسیر جایگزینی برای ترافیک برونشهری ایجاد شود در این خصوص چه نظری دارید؟

همانطور که می دانید اتوبان شهید کسایی تحت مدیریت راه و شهرسازی است و برای این موضوعی هم که شما دارید طرحی دارند و در حال کار هستند. اما شهرداری تبریز در این مورد واقعا ورود خوبی داشته و هزینه زیادی نیز برای تعریض این اتوبان انجام داده است.

بودجه سالانه شهرداری تبریز در دوره مدیریت شهری جدید افزایش قابل توجهی داشته است، نتایج این افزایش بودجه برای شهر چه خواهد بود؟

در ابتدای شروع به کار مدیریت شهری جدید، بودجه سالانه چهار هزار و هفتصد میلیارد تومان بود که به ۳۰هزار میلیارد تومان افزایش یافت و تحقق صددرصدی بودجه نیز اتفاق افتاد. بودجه شهرداری تبریز در حال حاضر مبتنی بر مولد سازی تولید درآمد بوده است. ما صرفا به کسب درآمد از طریق عوارض و پروانه و یا روش های متداول بسنده نکرده ایم. سال گذشته وقتی قانون عوارض پایدار ابلاغ شد در این قانون برای شهرداری عناوین مجرمانه تعریف شده است که مثلا اگر شهرداری تراکمی خارج از تراکم مجاز صادر کند این کار عنوان مجرمانه خواهد داشت و فرد صادرکننده پروانه مجرم خواهد بود.

سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید مطلقا برنامه های جدید درآمدی برای شهرداری تعریف کنیم  و به سمت مولد سازی حرکت کردیم. بحث سرمایه گذاری و قانون عوارض پایدار شهرداری باعث شد تا به سمت درآمد سازی و و فعال سازی پروژه های راکد حرکت کنیم.

شهرداری تبریز از سالیان گذشته بالغ بر ۸۹ پروژه راکد سرمایه گذاری داشته است که راکد مانده بود، که غالب آنها دارای مسائل حقوق و اختلافی داشتند. از قبل همین پروژه های راکد بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد پول شهرداری معطل بود اقای شهردار هیات عالی سرمایه گذاری را راه اندازی کرد و سازمان سرمایه گذاری فعال شد و مسائل پروژه هایی که ارزشمند بودند یکی یکی حل شد و تعدادی از پروژه ها فعال شده است و از قبل این پروژه ها برای شهرداری درآمد واصل می شود.

افزایش درامد یکی از بحث های مهم در شهرداری است اما بحث مهمتر وجود انضباط مالی است. اگر صرفه جویی معقول و منطقی و مدیریت اصولی نداشته باشیم زمینگیر خواهیم بود اولین کار ما تعریف شاخص برای هزینه های جاری بود و اینگونه شاخص گذاری کردیم که هزینه های جاری نباید بالاتر از ۲۰ درصد بودجه باشد. ما شهرداری تبریز را به انضباط مالی رساندیم. امسال شاخص ما کاهش بودجه جاری به ۱۸ درصد بودجه است البته تا چه حد موفق خواهیم شد این را چند ماه آینده خواهیم دید. به عبارت دیگر ما امسال ۲۴ هزارمیلیارد تومان کار عمرانی انجام خواهیم داد.

از ۲۴ میلیارد تومان بودجه عمرانی، چه رقمی متعلق به بودجه «صرفا عمرانی» خواهد بود؟

معمولا رقم بودجه صرفا عمرانی ۷۰ درصد بودجه عمرانی است.

با توجه به وجود بافت ناکارآمد شهری در تبریز وضعیت حوزه شهرسازی و مسائل بازآفرینی شهری و بافت فرسوده را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حوزه شهرسازی، شهرداری تبریز در بافت فرسوده برنامه های گسترده و وسیعی انجام  داده است. اگر تهران و مشهد را که به لحاظ جمعیتی بالاتر از تبریز هستند را فاکتور بگیریم در حوزه شهرسازی و بافت فرسوده تبریز مقام اول کشور را دارد. اما با لحاظ این دو شهر در بازآفرینی شهر و نوسازی بافت فرسوده رتبه سوم کشوری را داریم. پروانه های صادر شده شهرداری تبریز در بافت فرسوده شهری تقریبا رایگان است و عملکرد شهرداری در این حوزه الگویی برای سایر شهرداری ها شده است.

در حوزه شهرسازی فعایت های ما مبتنی بر هوشمند سازی بوده است، استفاده و راه اندازی سامانه های مربوطه روش های دستی و سنتی تبدیل به روش های مدرن خواهد شد.

ارززیابی شما در خصوص وضعیت حوزه فضای سبز چیست؟

توسعه ۶۰۰ هکتار فضای سبز در برنامه های امسال شهرداری تبریز وجود دارد، تا امروز ۱۵۰ هکتار توسعه فضای سبز محقق شده است و انشالله تا پایان سال ۶۰۰ هکتار توسعه فضای سبز انجام خواهد گرفت. البته پیش بینی می کنیم که با اجرای این ۶۰۰ هکتار سرانه فضای سبز ۴ متر مربع افزایش خواهد یافت.

حوزه سلامت یکی از مهمترین حوزه های مورد توجه مدیریت شهری بوده است در این خصوص می خواستم نظر شما را بدانم؟

در این حوزه کارهای متعدد و قابل توجهی صورت گرفته است. متاسفانه در کل کشور، درمان بر پیشگیری پیشی گرفته است. یعنی الان اگر بروید مطب تمامی پزشکان و تمامی بیمارستان ها شلوغ است. دلیل این هم به این قضیه برمی گردد که درمان به اصل تبدیل شده است در حالی که در کشورهای پیشرفته درمان اصل نیست بلکه سلامت و پیشگری اصل است.

الان تبریز از نظر درمان امکانات داریم و از استان های همجوار مثل زنجان و اردبیل و کردستان و آذربایجان غربی برای درمان به تبریز مراجعه می کنند. این مراجعه کلی مشکلات ترافیکی ایجاد می کند.

هر هفته بالغ بر ۳۰ هزار خودرو برای درمان وارد شهر می شود که این مسئله کلی مسائل ترافیکی در شهر ایجاد می کند. ما در آغاز دوره جدید در سال ۱۴۰۰ بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شهر تبریز از نظر بیماری ها وضعیت خوبی ندارد و  حتی در برخی بیماری ها رتبه نامناسبی داریم. در این حوزه صدمه پذیری بالایی داشتیم. از ابتدای استقرار مدیریت جدید، ما آمدیم و را بر حوزه سلامت تمرکز کردیم. در برخی حوزه ها واقعا وضعیت خطرناکی وجود داشت شاید این مساله نباید منتشر شود به عنوان مثال وضعیت آبهای زیرزمینی.

به همین دلیل حوزه سلامت شاخص های حوزه سلامت را مورد توجه قرار دادیم. اولین کار ما حذف نمک پاشی بود. سالانه ۵۰ هزارتن نمک پاشی یعنی به ازای هر شهروند ۲۵ کیلو نمک حذف شد. نمک حاوی انواع فلزات سنگین آلومینیوم آزبست به صورت ذرات معلق درهوا وارد ریه مردم می شد و کلی مشکلات برای شهروندان ایجاد می کرد و باعث بیماری می شد. برای نمک پاشی نقطه پایان گذاشتیم.

البته نمک پاشی علاوه بر تاثیر بد بر حوزه سلامتی شهروندان باعث نابودی فضای سبز، نابودی آسفالت و بتن و تاسیسات شهری نیز می شد و کلی هزینه برای شهر و شهرداری و حتی وسایط نقلیه شهروندان ایجاد می کرد. امسال در سال ۱۴۰۳ از اول سال تا امروز تنها یک روز آلودگی هوا داشتیم و پاک ترین و صاف ترین و مناسب ترین کلانشهر تبریز از نظر عدم وجود  آلودگی هوا بود.

یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع هم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی تاکسی ها و اورها و بهسازی اتوبوس های شهری بود. حذف نمک هم یکی از موضوعات مهم در کاهش شاخص های آلودگی هوا بود.

در خصوص حوزه زباله و پسماند شهری تبریز و چشم انداز مدیریت این حوزه در سالهای آینده چه ارزیابی دارید؟

 

در کلانشهر تبریز روزانه نزدیک یک هزارتن جمع آوری زباله داشتیم که قبلا عین یک هزار تن دفن می شد. دو سرمایه گذار هم برای چند سال قرارداد بسته بودند و به دلایلی برنامه های مدیریت زباله به بن بست خورده بود که با خلع ید این دو پیمانکار، و خروج آنها از چرخه  شهرداری خود اداره این امور را بر عهده گرفت. اولین کاری که انجام دادیم، راه اندازی کارخانه پردازش زباله بود و در حال حاضر در حال خرید دومین کارخانه پردازش زباله هستیم . همچنین دستگاه ویندرو و کود کمپوست خریداری کردیم. راه اندازی مسئله  تفکیک از مبدا را راه اندازی کردیم و به دنبال این هستیم که میزان تولید زباله را تا پایان سال به ۸۰۰ تن روزانه کاهش بدهیم. در راستای تفکیک در مبدا و در خانه ، سامانه بهروب را راه اندازی کردیم که الان نزدیک ۱۵ هزار نفر کاربر فعال دارد. در مقایسه با شهرهای دیگر وضعیت مناسبی داریم. در تهران بهروب ۸۰ هزار کاربر دارد البته در تهران شهرداری به سامانه بهروب یارانه پرداخت می کند ولی در تبریز بدون هزینه این سامانه فعالیت می کند. همچنین به دنبال راه اندازی بحث تولید خشکاله در منزل هستیم و در این طرح زباله های تر به جای اینکه وارد چرخه دفن و یا پردازش شود در همان منزل به خشکاله تبدیل شود و توسط سامانه بهروب خریداری خواهد شد.

با  تشکر از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قراردادید.

من هم از شما تشکر می کنم و آرزوی موفقیت دارم.

 

 

 

شاهد دوره طلایی مدیریت شاهد دوره طلایی مدیریت شاهد دوره طلایی مدیریت شاهد دوره طلایی مدیریت شاهد دوره طلایی مدیریت شاهد دوره طلایی مدیریت شاهد دوره طلایی مدیریت شاهد دوره طلایی مدیریت

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.